تحولات لبنان و فلسطین

نماینده مشهد و کلات در مجلس: در سامانه خودنویس مداخله انسانی به حداقل رسیده است و قراردادها در بستر الکترونیک و به صورت سامانه­ای تنظیم می­ شود. این سامانه در آینده به اصلی ­ترین سامانه معاملاتی و اطلاعاتی کشور با دسترسی رایگان تبدیل خواهد شد.

تحقق شفافیت در بازار معاملات مسکن و جمع‌آوری داده‌های حوزه املاک با سامانه خودنویس

سامانه ­ها در دنیای معاصر نقش مهمی برعهده گرفته ­اند و به دولت­ها در ساماندهی امور کمک می­ کنند. در کشور ما حوزه مسکن دچار مشکلاتی شده است و بر اثر نبود نظارت شاهد سودجویی برخی هستیم. مسکن به یک کالای سرمایه ­ای تبدیل شده و به کرات مورد معامله قرار می­گیرد. این شرایط باعث ثروتمندی عده قلیلی و دردسر برای اکثریت جامعه شده است.

به نظر می­رسد حوزه مسکن نیاز به ساماندهی دارد. به نحوی که قیمت­ها متعادل و دسترسی مردم به مسکن مناسب تسهیل شود. سامانه خودنویس با هدف ساماندهی امور در حوزه مسکن و مقابله با سوداگری در این بخش راه ­اندازی شده است. در این سامانه، افراد می ­توانند به صورت رایگان و بدون نیاز به مشاورین املاک، قراردادهای خود را تنظیم کنند.

سامانه مورد بحث ساختار ساده­ای دارد و افراد به راحتی از آن استفاده می ­کنند. همین امر در کنار صرفه­ جویی مالی که برایشان به ارمغان می ­آورد، سبب رضایت حداکثری مردم از سامانه شده است. در مقابل مشاورین املاک در برابر این سامانه مقاومت می­ کنند. توقع این است که دولت در گسترش استفاده از سامانه خودنویس اصرار داشته باشد و آن را به عنوان یک سیاست راهبردی در حوزه مسکن پیش ببرد.

به عقیده بسیاری، کوتاه کردن دست واسطه ­گران از حوزه مسکن، مهم­ترین کاری است که باید در این بخش صورت بگیرد. به زعم این افراد، سوداگری مهم­ترین عامل افزایش قیمت­ها در حوزه مسکن است که مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده است.

در ادامه نظرات حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مشهد و کلات در مجلس را در خصوص مزیت­های سامانه خودنویس و لزوم توسعه استفاده از آن می ­خوانید.

اخلاقی امیری در خصوص استفاده از سامانه خودنویس به عنوان بستری برای ساماندهی امور در حوزه مسکن، مقابله با سوداگری و کاهش هزینه­ خانوارها تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم به سمت دولت الکترونیک برویم، به شفافیت امور و سهولت در انجام کارها کمک می­کنیم. متأسفانه هنوز آن طور که شایسته است استفاده از سامانه­ها در کشورمان جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت­هایی که سامانه­ ها دارند، باید به سمت گسترش آن­ها برویم و جوانب­ شان را برای مردم تبیین کنیم. همین سامانه خودنویس با وجود مزیت­هایی که دارد، هنوز به خوبی در میان مردم شناخته نشده است و نیاز دارد ابعاد آن را به اطلاع مردم برسانیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مردم احساس می­کنند، فرد بنگاه­دار که گاهاً به ناحق مبالغی را از آن­ها دریافت می­کند، به عنوان پشتیبان در کشور پذیرفته شده است که اگر مشکلی پیش آمد، پاسخگو باشد. رسانه ملی مسئولیت خطیری در زمینه اطلاع­رسانی به مردم در ارتباط با سامانه ­های مختلف بر عهده دارد. نیاز است ارتباط مرکز پژوهش­های مجلس با رسانه­ ها تقویت شود و در راستای تبیین سامانه ­های مختلف و از جمله سامانه خودنویس گام برداریم.

وی ادامه داد: متأسفانه مردم آگاهی لازم را در خصوص سامانه خودنویس ندارند و به صورت سنتی به عقد قراردادها در بنگاه­های معاملات علاقمند هستند. تغییر رویه­ای که سال­ها بین مردم شایع بوده است، نیاز به تلاش و صرف زمان دارد.  

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً عقد قراردادها در بستر سامانه و به صورت الکترونیک به نفع مردم است. این امر به افزایش شفافیت کمک می­کند. هر چقدر بتوانیم مداخله انسان را در امور کم کنیم، حقوق مردم بیشتر تأمین می­شود.

اخلاقی امیری گفت: در حال حاضر، گاهاً شاهد اجحاف در حق مردم در حوزه مسکن هستیم، استفاده از سامانه خودنویس برای عقد قراردادها می­ تواند این موارد را از بین ببرد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما برای گسترش استفاده از سامانه ­ها، عدم باور مردم است. هنوز مردم به این باور نرسیده ­اند که استفاده از سامانه ­ها برایشان نفع دارد و حقوق آن­ها را بیش از پیش تأمین می­ کند. باید در این زمینه اطلاع ­رسانی ­های لازم صورت بگیرد و مزیت­ های سامانه خودنویس به درستی برای عموم مردم تبیین شود.

این نماینده مجلس گفت: در سامانه خودنویس مداخله انسانی به حداقل رسیده است و قراردادها در بستر الکترونیک و به صورت سامانه ­ای تنظیم می­ شود. در این شرایط با توجه به رایگان بودن عقد قرارداد اجاره یا خرید و فروش در سامانه خودنویس و همچنین افزایش شفافیت در بازار معاملات مسکن، سامانه خودنویس در آینده به اصلی­ ترین سامانه معاملاتی و اطلاعاتی کشور با دسترسی رایگان و آزاد همه مردم تبدیل خواهد شد.

اخلاقی امیری گفت: نیاز است دولت اهتمام جدی به گسترش استفاده از سامانه خودنویس داشته باشد. از یک طرف، باید اطلاع ­رسانی به مردم در خصوص مزیت ­های این سامانه در دستور کار باشد و از سوی دیگر، امنیت سامانه را به حدی تقویت کنیم که اعتماد همگان را جلب کند.

وی ادامه داد: مقاومتی که مشاورین املاک در مقابل سامانه خودنویس دارند، اصل موضوع را به حاشیه نمی ­برد و استفاده از آن در دستور کار خواهد بود. با توجه به مزیت­هایی که این سامانه دارد، باید استفاده از آن مدنظر باشد و دولت به گسترش استفاده از آن مبادرت کند.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.