تحولات لبنان و فلسطین

۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 1019129

گفتند: ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیاز داریم که ۱۰۸ دستگاه آن اخیرأ وارد شد، حال این سئوال مطرح است که چرا در زمانی که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم و در کشور خودروسازی داریم که می تواند انجام این کار را به عهده بگیرد، خلاف منافع ملی رفتار می کنیم.

گفتند: ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیاز داریم که ۱۰۸ دستگاه آن اخیرأ وارد شد... به هر بیمارستان یکی داده شد تا حلاوت آن را همه احساس کنند!! آقای محترم، یک دفعه متوجه شدید که اینقدر آمبولانس نیاز دارید؟ و همه آن‌ها باید از طریق واردات تأمین شوند؟

اگر ارزبری هر دستگاه آمبولانس واردتی، ۲۰۰ هزار دلار باشد، برای واردات ۳۰۰۰ دستگاه، به حدود ۶۰۰ میلیون دلار منابع ارزی فوری و صدها میلیون دلار در سال‌های آتی برای تأمین قطعات مورد نیاز خواهیم داشت.

کار نادرست مشابهی را هم شهرداری تهران با دلایل بچه گانه و با حجم میلیارد دلاری انجام داد. بیش از نیم قرن است که در کشور خودروسازی داریم که می تواند تولید یا مونتاژ این کار را به عهده بگیرد  و حدود ۸ دهه است که سازمان برنامه و بودجه داریم، ولی هنوز هر چیزی را تحت عنوان نیاز فوری و ضروری، وارد می‌کنند آن هم در شرایطی که محدودیت منابع ارزی وجود دارد و برخی نگرانی ها از بازار ارز در آینده وجود دارد.

متأسفانه درک درستی از شرایط اقتصادی کشور در بین مدیران وجود ندارد. همه از محدودیت منابع ناله می‌کنند ولی همزمان عین کشورهایی که ذخایر ارزی پر و پیمان دارند، هزینه می‌کنند.

البته تلاش‌های دارندگان ارز و بخصوص آن‌ها که وابسته به دولت و صندوق‌های بازنشستگی هستند و بدنبال ایجاد تقاضا برای ارزهای مانده هستند تا قیمت افت نکند، نیز نقش مهمی در این خریدهای ارزی دارد. ضمنأ اگر خودروساز ناتوان است باید مدیرش را عوض کرد نه این‌که اقتصاد کشور را تنبیه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.