چه بسا در تاریخ چیزی مانند دین وجود نداشته باشد که ظالمان، مستکبران، فراعنه و نمرودیان با آن جنگیدند و در این عصر بزرگترین ابزار رسانهای، فرهنگی، امنیتی و سیاسی مبارزه با دین است اما آنها قادر به این جنگ نبودهاند. این تمدن مادی اهداف خود را به پایان رسانده است و اکنون نیاز عجیبی به دین وجود دارد. به عنوان مثال پژوهشی در مورد جامعه آمریکا نوشته است که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر دین را امری مهم میدانند. جامعه آمریکا همان جامعهای است که امروز مظهر تمدن فاسد مادی است ولی از هر ۱۰ نفر هفت نفر میدانند بدون دین امکان زندگی وجود ندارد، اما بیشتر آنها متدین نیستند. همچنین از هر ۱۰ نفر، پنج نفر متدین و مذهبی هستند و از هر ده نفر ۴ نفر به انجام مراسم مذهبی خود میپردازند.
طبق آماری که روانپزشکان در آمریکا ارائه دادهاند، یک پنجم مردم آمریکا از بیماریهای روحی و روانی رنج میبرند. از این آمار میتوان نتیجه گرفت که عدم حضور دین در جامعه آمریکا منجر به بیماریهای روحی و روانی میشود. روی آوردن به دین چیزی است که مقام معظم رهبری درباره آن صحبت کردند و آن را «چشمانداز» نامیدند، که در واقع همان «چشمانداز» است.
برخی از روزنامهها نوشتهاند که هر شب یکونیم میلیون نمازگزار در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) نماز اقامه میکنند. این نمازگزاران اهل مدینه و مکه نیستند؛ اینها از سراسر جهان آمدهاند. همچنین اگر به کلیساهای مسیحیان برویم، آنها را مملو از جوانان میبینیم در صورتی که در سالهای گذشته کلیساهای مسیحی پر از افراد مسن بود. این گواهی بر این است که اقبال به دین در جوامع افزایش یافته است.
در دنیا گرایش شدیدی به دین و دینداری و اهتمام به مسائل دینی وجود دارد. این بدان جهت است که فطرت انسان در حال حرکت مجدد است. طبیعتاً این همان چیزی است که ما در آخرالزمان به آن معتقدیم، و خداوند متعال دین خود را بر همه ادیان غالب خواهد کرد، حتی اگر مشرکان از آن متنفر باشند. آینده این جهان هستی، این دنیا، و این زمین، همان اسلام، دینداری، عدل الهی و حکومت عادلانه خداوند است؛ این بدان معناست که تمام زمین به این سمت حرکت میکند. دینداری و حالت دگرگونی ایمانی حالتی عظیم است. ما امیدواریم که این حالت با محافل قرآنی تقویت شود، زیرا اسلامی که مردم باید با آن زندگی کنند، اسلام قرآنی است، یعنی اسلامی اصیل، ناب و خالص. (سخنرانی در دیدار با جمعیت ارشاد و وحدت فرهنگی قرآن کریم وابسته به حزب الله - ۱۴۲۰ هـ)
قرآن کریم در حقیقت معجزهای برای هر زمان و مکان است و انسان میتواند با چشمان خود به این معجزه بنگرد و جوانب آن را با عقل، قلب و روح خود لمس کند. از جمله موارد عظمت قرآن کریم این است که هر چه زمان میگذرد، هرچه دانش بشر بیشتر میشود، هرچه اکتشافات علمی گسترش مییابد، هرچه تواناییهای انسان در این زمینهها افزایش مییابد و هرچه بیشتر کشف میکنیم، جوانب بزرگتر و جدیدتری از اعجاز قرآن آشکار میشود.
مهمترین بُعد اعجاز قرآن که همیشه و حتی در زمان رسول خدا (ص) وجود داشته و دارد، تعلیم و تربیت، تهذیب و آفرینش انسان است که یکی از دشوارترین کارها و وظایف است ... لذا این وظیفه از درجه سختی بالایی برخوردار بوده است، به گونهای که از سوی خداوند متعال نیازمند مردان بزرگی در سطح انبیا و رسولان بوده است.
رسول خدا(ص) فقط در طی ۲۳ سال توانست با این قرآن امتی به وجود آورد که همچنان موجود است و علیرغم بسیاری از مشکلات و توطئههایی که در طول تاریخ برای از بین بردن این قرآن، این امت و این تمدن صورت گرفته است، تاکنون در حال رشد و نمو است. این معجزه امروز و در طول زمان ادامه دارد؛ امروز این قرآن میتواند امتی را به وجود آورد و تحولی عظیم در هر یک از جوامع ایجاد کند.
پدیده مقاومت به برکت این قرآن متولد شد و استمرار دارد. منظور از مقاومت اسلامی، مقاومت مسلمانان نیست، مقاومت اسلامی یک عنوان مذهبی نیست بلکه یک عنوان فکری و مکتبی است. ... چرا این مقاومت ادامه پیدا کرد و هنوز هم قادر به ادامه است؟ و من به شما میگویم: تا زمانی که نسل جوان به این کتاب آسمانی متصل هستند، مقاومت توان بسیار فوقالعادهای برای ادامه راه دارد.
هیچکس نمیتواند در مقابل مقاومت بایستد؛ این قرآن است که مردان مقاومت، پدران و مادران شهدا و این مجاهدان پابرجا و استوار را تربیت کرده است؛ آنان که مقاومت را تأیید کرده و در سختترین شرایط و دشوارترین لحظات در کنار آن ایستادند، اینان از قرآن آموختند که وظیفه آنها مبارزه با دشمن و دفاع از ملت، خانواده، اموال، آبرو، کرامت، شرف و مقدساتشان است. آنها یقین و اطمینان به وعده پیروزی خداوند سبحان را از قرآن آموختند. از قرآن آموختند که بعد از این زندگی دنیوی، زندگی اخروی وجود دارد و خانهای پس از این خانه هست، پس به این خانه دنیایی و آن آخرت عشق ورزیدند، و به سوی آن زندگی گام برداشتند، با قدمهایی سریع و دلهایی پر از یقین که بی تردید هیچ شک و شبههای در آن راه ندارد. این قرآن است که توانست مقاومت را که چنین پیروزیای بدست آورده، ایجاد کند. اگر به قرآن بازگردیم، میتوانیم دستاوردهای بسیار بزرگ و عظیمی را حتی با امکانات اندک به دست آوریم.
امروز دشمنان ما به خوبی میدانند که اگر بتوانند جوانان ما را از خدا، مسائل اساسیشان، قرآنشان و ارزشهای اخلاقیشان دور کنند و آنها را در دریای شهوات و لذتهای مادی غرق کنند، جوانان به کارهای بیهوده روی میآورند. (سخنرانی در مراسم اختتامیه چهارمین مسابقه سالانه حفظ و قرائت قرآن کریم به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) - ۱۴۲۲ هـ/ ۲۲/۶/۲۰۰۱ م)
یکی از ویژگیهای قرآن جاودانگی است. یعنی جاودانگی مفاهیم، ارزشها، آموزهها و احکام آن. جاودانگی به معنای تداوم و بقای قدرت آن در تربیت و بیدارسازی، تزکیه، حرکت و سازندگی، یعنی توان تأثیرگذاری؛ زیرا این قرآن قرآنی جاودانه و دارای جایگاه رهبری و هدایت است. لذا به همه ما دستور داده شده است که آن را بشناسیم، آیات آن را قرائت و حفظ کنیم، از این کتاب آسمانی محافظت کنیم و با آن با تقدس رفتار کنیم.
در قرآن داستانهای عبرتآموز بسیاری وجود دارد زیرا وجود داستان در قرآن برای عبرت و موعظه است نه فقط نقل داستان یا پر کردن اوقات فراغت. بسیاری از داستانهای قرآن مانند داستانهای پیامبران و اقوام آنها، داستان مجاهدان و منافقان و ... دارای عبرتهایی است. داستان ثروتمندان و فقرا از فرعون و هامان و قارون گرفته تا حضرت موسی و هارون(علیهما السلام) و تمام قصههایی که در قرآن کریم آمده است، سرشار از عبرت و موعظه است که ما در این دنیا با آنها زندگی میکنیم.
زمانی که اسلام را میپذیریم، اسلامی که قرآن کتاب جاودان آن است، و وقتی میخواهیم دین اسلام را درک کنیم، مهمترین منبع برای فهم دین اسلام همین قرآن است و مهمترین شرط برای فهم صحیح و صادقانه و خالصانه قرآن این است که طالب واقعی حق و حقیقت باشیم یعنی به صورت جدی درباره حق برای هدایت یافتن جستوجو کنیم، چه در مسائل اعتقادی یا تاریخی باشد و چه مسائل اخلاقی، فکری و رفتاری.
ما از قرآن میآموزیم، به وسیله قرآن هدایت میشویم، از قرآن نور و روشنایی میگیریم، قرآن معلم است، رهبر است، خورشید درخشان است، ماه تابان است، راهنماست، هدایتگر است، و نقش ما باید نقش درک و فهم، بدون موضعگیریها و پیشینه قبلی باشد. وقتی ارتباط فکری، معنوی، روانی و پژوهشی با قرآن را بر اساس حقیقتجویی ارزیابی میکنیم ـ حقیقتجویی صادقانه و خالصانه، بدون تعصب در عقیده، مذهب، اندیشه و خط مشی ـ خداوند متعال دست ما را میگیرد و ما را به این حقیقت میرساند. به هر حال این قرآنی که ما امروز در یکی از محافل باشکوه آن هستیم، در پیروزی ما دارای فضیلت و اعتبار زیادی است، اگر این قرآن نبود، این مقاومت هم در زمان فروپاشی و شکست اعراب در سال ۱۹۸۲ وجود نداشت. (مراسم اختتامیه ششمین مسابقات سالانه حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم - ۱۴۲۴ هـ/ ۲۰۰۳ م)
این قرآن کریم از سوی خداوند متعال بر قلب رسولش(ص) نازل شده تا راهنمای بشریت باشد، پس کتابی برای فلاسفه، فقها، عرفا، مورخان، محققان، روانشناسان، و نه هیچ صنف دیگری نیست. این قرآن برای همه مردم در هر صنف و دستهای است.
این کتابی که در دست ماست حاوی شرح و بیان همه چیز است و مظلومیت قرآن در واقع به این معناست که ما در کنار کتابی زندگی میکنیم که در مقابل ما حضور دارد، در خانههای ما، ادارات ما، مؤسسات ما، فروشگاههای ما و مساجد ما حاضر است، اما از عظمت، حقیقت و محتوای این کتاب بیاطلاعیم. این است مظلومیت قرآن کریم. چنانکه خداوند متعال میفرماید: «وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَاناً لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدیً وَرَحْمَةً وَبُشْرَی لِّلْمُسْلِمِینَ»: و ما قرآن را که بیانکننده هر چیزی است و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است بر تو نازل کردهایم. (نحل/ ۸۹)
در روایات شریفه نیز آمده است: «امام علی(ع) فرمودند: در قرآن از آنچه پیش از شما آمده است، و از آنچه بعد از شما میآید، و حکمی که میان شماست، خبر داده است». (بحار الانوار: ج ۸۹، ص ۳۲) و در حدیث دیگر، امام علی(ع) در وصف قرآن فرموده است: «در حقیقت، علم به گذشته و شفای بیماری شما در آن است». (نهجالبلاغه، خطبه ۱۸۰) و در حدیثی دیگر امام صادق(ع) فرموده است: «خبر شما و آنان که پیش از شما بودند، و آنان که پس از شمایند، و خبر آسمان و زمین در آن کتاب است و اگر کسی نزد شما آید و از آنها به شما خبری دهد شما حتما شگفتزده میشوید.» (میزان الحکمة: ج۸، ص۱۹۲) یعنی ممکن است که مردم نزد ما بیایند و در مورد اخبار موجود در قرآن کریم صحبت کنند. ما تعجب میکنیم که آیا این خبر عاقلانه است؟ آیا در قرآن وجود دارد؟!
در حدیث سوم امام صادق(ع) میفرماید: «هیچ موضوعی نیست که دو نفر در آن اختلاف دارند، جز اینکه اصل آن در کتاب خدای عزوجل ست، ولی عقل انسانها به آن نمیرسد.» (بحار الانوار: ج ۷۷، ص ۲۹۰) اینها جنبههایی هستند که نیازی به بررسی عمیق ندارند. (سخنرانی در شبی با قرآن به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) - ۱۴۳۰ هـ/ ۲۰۰۹م)
در مسئله قرآن کریم، همه دنیا باید بداند که ما ملتی هستیم که تجاوز و هتک حرمت به مقدسات خود را تحمل نمیکنیم. اصرار به اهانت و هتک حرمت قرآن کریم در کشورهایی چون دانمارک، تجاوز به اسلام و حقوق دو میلیارد مسلمان است. کشورهای اسلامی و وزرای خارجه آنها باید در سطح اهانت به اسلام که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، تصمیم بگیرند.
کشورهای اسلامی باید به سوئد و دانمارک (دو کشوری که مجور هتک حرمت قرآن را صادر کردهاند) اعلام کنند که تکرار اهانتها به مقدسات ما با قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی پاسخ داده خواهد شد. جوانان مسلمان باید مسئولانه عمل کنند و اهانتکنندگان و متجاوزان [به قرآن کریم] را مجازات کنند و منتظر نباشند که کسی از دین آنها دفاع کند. جهان شجاعت این جوانان را خواهد دید که چگونه حاضرند برای دین و قرآن جان خود را فدا کنند. (سخنرانی در روز عاشورای حسینی ۱۴۴۵/ ۷ مرداد ۱۴۰۲)
باید تمام دنیا ببیند، هنگامی که به قرآن ما اهانت میشود، ما چه طور آن را در آغوش میگیریم و صدایمان را به جهانیان میرسانیم، ما از این قرآن با جانهایمان حمایت میکنیم، با قلبهایمان حمایت میکنیم، با خونهایمان حمایت میکنیم، با پارههای جگرمان حمایت میکنیم و این مسئولیت همه ما است.
نظر شما