بنزین در دنیای معاصر به یکی از نیازهای ضروری افراد بدل شده است. از آنجائیکه ما جزو کشورهای دارنده منابع انرژی هستیم، بنزین با قیمت یارانهای در اختیار مصرفکنندگان قرار میگیرد. با گذشت زمان، بر تعداد خودروها افزوده شده است و در نتیجه میزان بنزین بیشتری باید به صورت یارانهای در اختیار افراد قرار بگیرد. از سوی دیگر، از آنجائیکه بنزین با قیمت سرکوب شده و دستوری به دست مصرفکننده نهایی میرسد، مدیریتی در این زمینه اتفاق نمیافتد و افراد به صورت بی رویه به استفاده از بنزین مبادرت میکنند.
عوامل مختلفی بر افزایش میزان مصرف بنزین در کشور موثر هستند. از جمله میتوان به کیفیت پایین خودروهای داخلی و پرمصرف بودن خودروهای وارداتی اشاره کرد. به زعم بسیاری، پایین بودن قیمت بنزین نیز از جمله مهمترین عواملی است که به مصرف بیرویه بنزین در کشور دامن میزند.
از آنجائیکه در حال حاضر سهمیه بنزین به خودروها تعلق میگیرد و بنزین با قیمت بسیار پایین عرضه میشود، به انحای مختلف زمینه برای قاچاق بنزین ایجاد شده است. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به جای اعطای بنزین به ازای هر خودرو با هدف ساماندهی امور در حوزه بنزین و مقابله با مصرف بی رویه و قاچاق بنزین مطرح شده است.
بر اساس طرح مذکور، هر شهروند ایرانی میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای به صورت ماهانه دریافت می کند و خودش باید مصرفش را کنترل کند. کسانی که بنزین بیشتری نیاز داشته باشند.
در ادامه نظرات احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مجلس را درباره مزیتهای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم ایجاد زیرساختهای لازم توسط دولت برای اجرای این طرح م یخوانید.
بیگدلی با اشاره به این که مصرف بنزین در کشور ما بسیار بالاست و باید برای این موضوع چاره ای بیندیشیم، تصریح کرد: شاهد هستیم که بنزین به جز خودرو در بخشهای دیگر نیز استفاده می شود. دلیلش این است که بنزین با قیمت بسیار پایین به دست مصرف کننده نهایی میرسد.
وی ادامه داد: عادلانه کردن توزیع یارانه بنزین می تواند یک گام ما را به عدالت اجتماعی نزدیکتر کند. بنزین یک منبع ملی است و به همگان تعلق دارد، بنابراین لازم است با عدالت بین همگان تقسیم شود.
این نماینده مجلس گفت: در شرایط فعلی افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند، از یارانه بنزین بیشتری هم بهره می برند و کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی بهره هستند. برخی افراد چندین خودرو دارند و از یارانه چند برابری نسبت به دیگران استفاده می کنند.
بیگدلی گفت: چند گزینه برای ساماندهی امور در حوزه بنزین پیش رو داریم. در راهکار اول، باید قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برسانیم و آن را با قیمت آزاد عرضه کنیم. این روش مشکلات خاص خودش را دارد و در شرایط فعلی شاید عملیاتی نباشد. روش دیگر این است که به عادلانه سازی توزیع یارانه بنزین در کشور مبادرت کنیم و شرایطی به وجود بیاوریم که همگان به مساوات از این یارانه بهره ببرند.
وی ادامه داد: یکی از راهکارها برای عادلانه سازی توزیع یارانه بنزین، اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر است. علاوه بر مسئله عدالت در توزیع یارانه، مسئله مربوط به مصارف خارج از عرف شخصی و تکسرنشینی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و برای مسئله ناترازی بنزین نیاز است زیرساختهای لازم برای اجرای طرح بنزین به نفر در بودجه سال آتی فراهم شود.
وی ادامه داد: خوب است بستری فراهم کنیم تا افرادی که مصرف بنزین ندارند، آن را بتوانند بفروشند و یا به صورت نقدی از سهمیه بنزین یارانهای خود استفاده کنند و به خرید کالاهای دیگر مبادرت کنند.
این نماینده مجلس در خصوص لزوم اختصاص حداقل ۳۰ لیتر سهمیه بنزین یارانهای به ازای هر نفر در یک ماه تصریح کرد: باید سهمیهای که در نظر میگیریم، بتواند نیاز یک خانواده متوسط را برطرف کند.
وی ادامه داد: نیاز است دولت در کنار اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به اقداماتی مانند گسترش سامانه حمل و نقل عمومی در کشور بپردازد. در غیر این صورت، نمیتوانیم از مردم انتظار داشته باشیم به کنترل مصرف بنزین بپردازند.
نظر شما