تحولات منطقه

نماینده خدابنده در مجلس: یکی از راهکارها برای عادلانه‌سازی توزیع یارانه بنزین، اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر است. برای این کار نیاز است زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح بنزین به نفر در بودجه سال آتی فراهم شود.

در لایحه بودجه ۱۴۰۴ زیرساخت­‌های لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر آماده شود
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بنزین در دنیای معاصر به یکی از نیازهای ضروری افراد بدل شده است. از آنجائیکه ما جزو کشورهای دارنده منابع انرژی هستیم، بنزین با قیمت یارانه­ای در اختیار مصرف­کنندگان قرار می­گیرد. با گذشت زمان، بر تعداد خودروها افزوده شده است و در نتیجه میزان بنزین بیشتری باید به صورت یارانه­ای در اختیار افراد قرار بگیرد. از سوی دیگر، از آنجائیکه بنزین با قیمت سرکوب شده و دستوری به دست مصرف­کننده نهایی می­رسد، مدیریتی در این زمینه اتفاق نمی­افتد و افراد به صورت بی رویه به استفاده از بنزین مبادرت می­کنند.

عوامل مختلفی بر افزایش میزان مصرف بنزین در کشور موثر هستند. از جمله می­توان به کیفیت پایین خودروهای داخلی و پرمصرف بودن خودروهای وارداتی اشاره کرد. به زعم بسیاری، پایین بودن قیمت بنزین نیز از جمله مهم­ترین عواملی است که به مصرف بی­رویه بنزین در کشور دامن می­زند.

از آنجائیکه در حال حاضر سهمیه بنزین به خودروها تعلق می­گیرد و بنزین با قیمت بسیار پایین عرضه می­شود، به انحای مختلف زمینه برای قاچاق بنزین ایجاد شده است. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و کدملی به جای اعطای بنزین به ازای هر خودرو با هدف ساماندهی امور در حوزه بنزین و مقابله با مصرف بی رویه و قاچاق بنزین مطرح شده است.

بر اساس طرح مذکور، هر شهروند ایرانی میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه­ای به صورت ماهانه دریافت می­ کند و خودش باید مصرفش را کنترل کند. کسانی که بنزین بیشتری نیاز داشته باشند.

در ادامه نظرات احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مجلس را درباره مزیت­های طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و لزوم ایجاد زیرساخت­های لازم توسط دولت برای اجرای این طرح م ی­خوانید.

بیگدلی با اشاره به این که مصرف بنزین در کشور ما بسیار بالاست و باید برای این موضوع چاره ­ای بیندیشیم، تصریح کرد: شاهد هستیم که بنزین به جز خودرو در بخش­های دیگر نیز استفاده می­ شود. دلیلش این است که بنزین با قیمت بسیار پایین به دست مصرف ­کننده نهایی می­رسد.

وی ادامه داد: عادلانه کردن توزیع یارانه بنزین می ­تواند یک گام ما را به عدالت اجتماعی نزدیک­تر کند. بنزین یک منبع ملی است و به همگان تعلق دارد، بنابراین لازم است با عدالت بین همگان تقسیم شود.

این نماینده مجلس گفت: در شرایط فعلی افرادی که تمکن مالی بیشتری دارند، از یارانه بنزین بیشتری هم بهره می­ برند و کسانی که خودرو ندارند، از این یارانه بی بهره هستند. برخی افراد چندین خودرو دارند و از یارانه چند برابری نسبت به دیگران استفاده می­ کنند.

بیگدلی گفت: چند گزینه برای ساماندهی امور در حوزه بنزین پیش رو داریم. در راهکار اول، باید قیمت بنزین را به فوب خلیج فارس برسانیم و آن را با قیمت آزاد عرضه کنیم. این روش مشکلات خاص خودش را دارد و در شرایط فعلی شاید عملیاتی نباشد. روش دیگر این است که به عادلانه ­سازی توزیع یارانه بنزین در کشور مبادرت کنیم و شرایطی به وجود بیاوریم که همگان به مساوات از این یارانه بهره ببرند.

وی ادامه داد: یکی از راهکارها برای عادلانه­ سازی توزیع یارانه بنزین، اختصاص سهمیه بنزین به کدملی و نفر است. علاوه بر مسئله عدالت در توزیع یارانه، مسئله مربوط به مصارف خارج از عرف شخصی و تک‌سرنشینی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و برای مسئله ناترازی بنزین نیاز است زیرساخت­های لازم برای اجرای طرح بنزین به نفر در بودجه سال آتی فراهم شود.

وی ادامه داد: خوب است بستری فراهم کنیم تا افرادی که مصرف بنزین ندارند، آن را بتوانند بفروشند و یا به صورت نقدی از سهمیه بنزین یارانه­ای خود استفاده کنند و به خرید کالاهای دیگر مبادرت کنند.

این نماینده مجلس در خصوص لزوم اختصاص حداقل ۳۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه­ای به ازای هر نفر در یک ماه تصریح کرد: باید سهمیه­ای که در نظر می­گیریم، بتواند نیاز یک خانواده متوسط را برطرف کند.

وی ادامه داد: نیاز است دولت در کنار اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به اقداماتی مانند گسترش سامانه حمل و نقل عمومی در کشور بپردازد. در غیر این صورت، نمی­توانیم از مردم انتظار داشته باشیم به کنترل مصرف بنزین بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.