تحولات لبنان و فلسطین

یکی از مشخصات بارز سید حسن نصرالله شخصیت فراجناحی او بود. او هر کسی را که با مقاومت بود، از روی ظاهر و با عناوینی مثل شیعه یا سنی یا یک جریان فکری متفاوت نمی‌نگریست. او خط مقدم مبارزه با اسرائیل بود.

قدس؛ یکی از مشخصات بارز سید حسن نصرالله شخصیت فراجناحی او بود. او هر کسی را که با مقاومت بود، از روی ظاهر و با عناوینی مثل شیعه یا سنی یا یک جریان فکری متفاوت نمی‌نگریست. او خط مقدم مبارزه با اسرائیل بود. او می‌دانست عرب باشیم نه، مسلمان یا مسیحی یا یهودی فرقی نمی‌کند؛ اسرائیل خطر وجودی برای همه ماست، صهیونیست‌ها حتی برای یهودی‌ها هم خطر هستند.

صهیونیسم یک اعتقاد سیاسی است که بر اساس «ظاهر» انسان‌ها را قضاوت می‌کند و از ژئوپلتیک و ایدئولوژی برای قضاوت انسان‌ها بهره می‌گیرد. من ضد رژیمی هستم که انسان‌ها را از روی ظاهرشان قضاوت کند. من معتقدم باید ضد این رژیم بود. با این رژیم نمی‌توان به آشتی رسید. جنگ ما با صهیونیست‌ها یک نبرد موجودیتی است. من همواره با هر نیرویی که علیه این رژیم مبارزه کند همراه بوده و هستم.

معیار قدرت و نیروی هر کشوری به پایبندی به قضیه فلسطین بستگی دارد. هر تفکری را که از اسرائیل حمایت کند نفی می‌کنم. من طرفدار قومیت‌گرایی ضداسرائیلی حامی فلسطین هستم. حامی آزادی فلسطین هستم و هر تفکری که حامی فلسطین است و در عین حال ضد قومیت‌گرایی عربی‌ای هستم که تصور می‌کند تحت عنوان مصلحت‌گرایی غربی می‌تواند به نتیجه برسد.

من همراه ایران مسلمانی هستم که از آزادی فلسطین دم می‌زند و ضد سازمان‌های تکفیری ظاهراً اسلامی که جنگ‌ها را علیه ملت‌های مسلمان برمی‌انگیزند. من با تفکرهای اسلام‌گرایی که تکفیر می‌کنند اما برای اسلام نمی‌جنگند مخالفم. فلسطین یک مسئله شعاری نیست؛ یک موضوع فکری و عمیق و یک انتخاب بزرگ است.

من با حزب‌الله هستم که در حال مبارزه است و اعتقاد دارم همه مبارزان لبنان مثل من هستند. همه مردم در کنار حزب‌الله هستند؛ شیعه، سنی یا مسیحی. خاستگاه همه آن‌ها آزادی فلسطین است. آزادی کامل فلسطین معیار شناخت همه تفکرات آزادی‌خواه است.
فلسطین نخستین مسئله جهان مقاومت است و باید به یک عقیده و جوهره اصلی تبدیل شود.

من در اتاقم تصاویر امام خامنه‌ای و ژنرال سلیمانی را دارم و معتقدم تفکر این‌هاست که در مقابل تفکرات اشتباه و آپارتاید غرب مقاومت می‌کند. این اشخاص منادی عدالت هستند و برای عدالت با امپریالیسم مبارزه می‌کنند. من می‌بینم و تأکید می‌کنم اندیشه امام خامنه‌ای برخاسته از تمایلات دنیوی نیست. در ۲۰۰ سال گذشته چنین تحولاتی بی‌سابقه بوده است و در حال حاضر موجودیت اسرائیل با وجود پشتیبانی جهان غرب، توسط تفکرات امام خامنه‌ای در حال فروپاشی است.

خاندان‌های استثمارگر صهیونیستی در حال افول و فروپاشی هستند و در آینده نه چندان دور جنبش ملت‌های منطقه و پیمان‌هایی همچون بریکس در حال جایگزین شدن است. طرح صهیونیسم براساس سلطه بر منطقه بنا شده است. این طرح قطعاً ادامه نخواهد داشت و بی‌تردید زوال این رژیم کمتر از آن ۲۵سال بشارت رهبر ایران محقق خواهد شد. 

جمال نجاح وکیم، تحلیلگر مسیحی و استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بیروت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.