تحولات لبنان و فلسطین

روی آوردن اتحادیه به سیاست تحریمی علیه کشورمان در حالی است که این روزها حتی مقامات آمریکا هم به بی نتیجه بودن این حربه در راستای فشار بر جمهوری اسلامی پی برده و از آن عقب نشینی کرده اند.

در ادامه اقدامات ضدایرانی چشم آبی‌ها علیه کشورمان، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز گذشته دوباره دور هم جمع شده و به بهانه همکاری‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه  تهران تصویب کردند؛ اقدامی که شرکت‌های هواپیمایی ما را در کانون تهاجم خصمانه خود قرار داده است. به این ترتیب سه شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر، ماهان و ساها به ادعای آنچه  کمک و تسهیل انتقال پهپاد و فناوری‌های مربوط به روسیه خوانده شده، در لیست سیاه اتحادیه قرار گرفته‌اند.

ایران بارها اتهام ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، به‌خصوص از آغاز جنگ اوکراین و برای استفاده علیه این کشور را رد کرده است. عباس عراقچی وزیر خارجه روز یکشنبه و در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «بار دیگر به‌صراحت تأکید می‌کنم، ما به روسیه موشک بالستیک نداده‌ایم. اگر اروپا به‌دنبال راهی برای دلجویی از اسرائیل می‌گردد، بهتر است به بهانه دیگری متوسل شود.
به نظر همان‌گونه که در پیام کوتاه عراقچی هم آشکار است، مهم‌ترین دلیل اتهام‌زنی اروپا به کشورمان در مقطع کنونی را باید با هدف منحرف کردن افکار عمومی از اقدامات رژیم صهیونیستی و ادامه کشتار در منطقه و به‌ویژه لبنان جست‌وجو کرد. در حالی که اتحادیه در متوقف کردن جنایات 
سگ هار افسارگسیخته خود ناتوان است، شاید بهترین راه را در اتهام‌زنی علیه ایران یافته تا در میان بی عملی هم خود را به عنوان بازیگری جهانی مطرح کند و هم فشارها را بر تهران مدیریت و جمهوری اسلامی را از ادامه کمک به محور مقاومت باز دارد. 
جالب آنکه اتحادیه اروپا مدعی شده تحریم‌های هدفمندی را علیه حکومت و نه مردم ایران وضع کرده است. در بیانیه آن‌ها ذکر شده: «این تحریم‌ها هدفمند و به دنبال بازدارندگی از سیاست‌ها و فعالیت‌های خاص ایران هستند. اتحادیه قصد ندارد به طور کلی ترافیک هوایی یا ارتباطات مردمی میان اتحادیه و ایران را مختل کند». این در حالی است که در پی اقدام شرکای اروپایی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر مجبور شد پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کند. نزدیک به ۹۰۰هزار تن از ایرانیان در اروپا و به‌ویژه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه زندگی می‌کنند و بی‌شک این مسئله مشکلاتی برای آن‌ها در تردد به کشورمان ایجاد خواهد کرد، موضوعی که قطعاً برای تصمیم‌گیران اروپایی کمترین اهمیت را هم نخواهد داشت.
در نهایت اینکه روی آوردن اتحادیه به سیاست تحریمی علیه کشورمان در حالی است که این روزها حتی مقامات آمریکا هم به بی نتیجه بودن این حربه در راستای فشار بر جمهوری اسلامی پی برده و از آن عقب‌نشینی کرده‌اند. این واقعیت در سخنان یک ماه پیش دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به روشنی بازتاب داشت، جایی که او در پی تلاش‌های مداوم گروه بریکس برای تضعیف ارزش دلار، با اذعان به اینکه تحریم‌های آمریکا به ارزش دلار آسیب می‌زند، اعلام کرد در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، تمامی تحریم‌ها علیه روسیه و ایران را لغو خواهد کرد.
ایالات متحده تنها طی چهار سال اخیر بیش از هزارو۵۰۰ تحریم علیه کشورمان وضع کرده و حالا مقامات آن به صراحت بی نتیجه بودن این رویکرد غلط را مورد نکوهش قرار می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد اروپا در شرایط کنونی از آمریکا هم در سیاست ضدایرانی جلو زده تا شاید بتوان در میانه آشوب‌های جهانی از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و یا این‌گونه خود را به عنوان بازیگری جهانی مطرح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.