تحولات لبنان و فلسطین

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک بیماری روانی جدی است که بر نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. این بیماری ممکن است به توهم، هذیان و تفکر یا رفتار آشفته منجر شود. اما دانشمندان با تحقیقات زیاد به کشف داروی این بیماری مهم و جدی رسیده اند.

جدیدترین رویکرد درمان اسکیزوفرنی/ کشف داروی توهمات دیداری و شنیداری

توهم شامل دیدن یا شنیدن چیزهایی است که در واقعیت وجود ندارند و هذیان شامل باورهای محکم در مورد موضوعاتی است که درست نیستند. به عبارت دیگر، افراد مبتلا به شیزوفرنی ممکن است ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند که این امر می‌تواند زندگی روزمره را بسیار سخت کند. شیزوفرنی یک بیماری نسبتا شایع است؛ به طوری که در سراسر جهان، از هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۲۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری به درمان مادام‌العمر نیاز دارند. در غیر این صورت، علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند و دچار آسیب‌های بیشتری از جمله خودکشی و مرگ می‌شوند.

در حال حاضر نیز برای این بیماری، داروی جدیدی کشف شده است در صورتی که قبلا چنین امکانی برای پزشکان و بیماران وجود نداشت. این دارو به نام Cobenfy و توسعه‌یافته توسط ایالات متحده، به شیوه‌ای متفاوت از درمان‌های موجود عمل می‌کند و بجای اینکه گیرنده های دوپامین را هدف قرار دهد، گیرنده‌های کولینرژیک Cholinergic (در نورولوژی به همه بخش‌های سیستم عصبی که در طول عملکرد خود از استیل کولین استفاده می‌کنند گفته می‌شود) را هدف قرار می‌دهد.

تیفانی فارچیون، یکی از مقامات ارشد سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، در بیانیه‌ای گفت: «این دارو اولین رویکرد جدید برای درمان اسکیزوفرنی در چندین دهه‌ اخیر است و یک جایگزین جدید برای داروهای ضد روان‌پریشی ارائه می‌دهد که قبلاً برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تجویز شده است. اسکیزوفرنی تنها یک درصد از آمریکایی‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما اثرات آن می‌تواند ویران‌کننده باشد. این بیماری همچنین می‌تواند باعث توهم، احساس تعقیب و مشکل در کنترل افکار شود به طوری که حدود پنج درصد از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که تشخیص داده شده‌اند، خودکشی می‌کنند.»

لینزی بیلسلند، که ریاست بخش سلامت روان یک بنیاد علمی درمانی را بر عهده دارد، گفت:«داروی Cobenfy می‌تواند تغییردهنده بازی باشد، به‌ویژه برای کسانی که داروهای دیگر برای آن‌ها کار نمی‌کنند. این دارو به روشی کاملاً متفاوت از هر داروی اسکیزوفرنی دیگری که در حال حاضر استفاده می‌شود، عمل می‌کند و پتانسیل تغییر زندگی میلیون‌ها نفر را دارد.»

ویژگی ها و مشخصات این دارو

Cobenfyکه نام علمی آن «xanomeline and trospium chloride» است به صورت خوراکی مصرف می‌شود. دو آزمایش بالینی اثربخشی آن را تأیید کردند و نشان داد که می‌تواند علائم بیماران را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد اما عوارض جانبی شامل حالت تهوع، استفراغ، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، احتباس ادرار و مشکلات کبدی را میتواند داشته باشد ولی در مقایسه با داروهای فعلی، این عوارض جانبی کاهش یافته است.

این دارو هنوز به طور رسمی در بریتانیا تأیید نشده است ولی میتواند خبر خوبی برای افرادی باشد که با اسکیزوفرنی زندگی می‌کنند.

سمیر جوهار، مدرس ارشد بالینی اختلالات عاطفی و روان‌پریشی در کینگز کالج لندن از عوارض جانبی داروهای فعلی، از جمله افزایش وزن و کندی گفت و ادامه داد که این عوارض می‌تواند برخی از افراد را از ادامه درمان بازدارد اما اکنون با کشف این دارو میتوان به آینده بیماران امیدوار بود.

منبع: Medicalxpress

نیایش احمدی _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.