تا زمانی که کشور رشد اقتصادی مستمر و بالا نداشته باشد و کیک اقتصاد بزرگتر نشود، نظام مالیاتی هم عادلانه نباشد و نتواند توزیع ثروت را انجام دهد و همچنین نظام یارانه های پنهان انرژی اصلاح نشود و بازتوزیع ثروت انرژی صورت نگیرد، همچنان کاهش فقر به صورت محسوس مشاهده نخواهد شد. این موارد در لایحه دیده نشده است.
در واقع لایحه برای کاهش فقر، اقدام چشم گیری ندارد و مانند لوایح گذشته است. در حد جزئیات، اقداماتی شده اما گام چشمگیر، نیازمند اصلاح نظام پنهان یارانه های انرژی، بزرگ شدن کیک اقتصاد و بازتوزیع ثروت از کانال اصلاح نظام مالیاتی است. اینها اقدامات بزرگی است که در لایحه بودجه دیده نشده است. با این حال موارد زیر بر دغدغه های مربوط این لایحه افزوده است:
رشد ۱۱۰ درصدی بودجه عمومی ۱۴۰۴ نسبت به ۱۴۰۳( از ۲۸۵۰ همت سال گذشته به حدود ۶۰۰۰ همت)یعنی: افزایش حجم کسری بودجه احتمالی.
افزایش ۱۷۵ درصدی اوراق بدهی(۲۵۵ همت به ۷۰۰ همت_۱۲ درصد درآمد دولت از فروش اوراق تامین خواهد شد). یعنی: افزایش بدهکار کردن دولت و گذاشتن بدهی زیاد برای سال های بعد یا دولت های بعدی!
افزایش ۱۲۵ درصدی واگذاری شرکت های دولتی(۱۳۵ همت) یعنی: افزایش شتاب خصوصی سازی و فروختن اموال عمومی! افزایش نرخ تسعیر ارز به عدد ۵۴ هزار و سیصد تومان. این یعنی دیگر در اقتصاد ایران نرخ ارزی کمتر از این عدد وجود نخواهد داشت و سال آینده باید منتطر شوک ارزی بالایی باشیم!
فروش نفت کشور یک ملیون ۶۵۰ هزار بشکه از تولید کل ۳ میلیون ۷۵۰ هزار بشکه در روز(نرخ هر بشکه:۶۳دلار). یعنی: وابستگی ۴۵ درصدی بودجه دولت به فروش نفت و گاز(۳۵ درصد امسال و ۱۰ درصد صندوق توسعه ملی)و کسری بودجه شدید در صورت ناتوانی صادرات!
نرخ تخصیصی ارز کالاهای اساسی از ۲۸۵۰۰ به ۳۸ هزار تومان افزایش می یابد. یعنی: گرانی بیش از ۱۵ درصدی در کالاهای اساسی و دارو صد درصد اتفاق خواهد افتاد.
افزایش ۲۰ درصدی دستمزد کارمندان دولت. یعنی: فشار گسترده به کارمندان به خاطر فاصله بیشتر از ۱۸ درصدی حقوقشان با تورم سالانه و اعتصابات و اعتراضات گسترده در کشور. تامین ۲۸ درصدی بودجه دولت از مالیات با افزایش ۴۰ درصدی دریافت مالیات از مردم(از ۱۲۲۰ به ۱۷۰۰همت) یعنی: فشار بیشتر به مردم برای دریافت مالیات!
نظر شما