به گزارش قدس خراسان، یکی از چالشهای مهم محیط زیستی مشهد به ویژه در سالهای اخیر آلودگی هوا بوده به گونهای که بر اساس اعلام مرکز پایش آلایندههای زیستمحیطی مشهد، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مشهدیها تنها ۲۵روز هوای پاک را تنفس کردند.
امروز برای دومین روز متوالی مدارس مشهد در نواحی هفتگانه به دلیل آلودگی هوا تعطیل شده و ممکن است این وضعیت آلودگی تا آخر هفته با سرما میهمان ریههای مشهدیها باشد.
برای شهری چون مشهد که سالانه میزبان حدود ۳۰میلیون زائر است و جمعیت زیادی در طول روز در آن رفت آمد دارند، شنیدن عدد ۱۸۹ روز قابل قبول برای تنفس، ۶۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و دو روز ناسالم برای همه گروهها چندان عجیب و غریب نیست؛ اما باید گفت نمیتوان با این دلایل، آلودگی هوای مشهد را توجیه کرد!
به صورت کلی وسایل نقلیه دودزا که آلایندگی غیراستاندارد دارند، وجود کارخانهها و واحدهای صنعتی در اطراف مشهد به ویژه در مناطق حاشیه شهر، گرد و غبار پروژههای عمرانی از جنبههای مختلف و نقش آنها در آلودگی هوا قابل بررسی است و نمیتوان از مازوتسوزی در نیروگاهها و پروازهای فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد نیز غافل شد.
آلایندگی فرودگاه برابر است با ۶۰۰هزار خودرو
بر اساس دادههای منتشر شده در رسانهها، آلودگی فرودگاه مشهد با ۶۰۰هزار خودرو برابری میکند در حالی که تعداد خودروهایی که در سطح شهر مشهد روزانه تردد میکنند، حدود یکمیلیون خودرو و تعداد پروازهای فرودگاه مشهد روزانه دستکم ۱۷۰ و حداکثر ۲۴۰ پرواز است و به صورت دقیق مشخص نیست هر پرواز در سطح مشهد چه میزان بر آلودگی هوای این شهر تأثیر میگذارد.
بهبود کیفیت هوای مشهد نیازمند سرمایهگذاریهای کلان است که با توجه به وضعیت بودجهای استان و کشور چالشهای بسیاری دارد و در حال حاضر تنها راهکار اساسی مقابله با آلودگی هوا، تغییر شرایط آب و هوایی به ویژه در روزهای زمستان است. گویا در این زمینه بودجه یا برنامهای به صورت اساسی وجود ندارد.
تعویض خودروهای فرسوده، یکی از راهحلها برشمرده میشود که اساساً خود، هزارتوی پیچیدهای در سطح ملی دارد و اگر عنوان میشود سیستم حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هواست، باید گفت کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ضعف موجود در سیستمهای سوخت آنها در مشهد نیز از دلایل تشدید آلودگی هواست.
به طور کلی در فصل سرد سال انتظار پدیده آلودگی به دلیل وارونگی هوا و افزایش گرد و غبار به خاطر خشکسالیهای پی در پی بیشتر است. باید گفت مشهد بسیار بیشتر از گذشته تحت تأثیر پدیده گرد و غبار به ویژه از سمت سرخس قرار دارد و لازم است به وعدههای از پیش داده شده به صورت جدیتری جامه عمل بپوشانند و پیش از اینکه دوباره گردوغبار گریبانگیر شرق کشور شود، برخورد ریشهای با این موضوع صورت بگیرد.
خودروها و حمل و نقل عمومی؛ مقصران ۷۰درصد آلایندگی هوای مشهد
روند کنونی آلودگی هوای کلانشهر مشهد به طور معمول ۷۰ درصد ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی است که در سالهای اخیر به علت تداوم پدیده خشکسالی همراه با افزایش حجم گرد و غبار و پایداری وضعیت جوی، با سرعت رو به تشدید است که جز تعطیلی مدارس و ادارهها و صدور هشدارهای گوناگون، مردم از سوی متولیان، فعالیت دیگری را شاهد نیستند. هرچند معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به رسانهها گفته است در روزهای پایداری جو و آلودگی هوا مثل روز گذشته مشهد، هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود؛ از جمله خاکبرداری، آتش زدن بقایای گیاهی و لاستیکسوزی ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد میشود؛ اما خبری از برخورد با چنین اقدامهایی که به صورت روزمره در اطراف شهر مشهد صورت میگیرد، رسانهای نشده است. مهدی یزدانجو همچنین از تشدید برخورد پلیس با خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی گفته؛ اما نه تنها شاهد تردد این خودروها در سطح شهر در همین روزهای پایداری آلایندگی هستیم؛ بلکه حتی مراکز معاینه فنیهم سراغ داریم که در نظارت خود و صدور مجوز، تنها چیزی که درنظر نمیگیرند، سلامت مردم و جامعه است!
باید بدانیم آلودگی هوا با اقدامهای شعاری و تعطیلی مقطعی برطرف نمیشود و نیاز به عزم جدی برای مقابله ریشهای با این موضوع وجود دارد.
برای شهری چون مشهد که سالانه میزبان حدود ۳۰میلیون زائر است و جمعیت زیادی در طول روز در آن رفت آمد دارند، شنیدن عدد ۱۸۹ روز قابل قبول برای تنفس، ۶۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و دو روز ناسالم برای همه گروهها چندان عجیب و غریب نیست؛ اما باید گفت نمیتوان با این دلایل، آلودگی هوای مشهد را توجیه کرد!
به صورت کلی وسایل نقلیه دودزا که آلایندگی غیراستاندارد دارند، وجود کارخانهها و واحدهای صنعتی در اطراف مشهد به ویژه در مناطق حاشیه شهر، گرد و غبار پروژههای عمرانی از جنبههای مختلف و نقش آنها در آلودگی هوا قابل بررسی است و نمیتوان از مازوتسوزی در نیروگاهها و پروازهای فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد نیز غافل شد.
آلایندگی فرودگاه برابر است با ۶۰۰هزار خودرو
بر اساس دادههای منتشر شده در رسانهها، آلودگی فرودگاه مشهد با ۶۰۰هزار خودرو برابری میکند در حالی که تعداد خودروهایی که در سطح شهر مشهد روزانه تردد میکنند، حدود یکمیلیون خودرو و تعداد پروازهای فرودگاه مشهد روزانه دستکم ۱۷۰ و حداکثر ۲۴۰ پرواز است و به صورت دقیق مشخص نیست هر پرواز در سطح مشهد چه میزان بر آلودگی هوای این شهر تأثیر میگذارد.
بهبود کیفیت هوای مشهد نیازمند سرمایهگذاریهای کلان است که با توجه به وضعیت بودجهای استان و کشور چالشهای بسیاری دارد و در حال حاضر تنها راهکار اساسی مقابله با آلودگی هوا، تغییر شرایط آب و هوایی به ویژه در روزهای زمستان است. گویا در این زمینه بودجه یا برنامهای به صورت اساسی وجود ندارد.
تعویض خودروهای فرسوده، یکی از راهحلها برشمرده میشود که اساساً خود، هزارتوی پیچیدهای در سطح ملی دارد و اگر عنوان میشود سیستم حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هواست، باید گفت کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و ضعف موجود در سیستمهای سوخت آنها در مشهد نیز از دلایل تشدید آلودگی هواست.
به طور کلی در فصل سرد سال انتظار پدیده آلودگی به دلیل وارونگی هوا و افزایش گرد و غبار به خاطر خشکسالیهای پی در پی بیشتر است. باید گفت مشهد بسیار بیشتر از گذشته تحت تأثیر پدیده گرد و غبار به ویژه از سمت سرخس قرار دارد و لازم است به وعدههای از پیش داده شده به صورت جدیتری جامه عمل بپوشانند و پیش از اینکه دوباره گردوغبار گریبانگیر شرق کشور شود، برخورد ریشهای با این موضوع صورت بگیرد.
خودروها و حمل و نقل عمومی؛ مقصران ۷۰درصد آلایندگی هوای مشهد
روند کنونی آلودگی هوای کلانشهر مشهد به طور معمول ۷۰ درصد ناشی از فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی است که در سالهای اخیر به علت تداوم پدیده خشکسالی همراه با افزایش حجم گرد و غبار و پایداری وضعیت جوی، با سرعت رو به تشدید است که جز تعطیلی مدارس و ادارهها و صدور هشدارهای گوناگون، مردم از سوی متولیان، فعالیت دیگری را شاهد نیستند. هرچند معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به رسانهها گفته است در روزهای پایداری جو و آلودگی هوا مثل روز گذشته مشهد، هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود؛ از جمله خاکبرداری، آتش زدن بقایای گیاهی و لاستیکسوزی ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد میشود؛ اما خبری از برخورد با چنین اقدامهایی که به صورت روزمره در اطراف شهر مشهد صورت میگیرد، رسانهای نشده است. مهدی یزدانجو همچنین از تشدید برخورد پلیس با خودروهای دودزا و بدون معاینه فنی گفته؛ اما نه تنها شاهد تردد این خودروها در سطح شهر در همین روزهای پایداری آلایندگی هستیم؛ بلکه حتی مراکز معاینه فنیهم سراغ داریم که در نظارت خود و صدور مجوز، تنها چیزی که درنظر نمیگیرند، سلامت مردم و جامعه است!
باید بدانیم آلودگی هوا با اقدامهای شعاری و تعطیلی مقطعی برطرف نمیشود و نیاز به عزم جدی برای مقابله ریشهای با این موضوع وجود دارد.
نظر شما