حامد یزدیان، نماینده اصفهان و ورزنه در مجلس در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به این موضوع که متأسفانه موضوع سوخت و از جمله بنزین مورد توجه هیچ کدام از دولتها طی سالهای اخیر قرار نگرفته است و باید برای حل و فصل این مشکل چارهای بیندیشیم، تصریح کرد: دولتها همگی به دنبال انجام راحتترین کار در حوزه بنزین هستند که همان واردات است. در حالی که باید بهینهسازی مصرف با جدیت در دستور کار باشد و از شدت گرفتن ناترازی جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: این مایه تأسف است که میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی تا این اندازه بالاست و توجهی به این موضوع نداریم. در حال حاضر معروفترین خودروی ساخت ایران، دنا پلاس است که مصرف سوخت آن حدود ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این میزان مصرف، بیش از دو برابر استاندارد مصرف بنزین برای یک خودرو در جهان است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: واقعیاتی که در کشور میبینیم نشان میدهد که مصرف بهینه بنزین برایمان اهمیتی ندارد و این موضوع در اولویت کارهای دولت نیست.
وی ادامه داد: شواهد نشان میدهد که دولت و وزارت صمت در زمینه خودرو کم کاری دارند. شاید با افزایش قیمت ارز و محدودیتهایی که در زمینه ارز طی سال آتی خواهیم داشت، این تهدید تبدیل به فرصت شود و صنعت خودروسازی کشور به فکر بهینهسازی مصرف بیفتد.
یزدیان گفت: در مجلس تلاش شد که با ایجاد محدودیت در واردات بنزین، دولت را مجبور کنیم که در زمینه حل مشکل ناترازی بنزین اقدام موثری را صورت دهد. اما اکثریت مجلس از این موضوع حمایت نکردند و در نهایت تلاشها در زمینه محدود کردن بودجه واردات بنزین نتیجه نداد.
وی ادامه داد: اختصاص روزانه یک لیتر سهمیه بنزین به هر نفر به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکل ناترازی بنزین مطرح شده است و انشاءالله این طرح طی سال آتی عملیاتی شود. این روزها بحث اتصال کارتهای بانکی به کارت سوخت مطرح است. به این ترتیب، یارانه بنزین به جای خودرو به افراد داده میشود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به درستی اجرایی شود و یک مجموعه اتفاقات را در کنار یکدیگر داشته باشیم، میتوانیم به بهبود ضریب جینی هم در کشور مبادرت کنیم.
یزدیان گفت: در اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید شاخصهای مختلف را تحت کنترل داشته باشیم و با ایجاد زیرساختهای لازم به سمت اجرای آن برویم.
وی ادامه داد: دولت باید تمرکز و اولویت خود را بر حل مشکل ناترازی بنزین قرار دهد. در همین راستا، نیاز است بسترهای لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر فراهم شود.
در دنیای ماشینی امروز بنزین به یکی از نیازهای اساسی خانوادهها تبدیل شده است. در این زمینه دولت در کشورمان یارانه بالایی پرداخت میکند. در حالی که بنزین با قیمت گزافی تولید و وارد میشود، با قیمت بسیار پایین در اختیار مصرفکننده نهایی قرار میگیرد.
به زعم کارشناسان، قیمت یارانهای و سرکوب شده، مهمترین دلیل برای مصرف بیرویه و قاچاق است که در نهایت به ناترازی بنزین در کشورمان منجر زده است.
مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را به عنوان راهکاری برای حل مشکل ناترازی بنزین مطرح کرده است. به زعم کارشناسان، این روش میتواند به کنترل مصرف کمک کند، زیرا وقتی افراد بدانند میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانهای در ماه دارند، خودشان به مدیریت مصرف میپردازند.
اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین نیز به نفع کشور است. از آنجائیکه دولت در حال پرداخت یارانه بالایی در ارتباط با بنزین است، باید در مورد نحوه توزیع یارانه نیز دقت لازم را داشته باشیم.
در چارچوب طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، همه شهروندان صرف نظر از این که خودرو داشته باشند یا نه، از سهمیه بنزین بهرهمند میشوند. این بدان معناست که اقشار ضعیف که اغلب بدون خودرو هستند و الان از یارانه بنزین بهرهای ندارند، یارانه بنزین دریافت میکنند. به زعم بسیاری، از آنجائیکه قرار است عواید طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جیب مردم برود، این طرح میتواند به لحاظ بهبود ضریب جینی هم در کشور موثر باشد.
نظر شما