خجسته نیا: انتقاد از تعلل در ساماندهی «توس» به عنوان بهترین منطقه گردشگری، بسته شدن بی سر و صدای پرونده شکایت از شرکت برق و دلایل غریب ماندن قبر اخوان ثالث به رغم همجواری با آرامگاه فردوسی از جمله مواردی بود که نشست هفته گردشگری خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.

 «توس» معطل تصمیمات کشوری

 


به گزارش خبرنگار ما، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این جلسه و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما همچون گذشته مدعی شد که ساماندهی توس و آرامگاه فردوسی نه تنها متعلق به این اداره کل نیست، بلکه اثری متعلق به خراسان رضوی و ایران است.
رجایی از ادغام مدیریت پایگاه پژوهشی توس و مجموعه باغ و آرامگاه فردوسی در روز گذشته خبر داد و اظهار امیدواری کرد: مدیریت واحد بر مجموعه این منطقه بتواند در گرهگشایی مشکلات نقش بسزایی داشته باشد.

ساخت و ساز جدید ممنوع!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم در ادامه انتقاد خبرنگاران از ثبت جهانی یک باغ در کرمان و ماندن این اثر برجسته از ثبت جهانی را پذیرفت و گفت: این تعلل دلیل شانه خالی کردن اداره کل میراث فرهنگی نیست.
عباس زاده با بیان اینکه قبول کنید ساماندهی توس با سه روستای همجوار، جمعیت هزار نفری ساکن در منطقه و 340 هکتار ملک شخصی مردم کار سختی است، افزود: برای رفع مشکلات این منطقه همه دستگاه های مسؤول باید پای کار بیایند.
این مقام مسؤول با اشاره به اهمیت شهر تاریخی توس برای ما و آیندگان گفت: اگر شهر توس تخلیه و در اختیار میراث فرهنگی بود، مطمئن باشید لحظه ای در رفع مشکلات منطقه تأمل نخواهد شد.
وی از تمهیدات جدیدی مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز در این محدوده خبر داد و افزود: طبق توافقهای انجام شده به جز بهسازی ساختمانهای موجود از ساخت و سازهای جدید به شدت جلوگیری خواهد شد.

ثبت آمار 11 میلیون زائر تابستانی

در این جلسه سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت ورود 10 میلیون و 960 هزار زائر و گردشگر طی سه ماهه تابستان امسال خبر داد و مدعی شد، هیچ تناقضی در آمار مسافران مشهد وجود ندارد.
رجایی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما اظهار داشت: ما قسم خوردیم در دوران خدمت آب در آمار نکنیم. هر چند برخی می خواهند ضعفهای خود را با بزرگنمایی بپوشانند.
وی با بیان اینکه در 6 ماهه سال جاری نیز بیش از 16 میلیون و 600 هزار نفر به مشهد سفر کرده اند، افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است.
این مقام مسؤول در ادامه به آغاز طرح یکپارچه سازی خدمات زائران از مبدأ اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح 10 ساله از ولادت با سعادت امام رضا(ع) شروع شده و اولین گروه از مسافران این طرح در این روز وارد مشهدالرضا(ع) خواهند شد.
به گفته رجایی این طرح در دو مرحله اجرا خواهد شد که در فرصت 15 ماهه مرحله اول حدود یک میلیون مسافر و در مرحله بعدی سفر 10 میلیون مسافر در قالب آن ساماندهی می شود.

توقف مجوزهای فصلی به سکونتگاه های شخصی

معاون گردشگری میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نیز در ادامه از توقف مجوز فصلی به سکونتگاه های شخصی اسکان زائر خبر داد و گفت: به دلیل عدم نیاز به این ظرفیتها از بهمن ماه سال گذشته به هیچ منزل شخصی برای اقامت زائر مجوز فصلی داده نشده است.
منتجبی آمار مسافران و گردشگران خارجی این کلانشهر را 166 هزار و 832 نفر اعلام کرد و افزود: اغلب این مسافران از کشورهای حوزه خلیج فارس، کویت و عربستان سعودی می باشند.
این مقام مسؤول ثابت ماندن نرخ واحدهای اقامتی از سال 88 را بزرگترین مشکل بخش خصوصی حوزه گردشگری مشهد برشمرد و اظهار داشت: این در حالی است که هزینه اقامت 38 درصد و هزینه خدمات 43 درصد پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه افزایش یافته است.
وی در پایان از اعمال 30 تا 50 درصد تخفیف علاوه بر نرخ ایام غیرپیک در هتلها و مراکز رسمی اقامتگاه های مشهد به مناسبت هفته گردشگری (5 تا 12 مهر ماه) خبر داد و گفت: به همین مناسبت برنامه هایی در نظر گرفته شده که تجلیل از خادمان گردشگری با حضور استاندار و افتتاح چندین هتل در مشهد از جمله برنامه هاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.