یک هفته پس از انتشار خبر ویژه مهر از برنامه دولت برای تبدیل یارانه نقدی به غیرنقدی با اختصاص کارت اعتباری انرژی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت این خبر را به طور رسمی تائید کرد.<BR> <BR>

طرح دولت برای تبدیل یارانه نقدی به غیرنقدی رسما تائید شد/ جزئیات کامل طرح جدید

خبرگزاری مهر هفتم اردیبهشت ماه جاری گزارش داد: دولت طرحی را به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارایه کرده است که بر مبنای آن، هر خانوار ایرانی یک کارت اعتباری انرژی به منظور پرداخت هزینه های انرژی در اختیار خواهد گرفت تا به صورت اعتباری این هزینه ها را که ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یافته است، پرداخت کند.

حال پس از گذشت 7 روز از انتشار این خبر، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از تهیه طرحی برای جایگزینی یارانه نقدی خبر می دهد که براساس آن، کارت اعتباری انرژی با عنوان "سهمیا" با قابلیت فروش سهمیه های سوخت به خانوارها داده می شود.

نصرت الله سیفی در گفتگو با خبرگزاری دولت با تشریح جزئیات کارت اعتباری انرژی، اظهار داشته است:" طرح کارت اعتباری انرژی، طرحی است که می تواند در قالب قانون هدفمندی یارانه ها اجرا شود و مشکلات و پیامدهای منفی پرداخت یارانه نقدی را نداشته باشد. پرداخت نقدی یارانه باعث تزریق نقدینگی زیاد به جامعه و دامن زدن به تورم می شود. مزیت اصلی این طرح، جلوگیری از تزریق حجم بزرگ نقدینگی است به طوری که این امر مانع از گسترش تورم می شود. به طور تقریبی سالیانه حدود 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی از طریق پرداخت نقدی یارانه ها در بازار پولی توزیع می شود که به شدت تورم زا است."

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: "تعدادی کارت اعتباری انرژی نیز به صورت نمونه تهیه شده است. در ایران برای حامل های انرژی مختلف مانند بنزین، گازوییل، برق، گاز، گاز مایع، آب و ... یارانه پرداخت می شود که قرار است همه این حامل های انرژی در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شوند."

وی افزوده است: "مذاکراتی با بخش خصوصی و بویژه اتاق بازرگانی صورت گرفته تا نحوه ارایه کارت اعتباری انرژی در بخش صنایع را تعیین کنیم. این شرکت و شرکت ملی نفت، طرح کارت اعتباری انرژی را پیشنهاد داده اند، اما هنوز نهایی نشده است. برای اجرای این طرح موافقت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیات دولت نیاز است که هنوز در این خصوص مذاکره ای انجام نشده است. زیرساخت های فنی برای اجرای این طرح آماده است و حداکثر در ظرف 6 ماه می توان آن را فراهم کرد."

جزئیات طرح جدید دولت

پیگیری‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد: وزارت نفت طرحی را به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارایه کرده است که بر مبنای آن، هر خانوار ایرانی یک کارت اعتباری انرژی به منظور پرداخت هزینه های انرژی در اختیار خواهد گرفت تا به صورت اعتباری این هزینه ها را که ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یافته است، پرداخت کند.

هدف اصلی این طرح، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بدون ایجاد تغییری در قانون، عدم تزریق نقدینگی در جامعه و زمینه سازی برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف تعیین شده است.

در این طرح آمده است: مطابق قانون هدفمندی یارانه ها، می بایست 50 درصد از منابع ناشی از آزادسازی قیمت کالاهای مشمول یارانه در جهت رفاه مردم هزینه شود اما با توجه به روند سال های گذشته، به دلیل حجم نقدینگی تزریق شده مشکلاتی پدید آمده است که از جمله آن، مشکل تامین منابع (حدود 3000 میلیارد تومان در ماه) برای دولت، تزریق نقدینگی- افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف اقتصادی به جامعه، عدم اجرای مابقی مواد قانون هدفمندی (ماده 8 و 11) به دلیل سهام بالای پرداخت نقدی به مردم، عدم اجرای کامل بند 7 قانون در خصوص ارتقای تامین اجتماعی، گسترش بیمه خدمات درمانی، توانمندسازی اجتماعی و اشتغال، مقاوم سازی مسکن به دلیل سهم بالای پرداخت نقدی به مردم و تبدیل سرمایه کلان ملی مولد به مبالغ ناچیز و غیرمولد که بیشتر صرف کالاهای وارداتی شده است.

علاوه بر مشکلات فوق، موارد زیر نیز مطرح است: دولت نمی تواند قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرا نکند، قیمت انرژی می بایست تا پایان برنامه پنجم آزاد شود، اگر فازهای بعدی اجرا شود، دولت می بایست پرداخت های نقدی را افزایش دهد که باعث ایجاد مشکلات مضاعف خواهد شد. طراحان این طرح معتقدند که با اجرای طرح کارت اعتبار انرژی، علاوه بر انجام موارد فوق، تمامی مشکلات موجود رفع خواهد شد.

نحوه اجرای این طرح به شیوه ای است که به هر ایرانی مطابق با استانداردهای معیار مصرف، یک کارت اعتبار انرژی اختصاص خواهد یافت و او تنها می تواند قبوض آب، برق، گاز را پرداخت کرده و یا خرید بنزین، گازوئیل، نفت گاز داشته باشد.

در واقع این کارت به گونه ای طراحی شده است که فرد دارنده آن، تنها می تواند آن بخش از هزینه مصرفی قبوض که با الگوی تعیین شده از سوی دولت، مصرف شده است را به صورت اعتباری پرداخت کند و چنانچه مازاد بر الگوی تعیین شده مصرف شود، فرد باید پرداخت هزینه های مازاد مصرف را به صورت نقدی و با قیمت های آزاد بپردازد. در این شرایط، علاوه بر اینکه صرفه جویی انرژی، ذخیره سازی و یا انتقال اعتبار به کارت های دیگر صورت می گیرد، بلکه پرداخت هزینه های انرژی نیز به صورت اعتباری است.

شیوه ای که تاکنون در ایران اجرا شده به نحوی است که میزان یارانه پرداختی از سوی دولت به علاوه پرداخت هزینه های انرژی توسط مردم، مساوی با ارزش حامل های انرژی بوده است، در حالیکه در بازار آزاد، دولت یارانه ای نمی پردازد و مردم قیمت حامل های انرژی را به صورت آزاد پرداخت می کنند. بنابراین در حالت گذار از اقتصاد یارانه ای به حالت بازار آزاد، ارزش حامل های انرژی مساوی با پرداخت هزینه انرژی توسط مردم به علاوه یارانه است.

حال کارت اعتباری انرژی به نحوی در این شرایط عمل می کند که حکومت، اعتبار انرژی را به هر یک از افراد جامعه اختصاص می دهد و مردم با تبدیل اعتبار درون آن، هزینه های انرژی را پرداخت می کنند. بنابراین یارانه نیز به صورت نقدی پرداخت نمی شود. در واقع، تخصیص سهمیه انرژی به ایرانیان براساس الگوی مصرف صورت می گیرد.

در نهایت، با اجرای این طرح علاوه بر اینکه هر ساله میزان معیارهای مصرف ارتقا می یابد، می توان قیمت حامل های انرژی را نیز مطابق قانون افزایش داد. به این ترتیب، هر ساله میزان ریالی ارزش اعتبار نیز بالاتر خواهد رفت و گیرندگان اعتبار، خود به دنبال آزادسازی قیمت حامل های انرژی خواهند بود. از سوی دیگر، این طرح را می توان به اشخاص حقوقی اعم از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انرژی نیز گسترش داد.

حال با موافقت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان بازوی کمکی دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، در کمیسیون انرژی اتاق مصوبه ای صادر شده است که بر مبنای آن، اجرای کارت انرژی از بخش تولید آغاز می شود و در بخش حمل و نقل خودروهای گازوئیل سوز، ادامه می یابد.

بر این اساس قرار است کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، طرح اجرایی این کار را تا پایان اردیبهشت ماه، به هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارایه دهد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    25 42
    طرح بسيار خوبي است اگر درست اجرا شود حتي دولت مي تواند با خيال راحت حامل هاي انرژي را ازاد کند کمتر مشکل به وجود مي ايد
  • asa IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    20 11
    فقط دنبال بهونه ان اين 45 تومنم از مردم بگيرن و بدبخترشون کوم اين کارت فقط به درد خودشون ميخوره زندگي خيليا با اين ?? تومن مرگذره روحاني جان
  • نريمان IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    7 11
    مي خوام بدونم چجوري دست مردم پول باشه تورم ميره بالا؟درحالي که اگه دست مردم پول باشه دست به خريد مردم بهتر ميشه تقاضاميره بالادرنتيجه توليد هم ميره بالاچرا درشهرکهاي صنعتي کارخانجات مي خوابه ويا هرسال تاديل نيرو دارند در حاليکه برعکسش بايد باشدونيروي بيکار بيشتر وبيشترمي شوددرضمنبااين کاري که دولت دربخش دوم هدفمندي يارانه ها ميکند فقط باعث فشار بيشتربرقشرکارگروضعيف جامعه ميشوددرحاليکه هيچ فکري به حال آنها نميشودپس خواهشادولت گرامي مردم ضعيف رابادست خودنکشيدچون همينها پاي صندوقهاي راي رفته اند وبه شماراي داده اندپس فکري به حال همه اقشار جامعه بکنيدتاهيچکس ازگرسنگي وتشنگي دين ودنياي خودرابه حراج نگذاردواسلامي که ازآن حرف مي زنيدراجلوي راه خود گذاشته وبه آن همانگونه که هست عمل کنيدنهآنگونه که برداشت کرده ايديابه شماديکته ميکنند.
  • کاربر IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    33 8
    من يکي به پول يارانه بيشتر نياز دارم.مصرف برق زياد ندارم...ماشين و موتور و...هم ندارم.ما پول ميخوايم آقاجان...يا دلار رو بکشين پايين يا خودتون مياين پايين...مخلص کلام..
  • کاربر ايراني IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    7 20
    عالي است وبهترين کار همين است تزريق نقدينگي دربازار برابراست با تورم خواهشمندم اين طرح را اجرا کنيد احسندوب راوو بهمين دليل است که من معتقدم تيم دولت يازدهم نابغه سياسي اقتصادي هستند طرح منطق وعنلي اسا .
  • مهدي IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    16 1
    ما که صدامون به جايي نمي رسه! اما وقتي مي خواستند طرح کارت سوخت را اجرا کنند ، با دوستان که صحبت اين طرح مي شد ، من مي گفتم در صورتي اين طرح خوبه که به هر خانواده يه کارت سوخت بدند نه اينکه به هر ماشين دار و سرمايه دار به تعداد هر ماشين يه کارت سوخت! تا اوني که ماشين نداره ، سهميه خودش رو آزاد بفروشه... نه اينکه خود دولت هم سهميه بده و هم آزاد بفروشه!!! دقيقا اين طرح به نفع سرمايه دار و به ضرر ما و امثال ما اجرا شد که ماشين نداريم و فقط بايد کرايه هاي نجومي را پرداخت کنيم! کلا تمام امکانات و طرحها را اگر خوب بررسي کنيد مي بينيد که به نفع سرمايه دارها و براي خدمت به اوناست! نه مردم عادي! اميدوارم اين يکي به نفع مردم عادي باشه...
  • دهاتي IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    33 3
    مردم شدند موش آزمايشگاهي ، چه زماني دولتها ميخواهند دست از اين کار بردارند و مردم را به يک آرامش و آسايش نسبي برسانند الله و اعلم
  • هان IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    روحاني ديد مردم اعتماد نکردند از در ديگري وارد شد . يکي نيست بگه مگر مردم مسخره ي شما هستن که هر روز يک طرح داريد . از روزي که روحاني اومده فقط در مورد يارانه حرف زده . نميدونم دولت کارش فقط يارانه هست يا کاراي ديگه هم داره . انگار فقط اومده يارانه نقدي رو جمع کنه . ظاهراً آقايان پول کم ميره توو جيبشان که رسيدن به جيب مردم و حق مردم.
  • عقيل IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    2 0
    اين آقايان فکرکرده اند فقط آب و برق و بنزين را گران کرده اند پس هزينه اش را غير نقدي ميدهند در حالي که افزايش حاملهاي انرژي روي قيمت تمام شده کليه کالاي مصرفي مردم تاثيرگذار است که اين اضافه بها از جيب مردم پرداخت خواهد شد بدون اينکه هيچ جا منظور شود.
  • اصغر IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    1 0
    اگه کسي بخواد صرفه جويي کند چي ميشه؟
  • اکبر IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    اگه کارت تموم نشد چي ميشه؟
  • کيهان IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    تا قبل از راه اندازي بحث هدفمندي يارانه ها دولت هزينه اي به مردم بصورت مستقيم پرداخت نميکرد. و براي کمک به مردم براي اقلام پرمصرف و ضروري مردم مانند سوخت و انرژي ، درمان ، نان ، شير و ... سوبسيد ميداد. اما پس از اجراي هدفمندي هزينه اي ناچيز به حساب مردم واريز شد اما در مقابل آن قيمت ها بي هدف بالا رفت بطوريکه اين رقم پرداختي نه تنها گرهي از مشکلات مردم را باز نکرد بلکه کلاف سردرگم بزرگي در مملکت ما بوجود آورد که تاوان آن را طبقه ضعيف جامعه پرداخت ميکند و اين با نيز با طرح جديد کارت انرژي دوباره مي خواهند همان سوبسيد قبلي را در بخش انرژي به مردم بدهند ولي با ساز و کارهاي جديد الکترونيکي که در اين ميان خوشا بحال شرکت هايي که اين کارت ها رو چاپ ميکنند که مسلما از وابستگان يه سري از اين تصميم گيران هستند. آقا ما تو مملکت کارشناسان اقتصادي داريم که از وصف حاشان شرمنده ايم. يا حق نظرتو برنگردد.
  • حميد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 1
    يارانه مردم را بدهيد حق مردم را خدااز جانتان در اورد
  • رضا هشيار IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    9 0
    دولت چون زورش به گدن كلفتها كه ميليارد ها بدهكار ند نمي رسد و فقط جيب مردم را خالي ميكند چون ساده ترين راه ميباشد
  • کاشاني IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    9 0
    يکلام بگن نميخواهيم يارانه بديم تمام...اين داستانا چيه ديگه!!!!
  • رضوان IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    خب اين از يارانه انرژي پس يارانه کالاهاي اساسي چي ميشه؟ يارانه شير يارانه نان يارانه گوشت و مرغ يارانه کتاب و يارانه بهداشت و درمان سرانه مصرف همه اينها خيلي پايينه در کشور اينطوري که وضع بدتر هم مي شه
  • مرتضي رستمي IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    آقاي روحاني فلسفه هدفمندي يارانه ها مديريت هزينه هاي بويژه در زمينه حامل هاي انرژي توسط مردم بوده است..حالا شما ميخواهيد الزاما هزينه ها را فقط در کانال حامل هاي انرژي وارد کنيد تا نفع آن بيشتر متوجه دولت شود تا مردم...کسي ک اتومبيل ندارد يا سهم کمي در مصرف انرژي دارد در اين طرح مغبون خواهد شد...کنترل تورم راه هاي ديگري هم دارد...شما بجاي اينکه فشار را بر قشر مستضعف زياد کنيد دنبال راهي براي وصول مطالبات بانکي از بدهکاران دانه درشت باشيد...رانت خوراي را کنترل کنيد..ورود خودروهاي لوکس ميلياردي را کنترل کنيد..کيفيت صنعت را افزايش دهيد...احکام اسلام را اجرا کنيد نه حقوق بشر غربي را...توصيه هاي مقام معظم رهبري را اجرا کنيد...ب آراي قشر ضعيف وفادار باشيد...
  • کاربر IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 2
    دولت محترم عنايت داريد نسبت به کامنتهاي ارسالي باپرداخت يارانه نقدي عده اي دنبال اون نقدي هستند درصورتيکه آگاهي ندارند تزريق نقدينه توي بازارچه عواقبي دارد دولت محترم طرح جالبي است من که موافقم راستي براي اوندسته ازکسانيکه اطلاع کامل ندارند هرکي ماشين نداره ميتونه سهميه بنزين داخلش روبفروش به کسي ديگه وبقيه چيزاش نگران نباشي هدف دولت اينه که پول چاپ نکنه وحرکت جالبي است اگردرست اجرابشه
  • فهيم IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    8 1
    قابل توجه : 1-اگر پرداخت 45هزار وپانصد تومان براي دولت ، که حاکم تمام ذخاير و منابع ملي است و تازه دستش هميشه در جيب مردم است و با کلي منت و تحقير مردم آن را پرداخت مي کند و هر روز بدنبال طرح هاي آبکي و خلق ساعه مي گردد تا آن را بکلي قطع کند ، پس مثل سال 84 سال سوبسيد ها به جامعه تزريق نمايد ، چون اين همان دولت و مجلس بود ندکه با عنوان کارشناسي از طرح حمايت کردند. 2-تزيق پول زماني تورم زا است ، که افرادي شناخته شده ،با وام هاي کلان که تعداد شان براي همه سران نظام روشن بوده و وابسته به خودشان است و تنها براي مردم مخفي است و فساد و نکبت را به خاطر خود خواهي ، زياده طلبي ،با زور و قدرت، به جامعه تحميل کرده اند ، زيانبار است ، نه اين چندرقازي که به تک تک مردم توزيع مي شود ، اگر غير از اين است ، پس چرا علي (ع) اصرار به تقسيم بيت المال مسلمين و توزيع آن به همه مردم ، حتي دشمنان و يهود و نصران
  • افشين IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 1
    اگر تمام جنبه اي کار و به خصوص دغدغه هاي مردم دقيق مطالعه شده باشه بسيار بهتر از طرح فعلي مي تونه باشه. کساني که خودرو ندارن يا مصرف انرژيشون کمه بايد بتونن شارژ پس انداز شدهدر کارتشون رو به پل تبديل کنن.
  • جلال IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    11 1
    به نظر من اين يک نوع حماقت درادمه حماقت پرداخت نقدي يارانه است. چرا؟ چون مگر افزايش قيمت حامل هاي انرزي فقط روي انرژي اثر دارد که کارت براي آن ميدهند- من کرايه تاکسي افزايش دستمزد کارگر در توليد افزايش قيمت نان افزايش قيمت تمام توليدات ناشي از افزايش قيمت حاملهاي انرژي را چطور پرداخت کنم. آقا يک دفعه يارانه برداريد هرکس توانست ادامه زندگي بدهد في به المراد نتوانست ادامه زندگي بدهد خداوند رحمتش کند
  • احمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 0
    با سلام خدمت دوستان عزيز به نظر ميرسه که چنديست که وزارت نفت زود تر صبحها بيدار ميشه و تبديل ميشه به رئيس !!؟ بنظر ميرسه که آقايون وزارت نفت تنها و تنها به فکر خودشون هستند و بس چرا که در صورت اجرائي شدن اين طرح يعني اينکه اين تنها وزارت نفت است که ازش بهره ميبرد چرا که با توجه به تغيير روش زندگي ايرانيان که از خانه هاي مستقل تبديل شده به آپارتمان و مجتمع و عدم وچود کنتر هاي آب و گاز مجزا پس امکان پرداخت قبوض مربوط به اين دو توسط خانوادها نخواهد بود و خانواده ها به جز قبوض برق امکان پرداخت بنزين مصرفي خود را خواهند داشت !!؟ :)))))))
  • مهرداد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    18 1
    آقا به خدا استرس داره تو وجود مردم بي داد مي کنه لحظه اي آرامش فقط لحظه اي ... چرا کشورمون داره اينطوري ميشه ؟؟؟؟؟؟؟ منجي عالم پس کي به دادمون مي رسي ؟
  • احمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    9 13
    متاسفانه اين دولت نه تنها به وعده هاش عمل نکرد بلکه با تصميم گيري هايي که وزرا و مشاوران ايشان دارند وضعيت مردم روز به روز وخيم تر ميشه،هدف از هدفمندي يارانه ها کاهش مصرف انرژي بود در حاليکه اگه اين طرح اجرا بشه مصرف بالاتر خواهد رفت چون هر کسي به اندازه سهميه ايه که تو کارت داره مصرف ميکنه در حاليکه شايد قبلا کمتر از اين ميزان مصرفش بوده
  • علي IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    3 10
    به نظرمي رسدطرح خوبي باشد،اگرهمه جوانب کارديده وکارشناسي شود.مثلاً کساني که نه مصرف بنزين دارن،نه برق ونه آب مثل عشاير
  • معتمدي IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    4 18
    کار بسيار خوبي هست از ورود نقدينگي به دست مردم جلوگيري مي کنه
  • کارمند بدبخت IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    8 0
    خدايا از دست اين دولتمردان کج انديش به تو پناه مي بريم اقا ما يارانه نقدي مي خواهيم به چه زبان بگوييم کارت اعتباري پيشکش خودتان دست ار سر مردم برداريد
  • احمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    5 0
    ميخوايد يارانه رو بپيچونيد چرا ديگه شر و ور تحويل مردم ميدين؟ يعني همه عوامل به کنار اين چندر غاز يارانه شده عامل تورم. الان به اسم تورم زايي اينو ورداريد فردا هم به دليل کمبود ذخاير و .... کارت انرژي رو ملت هم که با هر سازي ميرقصن
  • مستاجر بدبخت IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    9 0
    من آماده مردن شدم يعني از اين بيشتر ديگه نمي کشم
  • amirali IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    6 0
    مسئول محترم مامردم ايران نه يارانه نقدي ميخوايم نه غيرنقدي نه سبدکالانه هيچ چيزديگه فقط لطف کنيدقيمتاربرگردونين مث قديم اين قديم بهانه تحريم نيارين تحريم فقط واسه مافقيربيچاره هاس چه جوريه که اون اقاي که واسه هزينه نهارماموريت نرفتش اقان ر ف ت ش اکي ميلياردي رسيدکرده وگرفته اون تحريم نيس چون مسئوله مسئولم يعني کسي که موردسئوال قرار ميگيره حالالطف کن جناب مسئول قلابي پاسخ من بده اين يه موردش بودموردديگه اختلاس نجومي که من ميگم اوناچون يکه خوري کردن لورفت راستي ازشهرام جزايري چه خبرتحريم رواونافشارنياورده هان
  • علي IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 4
    چرا بايد دولت براي حل يک مشکل (به قول خودشان)خودش را گرفتار هزينه اضافي کنه .آقا مقدار انرژي مصرفي خانوار را جيره بندي کن يارانه هم نده هرکي اضافه مصرف کرد يقه اش را بچسب
  • سعيد IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    5 1
    در عربستان پول نفت بين مردم تقسيم ميشه ولي 20 ساله که قيمت ها ثابت است و تورم هم ندارند چون هر کسي به حق خودش قانع است ولي نمي دونم چرا ما تورم داريم
  • احد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 1
    تناقض گويي در اين باره زياد است قبلا گفتند که پول کارت اگه اضافي باشه واضافه اومد بعد از سه ماه مي شه برداشت کرد... اين نوع طرح هاي سليقه اي محکوم به شکست است و از طرف ديگر غير قانوني هم هست چون پول خانوار در بانک بلوکه ميشه ... وچون قابل برداشت نيست و به هر صورت به نفع مردم نيست و به نفع خودشان است . با اين گونه حبس کردن پول خانوار در بانک مفاسد بانکي هم بيشتر ميشه و در عمل مردم دسترسي کامل به حساب خود نمي توانند داشته باشند..و خودشان نمي توانند پول خودشان را مديريت کنند. در پايان واريز نقدي بهتر است. با تشکر احد بازنشسته فرهنگي.
  • حسيني IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    1 2
    مردم ايران حقشان يارانه بگيرند ويارانه بايد سر هر سفره ايراني مشهود باشد دولت روحاني سال اول کارش را فقط با بحث يارانه طي کرده وهر روز وهفته هر يک از اعضاء هيت دولت نظري پيرامون يارانه ها دررسانه ها مطرح مي کنند دولت بايد بحث يارانه ها را جمع کند کارت انرزي گامي است درجهت حذف غير مستقيم وبدون سروصداي يارانه ها -طراح کنندگان طرح اميدوارند با افزايش قيمت حامل هاي انرزي دراينده خود به خود مبلغ شارز شده درکارت انرژي بي اثز خواهد بود مانند تخفيف 20درصدي رفاه کارت فروشگاهاي زنجيرهاي که عملا تخفيف منظورشده نفعي براي مصرف کننده ندارد زير ا کالا را با 60درصد سود مي فروشند ودرنهايت 20درصد تخفيف مي دهند.