پیشنهاد سردبیر

معتمدی: قدس ویژه خراسان - فرماندار شهرستان مقدس مشهد با اشاره به وضعیت ترافیک در این کلانشهر اظهار داشت: بدون تعارف چاره‌ای جز اجرای طرح ترافیک نیست.

اجرای طرح ترافیک در مشهد از 8 صبح تا 8 شب

حسن موحدیان در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد با بیان اینکه بحث استمرار طرح ترافیک مطرح است، افزود: با اجرای این طرح، ضمن روانی ترافیک اطراف حرم مطهر، بحث آلودگی هوا نیز به عنوان دو موضوع جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای ترافیک در هفته گذشته اضافه کرد: در این جلسه همه سازمانهای عضو و شرکت کننده به این نتیجه رسیدند که اجرای این طرح ادامه داشته باشد، بنابراین از دوشنبه هفته جاری مجدداً طرح ترافیک از هشت صبح تا هشت شب اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به عید سعید قربان تصریح کرد: کشتار و ذبح گوسفند در معابر و منازل، علاوه بر افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان، هزینه‌های قابل توجهی را از جمله ریختن آلایش دام در جوی و بازیافت آن متوجه شهرداری می‌کند.

 

خطر ابتلا به بیماری های کشنده

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همجواری با کشورهایی مانند افغانستان، خطر بیماری‌های کشنده‌ای مانند تب کریمه کنگو بسیار جدی است و مردم باید از کشتار در معابر و منازل خودداری کنند.

وی با اشاره به آمادگی کشتارگاه‌های استان برای ذبح و تحویل دام برای عید قربان به مردم گفت: برای ارایه این خدمت هیچ گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

وی با اشاره به سفر هیأت دولت به استان تصریح کرد: این سفر برکات زیادی به همراه داشت، از جمله اینکه معضل کشف رود که حداقل هشت سال است به شخصه پیگیر آن هستم، در این سفر به صورت ملی نگاه شد و 160 میلیارد تومان اعتبار برای حل آن در نظر گرفته شد.

فرماندار مشهد در ادامه اظهار داشت: از دیگر موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت، بحث ساماندهی حاشیه شهر بود.

موحدیان ادامه داد: تدوین طرح توسعه سند حاشیه شهر مشهد و اجرای آن دو موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته با شهرداری و شورای شهر گفت: این اعتقاد وجود دارد که این سند باید توسط شورای شهر تهیه شود، چرا که هر برنامه‌ای که شهرداری قصد اجرای آن را داشته باشد، باید قبل از آن به تأیید و تصویب شورا برسد.

وی ادامه داد: طرح توسعه سند حاشیه شهر باید تا 10 آبان ماه تهیه و به تأیید استاندار برسد و دستگاه‌ها و ادارات اجرایی باید برای تدوین آن کمک کنند.

 

ممنوعیت نگاه کاسبکارانه

وی در ادامه از شهرداری و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد بسیار مهم، گسترده و با حجم فعالیتهای متعدد و زیاد یاد کرد و گفت: ادارات دولتی باید با این دو نهاد همکاری کنند، بویژه اینکه این نگاه و همکاری با شهرداری نباید کاسبکارانه باشد.

فرماندار با اشاره به انتظارات بسیار زیاد مردم از شهرداری تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی بدهکاری خود به شهرداری را باید پرداخت کنند.

موحدیان در بخش دیگر از اشتغال به عنوان مهمترین مشکل ناشنوایان یاد کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی در رفع این مشکل گام بردارند و ناشنوایان در کنار محدودیت شنوایی، دارای توانمندهای زیادی هستند که باید از آن استفاده کرد.

 

اثبات اقتدار نیروهای مسلح

در ادامه این جلسه، امیر آذریان فرمانده لشگر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) نیز با اشاره به حماسه هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس برای جهانیان ثابت شد.

وی شهدای لشگر 77 پیروز ثامن الائمه(ع) طی هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را پنج هزار و 245 شهید اعلام کرد و افزود: اکنون که دشمن در جنگ سخت علیه ایران موفق نشده، جنگ نرم را آغاز کرده است.

وی راه حل مقابله جنگ نرم را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین قشر جوان دانست و اضافه کرد: برای این منظور باید از وصایای شهدا، پیام رزمندگان و وصیتنامه الهی سیاسی امام(ره) استفاده کرد.

 

لزوم مشارکت دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي نیز طی گزارشی از وضعیت آموزشی استان اظهار داشت: جمعیت دانش‌آموزی خراسان رضوي در سال جاری یک میلیون و 120 هزار نفر است که بیش از جمعیت هشت استان کشور است.

حسینی افزود: 55 درصد آموزشگاه‌های استان ابتدایی، دو درصد پیش دانشگاهی، 32 درصد متوسطه اول و دوم، هفت درصد فنی و حرفه‌ای و چهار درصد نیز مدارس ویژه بزرگسالان و استثنایی است.

وی اضافه کرد: خراسان رضوی  12 درصد دانش آموزان شبانه‌روزی، 13 درصد دانش آموزان استثنایی و 9 درصد جمعیت دانش آموزان روستایی کشور را دارد.

وی در بخش دیگر خاطرنشان کرد: امروز استراتژی این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند تأمین کننده منابع مادی مورد نیاز آموزش و پرورش باشد، بنابراین استفاده از توانمندی‌های داخلی آموزش و پرورش و مشارکت همه ارکان و اجزای آموزش و پرورش ضروری است.

 

اسب زین کرده

مشاور شهردار مشهد نیز گفت: مدیریت جدید شهری مشهد نگاه خدمت رسانی به مجاوران و بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) را مبنا قرار داده است.

پیراسته افزود: هر چند قصد گلایه ندارم، اما باید گفت، در زمان تحویل شهرداری گفته می‌شد، شهرداری مشهد بودجه‌ای دارد که در کشور بی‌نظیر است، یعنی اینکه اسب زین کرده‌ای تحویل مدیریت شهری جدید می‌شود.

وی اضافه کرد: اما واقعیت این گونه نبود، چرا که شهرداری دستگاه درآمد - هزینه است.

 

تکیه درآمد بر ساخت و ساز

وی یکی از مشکلات بودجه درآمدی شهرداری را تکیه آن بر ساخت و ساز ساختمانی و طبقات داشت و گفت: در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل نیز مشهد با مشکلات قابل توجهی مواجه است، به طوری که خیابانها و معابر این کلانشهر به پارکینگ عمومی تبدیل شده است.

وی با اشاره به گره‌های ترافیکی زیاد در شهر افزود: وقتی شهرداری تحویل مدیریت جدید شد، دارای بدهی و بازپرداخت اوراق مشارکت بود که برای چند سال بر دوش شهرداری خواهد ماند.

جابه جا شدن کارفرما و مجری!

وی با اشاره به روند بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر تصریح کرد: این طرح از سال 74 یا 76 طی قراردادی بین شهرداری و مسکن و شهرسازی آغاز شد که در آن شهرداری به عنوان کارفرما و مسکن و شهرسازی مجری تعیین شد.

پیراسته اضافه کرد: اکنون بعد از 17 سال می‌بینم شهرداری پیمانکار و مسکن و شهرسازی کارفرما شده است.

وی در بخش دیگر گفت: در دوره جدید مدیریت شهری مشهد با ارشاد و کمکهای راهبردی تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد و نیز با حمایت و پشتیبانی استاندار و فرماندار، مدیریت جدید شهری مشهد توانست برخی از این مسایل را در سطح ملی مطرح کند.

وی افزود: همچنین بخش قابل توجهی از مصوبات دولت در سفر به استان حول این موضوع و مباحث اصلی شهر مشهد مانند خط دو قطار شهری، حاشیه نشینی و بافت فرسوده بوده است.

تأمین اعتبار خط 2 قطار شهری

مشاور شهردار مشهد با بیان اینکه بخشی از اعتبار خط دو و سه قطار شهری مشهد تأمین شده است، افزود: 100 واگن برای خط دو قطار شهری خریداری شده است.

وی در ادامه درباره بافت فرسوده در دوره جدید مدیریت شهری مشهد اضافه کرد: صحبتهایی با چند دستگاه سرمایه‌گذار با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.