انتخاب چهاردهم

جواد حسینی : بانوان ورزشکار ایرانی از سومین دوره بازی‌های آسیایی توانستند همانند مردان ورزشکار فرصت حضور در این رویداد بین المللی را پیدا کنند؛

سایه به سایه آقایان در صید مدال

هرچند حضور آنها در سال‌های ابتدایی زیاد چشمگیر نبود اما با گذشت زمان و کسب تجربه در میادین آسیایی زمینه شکوفایی بانوان ورزشکار ایران زمین در این مسابقات فراهم شد از این رو اکنون بانوان با عزمی مثال زدنی به دنبال فرصت هستند تا با درخشش در بازی‌های آسیایی از آقایان سبقت بگیرند و رکوردی جدید را در تاریخ ورزش کشور به ثبت برسانند.

عملکرد مطلوب بانوان ورزشکار ایرانی در 2 دوره اخیر بازی‌های آسیایی نشان داد انگیزه و پشتکار در این حوزه بسیار زیاد است وآنان با استعداد فراوان در حوزه ورزش و همچنین با برنامه ریزی مدون و ایده آل می توانند همانند سایر کشورهای صاحب جایگاه در ورزش آسیا نظیر چین، کره جنوبی و ژاپن در بسیاری از رشته های پر مدال عملکردی مطلوب داشته باشند و سهم قابل توجهی در صید مدال‌های رنگارنگ داشته باشند.

بانوان ورزشکار ایرانی امسال با 58 ورزشكار و 30 ورزشکار كمتر نسبت به دوره قبل نه‌تنها تعداد طلا و نقره دوره قبل را تكرار کردند  بلكه به آمار مدال آوری در این بخش هم افزودند تا رکوردی جدید به نام بانوان ورزشکار ایرانی به ثبت برسد. در حالي كه كاروان ورزشي ايران در سال 2010 با 370 ورزشكار (88 زن و 282 مرد) راهي بازي‌هاي آسيايي گوانگجو چين شد و توانست 59 مدال شامل 20 طلا، 14 نقره و 25 برنز كسب كند، امسال با 282 ورزشكار موفق به كسب 57 مدال شامل 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز شد. درحالي كه تعداد بانوان اعزام شده به بازي‌هاي 2014 اینچوان كاهشي حدود 35 درصدی نسبت به بازي‌هاي گوانگجو را نشان مي‌داد اما تعداد مدال‌هاي كسب شده توسط اين كاروان رشد كمي و كيفي داشت.

بانوان ایرانی در شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگجو 14 مدال شامل يك مدال طلا، چهار نقره و 9 برنز كسب كردند و اين تعداد در بازي‌هاي 2014 اينچوان به 16 مدال شامل دو طلا، هفت نقره و هفت برنز رسيد. با آنكه تعداد 88 بانوان ورزشكار شركت‌كننده در شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگجو به 58 ورزشكار در هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2014 اينچوان كاهش يافت و اگر چه به جاي 14 رشته بازي‌هاي گوانگجو بايد در 10 رشته به رقابت با حريفان مي‌پرداختند اما اين بانوان توانستند دو مدال بيشتر كسب كنند.

در شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي كه به ميزباني گوانگجو برگزار شد بانوان ورزشكار كشورمان در رشته تيراندازي، دووميداني، تير و كمان، شطرنج، قايقراني آب‌هاي آرام، بادباني، دراگون بوت، جودو، كبدي، كاراته، رول اسكيت، تيراندازي، ووشو و تكواندو به مصاف حريفان رفتند. تنها مدال طلاي بانوان در شانزدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي 2010 گوانگجو توسط خديجه آزاد‌پور در وزن 75 كيلوگرم ووشو سهم كاروان ايران شد. چهار مدال نقره بانوان در آن دوره توسط الهه احمدي در رشته تيراندازي، راحله آسماني و پريسا فرشيدي در تكواندو و تيم تيراندازي بانوان به دست آمد. بانوان كشورمان 9 مدال برنز نيز در گوانگجو براي كشورمان صيد كردند، اين مدال‌ها توسط سارا خوش‌جمال فكري، سمانه شش پري و سوسن حاجي‌پور در تكواندو، الهه منصوريان ووشو، فاطمه چالاكي و سميرا ملكي‌پور در رشته كاراته، روئينگ تيمي، تيم ملي كبدي بانوان و تيمي تيراندازي كسب شد. اما 58 ورزشكار بانوی شركت‌كننده در هفدهمين دوره بازي‌هاي آسيايي به ميزباني اینچوان در 10 رشته تكواندو، تيرو كمان، دووميداني، كبدي، ووشو، تنيس روي ميز، قايقراني، كاراته، بدمينتون و تيراندازي شركت كردند و اين يعني ميدان رقابت و شانس مدال‌آوري آنان از 14 رشته به 10 رشته كاهش يافت. نجمه خدمتي و حميد عباسعلي به ترتيب در رشته تيراندازي و كاراته مدال‌هاي طلا را براي كاروان بانوان در اینچوان به ارمغان آوردند. ليلا رجبي در پرتاب وزنه، فاطمه روحاني و اكرم خدابنده در تكواندو، نرجس امامقلي‌نژاد در تيراندازي، الهه منصوريان ووشو و تيم‌هاي تيراندازي تفنگ بادي و تيم كبدي مدال‌هاي نقره اين كاروان ورزشي را كسب كردند. فاطمه چالاكي و نسرين دوستي در كاراته، سولماز عباسي در قايقراني روئينگ، آرزو حكيمي در كاياك، سوسن حاجي‌پور در تكواندو، سونيا گماري در كانو و تيم چهار نفره روئينگ مدال برنز كاروان ورزشي بانوان اعزامي به اینچوان را برگردن آويختند.

      رکوردی جدید در قایقرانی

قایقرانی بانوان یکی از رشته‌هایی بود که توانست تعداد مدال‌هایش را نسبت به دوره قبل بیشتر کند. اگرچه در بین قایقرانان ورزشکار طلایی نبود، اما روئینگ، کایاک و اسلالوم عنوان دار شدند. در دوره قبلی در سال 2010 ایران در اسلالوم و آبهای آرام مقامی نداشت.

      رکورد طلا شکسته شد

اولین مدال کاروان ایران که به رنگ طلا بود توسط نجمه خدمتی در تیراندازی کسب شد. مدال‌آوری بانوان به اینجا ختم نشد و در چند روز بعدی بانوان ایرانی در رشته‌های مختلف با کسب مدال‌های رنگارنگ از مردان پیشی گرفتند و همه ورزشکاران مدال‌آور براین باور بودند که توجه بیشتر به بانوان قطعا نتیجه بخش خواهد بود.در ادامه بازی‌های آسیایی بار دیگر کاروان ایران توسط بانویی دیگر این بار در کاراته طلایی شد تا طلسم شکسته شود. حمیده عباسعلی توانست دومین طلای ایران را در بخش بانوان کسب کرده و خوشحالی را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.

        سبقت بانوان چین از مردان

چین همچون دوره‌های قبلی در صدر جدول مدال‌آوران قرار گرفت و بازهم همچون گذشته تعداد مدال‌آوران زن بیشتر از مردان بود. در این دوره بانوان چینی 83 طلا، 62 نقره و 41 برنز کسب کردند. اگرچه در برخی از رشته‌هایی که چینی‌ها در آن شرکت می‌کنند ایرانی‌ها اجازه حضور ندارند، اما در قایقرانی، ماده‌های مختلف دوومیدانی و تیراندازی که مدال‌های زیادی در آن توزیع می‌شود می‌تواند به ارتقای رنکینگ ایران در میادین مختلف مانند بازی‌های آسیایی و یا المپیک کمک کند.

      کمک بزرگ بانوان به قزاقستان

کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش با حمایتی که از بانوان ملی‌پوش کشورمان داشتند و اجازه حضور در میادین رسمی را دادند -با وجود اینکه می‌دانستند در برخی از رشته‌ها امکان کسب مدال نیست- نشان دادند سرمایه‌گذاری در این بخش نتیجه‌بخش خواهد بود. بازی‌های آسیایی اینچوان نشان داد توجه به بانوان می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران کمک کند. قزاقستان یکی از رقیبان ایران در این دوره بود که از جمع 28 مدال طلایش، 9 مدالش سهم بانوان بود.بازی‌های آسیایی اینچوان تمام شد و دو سال دیگر المپیک در راه است. از همین حالا می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب به ویژه در بخش بانوان روی مدال طلای آنها حساب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.