پیشنهاد سردبیر

گروه اقتصادي- معتمدی - چهاردهم مهرماه سال جاری به نقل از وزیر اقتصاد خبری منتشر شد که در آن طیب نیا از کاهش نرخ تورم در سال آینده خبر داده بود.

 کاهش نرخ سود بانکی قطعی شد

 

به نقل از ایرنا، این عضو کابینه دولت یازدهم در نشست خبری جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: نرخ تورم در یک سال آینده به حدود 15 درصد خواهد رسید، بنابراین تورم انتظاری نیز باید به شکل معنا داری کاهش یابد. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت درخصوص تجدیدنظر در نرخ سود بانکی متناسب با کاهش تورم تأکید کرده که این مسأله در دستور جلسه شورای پول و اعتبار است و حتماً نرخ‌ها متأثر از واقعیتهای تورم خواهد شد.

یکی از اقتصاددانان در خصوص دستیابی به  نرخ تورم 15 درصدی در سال آینده اظهار داشت: دوستان حرفهای جالبی می زنند، اینکه می گویند نرخ تورم به 15 درصد در سال آینده خواهد رسید، واقعاً امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد. وقتی تورم بالاست، مردم بابت سپرده گذاری در بانک سود کمتری می گیرند، این بدان مفهوم است که چند درصد ارزش پول خود را دست داده اند و متضرر شده اند.

 تقوی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: این در واقع بدان مفهوم است با اینکه مردم پولشان را در بانک گذاشتند تا اقتصاد بچرخد، اما چند درصد ارزش پول خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور بیمار است، اضافه کرد: در اقتصادهای سالم دنیا نرخ تورم 3 تا 4 درصد است و ایران 40 درصد بوده است که حالا گفته می شود، رسیده به 22 درصد و در سال آینده نیز 15 درصد خواهد شد. وی در این باره که گویا قرار است، نرخ سود هم به این میزان کاهش یابد، گفت: اینکه نرخ سود سپرده گذاری مردم در بانکها به حد تورم و 15 درصد برسد، اصلاً درست نیست و در واقع مردم بیچاره می شوند و سبب می شود  سپرده های خود را از بانکها خارج و به سمت خرید و فروش سکه، دلار و دیگر بازارهای کاذب رو آورند.

وی با بیان اینکه همتراز بودن نرخ سود با تورم کار غیر اقتصادی است، اظهار داشت: حداقل باید نرخ سود سپرده گذاری یک درصد بالاتر از تورم باشد؛ اصلی که در همه اقتصادهای سالم دنیا دنبال می شود و نرخ سود بیشتر از نرخ تورم است.

 

  اقتصاد متضرر

وی درباره پیامدهای یکی بودن نرخ سود با نرخ تورم تصریح کرد: به طور حتم اقتصاد متضرر خواهد شد، زیرا به جای اینکه پس اندازهای مردم از طریق بانک در اختیار تولید قرار گیرد، وارد بازارهای دیگر می شود و  از سوی دیگر منابع بانکها نیز کاهش می یابد.

این اقتصاددان تصریح کرد: هر جای اقتصاد که نامعقول بچرخد، اثر سوء بر دیگر بخشهای اقتصاد خواهد داشت؛ زیرا اقتصاد یک سیستم است که اگر در یک نقطه ترک بخورد این ترک به دیگر جاها هم خواهد رسید.

وی در این خصوص که اگر قرار باشد تنها نرخ سود سپرده کاهش یابد، اما نرخ سود تسهیلات بدون تغییر باشد، مردم (سپرده گذاران) بشدت متضرر می شوند، خاطر نشان کرد: به طور حتم  متناسب با کاهش نرخ تورم و سود، نرخ سود تسهیلات بانکی نیز باید کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    متاسفانه ما همه اهل شعار هستیم و به همین خاطر از همه دنیا عقب ماندیم