پیشنهاد سردبیر

۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: 255185

خبر اعلام معافیت مشمولان متأهل با چند و چندین سال سابقه غیبت در ازای پرداخت مبلغ بیست تا پنجاه میلیون تومان خبر دهشتناکی بود. این خبر مرا تکان داد و دچار شوک کرد.

سربازی کیلویی چند؟!

 با خود فکر کردم مگر خدمت مقدس سربازی را می‌توان به داد و ستدی پرسود برای خزانه دولت تبدیل کرد؟ آن هم با قیمتی به این گرانی؟ به کجا داریم می‌رویم؟ مشمول متأهلی که اکنون گرفتار اهل و عیال و هزینه بالای زندگی است چگونه می‌تواند از بیست تا پنجاه میلیون برای معافیت از سربازی بدهد؟ اگر نیت خیر دارید چرا از مشمولان غایب نمی‌خواهید سالی یک ماه مانند سالهای قدیم- که آقای دکتر روحانی رئیس جمهوری هم در خاطرات خود نوشته‌اند دوره آموزش را آن گونه در پادگان هر سال یک ماه گذرانده‌اند- تحت سلاح و آموزش قرار گیرند و اگر قرار است به آنان جریمه‌ای هم تعلق بگیرد به اقساط باشد و نه با رقم بالای 20 تا 50 میلیون.

کشاورزی در روزنامه نوشته بود من از کجا بیاورم هر ماه بالای صد هزار تومان پول نفت به عنوان سوخت بدهم کارگری در روزنامه نوشته بود حقوق ماهانه من پانصد هزار تومان است. واقعاً پرداخت 5000 تومان پول روزانه برای خرید نان برایم بسیار شاق است.

من نمی‌دانم وزیران کابینه چقدر حقوق و مزایا دارند یا از ثروت شخصی یا اندوخته‌های دوران استراحت و خانه‌نشینی چقدر نقدینه دارند که هر روز یا بهای نان را می‌افزایند و از دسترس مردم خارج می‌کنند، یا بهای حاملهای انرژی (چه عنوان بامزه و فریبنده‌ای!) را افزایش می‌دهند و روزی نیست که قیمت‌ها افزایش نیابد. هر چه مردم می‌گویند نر است می‌گویند بدوش!

چند روز پیش محض سر به سر گذاشتن مردم خبر داده بودند دولت با افزایش بهای حاملهای انرژی موافق نیست، ولی نمایندگان مجلس از بس که اصرار دارند و التماس و تهدید می‌کنند، دولت محض خاطر گل روی آنان ناچار است بهای حاملهای انرژی را گران کند.

بهای نان اصلاح شد و پدر مردم درآمد. وزیر نیرو و کارشناسان او زمزمه تفکیک آب خام یعنی آب آغشته به انواع میکروبها و پلشتی‌ها و نجاسات را با آب تصفیه شده سر داده‌اند و قرار بوده آب را در بطری کنند و به بهای بطری 1000 تا 1500 تومان بفروشند و لابد آقای طیب نیا وزیر دارایی هم 9 تا 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از هر بطری اخذ خواهد کرد.

تا صحبت می‌شود، می‌گویند مصرف آب مردم ایران سه برابر مردم فرانسه است. جواب: مردم فرانسه طهارت نمی‌گیرند، حمام زیاد نمی‌گیرند، آب نمی‌آشامند، مسکرات، آشامیدنی آنان است، آبجو می‌آشامند، مسلمان نیستند. خودم در آلمان یک فرانسوی را دیدم صبح با حوله و صابون آغشته، پس از اصلاح صورت، بدنش را با همان حوله کمی مشت و مال داده از هتل بیرون می‌رفت.

ناسلامتی ما مسلمان هستیم به وضو و غسل و طهارت اعتقاد داریم. مرحوم میرزا مصطفی افشار منشی خسرو میرزا پسر نایب السلطنه عباس میرزا که پس از کشته شدن گریباید وف سفیر روسیه در ایران برای عذرخواهی به سن پطرز بورگ رفت و پیش از او میرزا ابوالحسن شیرازی که به سفارت آن کشور رفت اظهار شگفتی می‌کرد چرا مردم آن زمان روسیه به طهارت گرفتن پس از قضای حاجت، غسل واجب، شست و شوی دست و صورت و بدن توجهی نشان نمی‌دهند، محمدرضا بیگ بیات سفیر شاه سلطان حسین در دربار لویی چهاردهم تعجب می‌کرد چرا خانمهای فرانسوی حمام نمی‌روند و صبح با نوک انگشت و آب گرم کمی قی چشمان را پاک کرده و به جای شستن صورت، با پودر و سرخاب و ماتیک صورت را آرایش می‌دهند! ادوین پاهلو و ریموند استورنس نویسندگان آمریکایی در کتاب «انسان در جست و جوی تمدن» می‌نویسند؛ بدن مردان و زنان پاریسی که به آرایش و استفاده از گیسوان عاریه و لباسهای عالی مشهور بودند بر اثر چرک بدن و حمام نرفتن طوری می‌خارید که شبها وقتی به اپرا و تماشاخانه می‌رفتند پنجه فلزی یا عاجی به دست گرفته بدن خود را از روی لباس می‌خاراندند!

من نمی‌دانم چرا با اینکه مرگ بر آمریکا می‌گوییم از آمریکایی‌ها تقلید می‌کنیم؟ خدمت سربازی برای دفاع از کشور در برابر جهانخواران و حتی همسایگان آزمند یک وظیفه مقدس ملی است. مگر سربازی آدم را می‌خورد که شما کاری می‌کنید مردم بروند پول جمع کنند و از خدمت معاف شوند؟ من به سربازی رفته‌ام و بسیار چیزها آموختم. وقت شناسی و انضباط را آموختم. در سرباز خانه‌ای که یک مارش نظامی نواخته نشود، سرودی خوانده نشود، کلاسهای آموزشی برای بی‌سوادان تشکیل نشود، از هنرمندان رادیو و تلویزیون دعوت نشود بیایند و برنامه‌های موسیقی و نمایش اجرا کنند، معلوم است سربازان کسل می‌شوند.

اگر سربازی بد است، چرا در ترکیه هنوز خدمت سربازی دایر است و نمادهای سپاهیگری مانند سپاه سنتی ینی چری و عجمی و اونچلان در آیین‌ها با طبل و شیپور و کرنا رژه می‌روند. به طور کلی دولت ایران نمی‌تواند خدمت سربازی را لغو کند، زیرا مانند آمریکا و انگلستان و فرانسه  نمی تواند نظامی حرفه‌ای استخدام کند. تازه سربازی به جوانان وقت شناسی، احترام به مافوق، تابع قانون و مقرراتی بودن، جدی بودن، میهن دوستی و انضباط می‌آموزد. جوانان ما کجا این چیزها را می‌آموزند که نهایت آرزوی عده‌ای این است برای راحتی و استراحت و تنبلی نور چشمان خود پول بدهند و از خدمت معافشان کنند؟

اکنون سربازان وظیفه نه فقط در ارتش بل در سپاه و نیروی انتظامی خدمت می‌کنند. اگر می‌خواهید مشمولان عیالوار را با دریافت وجوهی معاف کنید اولاً مبالغ، قابل تأدیه باشد، ثانیاً فقط یک بار و استثنائاً باشد، زیرا در غیر این صورت از فردا هر مشمولی عیالوار می‌شود که چند سالی غایب شود و بعد با پرداخت 20 تا 50 میلیون از خدمت مقدس سربازی معاف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود حیدری معینی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    5 3
    سلام علیکم خدا قوت استاد معتضد عزیز وقتی مشاهده می کنی که خدمت در لباس مقدس سربازی به پول فروخته می شود، گمان نکنم که وطن فروشی هم عیب و ننگ به شمار آید. و آنانی هم که به خدمت سربازی می روند با چه انگیزهای خدمت کنند؟ چه بسا که آنان نیز فردا اطلاعات سری مملکت را به دیناری بفروشند، مگر معامله کردن بد است؟ هم خدمت سربازی می کنند و هم کسب و کار . این قانون را خودمان یادشان می دهیم، پس خرده گرفتن بر آنان عیب است.شوهر خاله بنده در عقد بود که به سربازی رفت و تمام مدت در خط مقدم راننده ماشین های سنگین بود و اکنون 3 فرزند دارد.زیر بارش سنگین دشمن شب تا صبح در خط مقدم سنگر و خاکریز درست می کردند.هم بسیجی ها بودند و هم سربازان و نیروهای نظامی پول دار و بی پول هم نبود،همه برابر بودند و قانون برای همه یکسان اجرا می شدف بسیجی همان غذایی را می خورد که سرباز می خورد،این خط فاصله گذاشتن بین اقشار عدالت ؟..
  • سایه IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    13 0
    برادر عزیز شما شاید بعضی چیزها را در سربازی یاد گرفته باشید ولی واقعاً ارزش 2 سال از بهترین سالهای زندگی یک جوان چقدر است؟
  • مهتاب IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    دمت گرم خدا خیرت بده حرفهایی زدی که جای هیچ گله و شکایتی باقی نذاشته کاش این حرفها رو به گوش مسولین برسونن مردم ایران رو به مرگ گرفتن تا به تب راضی بشن دولت نمیخاد محبوبیت خودشواز دست بده واسه همین خودشو پشت مجلس و شورای رقابت... پنهان کرده و چپ راست دم از حمایت مردم میزنه از یه طرف میگه با افزایش قیمت خودرو مخالفیم ولی شورای رقابت افزایش داده ما این وسط بی تقصیریم با افزایش قیمت نون و حامل انرژی و همه چیز مخالفیم و این وسط ما هیچ تسلطی روی دیگران نداریم و قراره افزایش قیمتها با شیب ملایم صورت بگیره اگه شیب ملایمش اینه خدا به داد شیب های تندش برسه
  • مریم IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    من به عنوان یک خانم حق ندارم در مورد سربازی حرفی بزنم ولی به عنوان یک ایرانی میتوانم بگویم که علت مصرف بالای آب طهارت و نظافت نیست!!! با یک لیوان آب هم میتوان وضو گرفت. اشکال این است که همه شیر آب را در حین صابون زدن بدن و یا ابر کشیدن ظروف باز میگذارند. دین اسلام اسراف را گناه میداند ولی مردم ما متاسفانه هر آنچه که خود بخواهند از دین پیروی میکنند و باقی را که مخل آسایششان است را فراموش میکنند!!!
  • قلی IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 1
    زنده باد دولت تدبیر و امید! که امنیت کشور را می فروشد!! دست مریزاد! اگر بودجه کم دارید، جلوی دزدیها و اختلاسها را جدی تر بگیرید نه اینکه سربازی بفروشید!!
  • حاج زمان IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    1 0
    سلام به همگی بابام جان همه نمی توانند به خدمت بروندمن خودم پدرم فوت کرد مجبور شدم نرم خدمت6برادروخواهر کوچک را به کی میسپاردم میرفتم قانون هم میگفت برو به خدمت مجبورشدم فرارکنم بعدها پولی شد خریدم اگه میرفتم خدمت بیچاره میشدیم