پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین-قاانی:به گفته یکی از نمایندگان دولت ترجیح می دهد مسئولیت حذف یارانه بگیران بر شانه مجلس بیفتاد تا خود این اقدام را انجام بدهد.

طرح جدیدمجلس برای هدفمندی کردن یارانه ها/حذف پرمصرفها بجای پردرآمدها

به گزارش قدس انلاین؛ این روزها مجلس در حال بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور است، این درحالی است که قرار بود دولت حذف اقشار یارانه بگیر ثروتمند را در سال جاری بر اساس قانون بودجه ۹۳ عملیاتی کند، گرچه برخی دولتمردان مطرح می کنند که کار شناسایی متمکنین جامعه به راحتی امکانپذیر است اما هنوز پرداخت یارانه های نقدی به آنها همچنان ادامه دارد.

نمایندگان مجلس، یکی از نقاط ضعف بودجه سال ۹۴ را بحث هدفمندی یارانه ها می دانند و نسبت به عدم اجرای تکلیف قانونی دولت در لایحه بودجه ۹۳ معترض هستند، از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال جاری، موضوع یارانه بگیران ثروتمند در محافل کارشناسی و خبری بار دیگر مطرح شده و همگی بر ضرورت حذف یارانه گروه های بالای درآمدی جامعه تاکید دارند.

به هر حال ادامه پرداخت یارانه های نقدی به تمام گروه های درآمدی نیازمند و غیر نیازمند از دیدگاه های مختلف روشی منطقی و صحیح نیست و به نظر می رسد که زمان آن رسیده که دولت ریسک حذف ۱۰ میلیون نفر ثروتمند را باید به جان بخرد و ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها را تعیین تکلیف نماید.به همین منظور وبا توجه به بی علاقگی دولت به جذف پردرامده مجلس طرحی برای حذف یارانه پرمصرفها درنظر گرفته است.

*انتقاد یارانه‌ای مجلس

اما مجلس نشینان با انتقاد از اینکه بخش مهم فاز دوم هدفمندی یارانه ها یعنی شناسایی اغنیا از فقرا برای دریافت یارانه نقدی هنوز اجرایی و تکمیل نشده است، مطرح می کنند که اقشار پردرآمد یارانه بگیر شناسایی شده باید از دریافت یارانه حذف شوند؛ حتی اگر بخشی از آنها را بتوان به راحتی شناسایی کرد همان را اجرایی کنند.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نسبت به اینکه دولت هنوز فاز دوم هدفمندی یارانه ها را به صورت کامل اجرا نکرده است، انتقاد کرد و گفت: روز اول وزیر اقتصاد مطرح کرد 10 میلیون شناسایی کردیم و به همین خاطر مجلس این شیوه را در قانون تصویب کرد اما الان متاسفانه خبری نیست و ما پیگیری می کنیم در پاسخ به این جواب می رسیم که شناسایی نکرده ایم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: صحبت های آقای رئیس جمهور نیز بیانگر این است که دولت تمایلی برای ورود به این قلمرو ندارد البته اگر منابع دولت کم نشود و بتواند تمام تعهدات خود را در اجرای این فاز تامین کند مشکلی ندارد که به تمام افراد یارانه بدهد اما در صورت عدم تامین منابع و تعیین سقف پرداخت خلاف قانون اتفاق می افتد.

*طرح جدید نمایندگان مجلس برای حذف یارانه پر درآمدها

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: در تلاش هستیم تا طرحی را در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کنیم که افراد پر مصرفی که جزو دهک های درآمدی بالا محسوب می شوند یارانه نگیرند.

 مهدی موسوی نژاد با اعلام این که 70 درصد مردم نیاز به یارانه دارند ادامه داد: در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق پیش بینی می شود که طی سال آینده 30 درصد از مردم با دهک های درآمدی بالا یارانه نگیرند. بر اساس این طرح افراد پر مصرف دیگر یارانه‌ای روی برق و گاز خود دریافت نخواهند کرد و به صورت پلکانی یارانه حامل‌های انرژی حذف می‌شود.

وی ادامه داد: همچین پیش بینی می شود طی سال آینده مردم با دهک های پایین درآمدی حامل های انرژی را مطابق با قیمت تمام شده دریافت کنند.

* حذف یارانه پرمصرف‌ها

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اعلام خبر ارسال طرح مقداری - قیمتی به کمیسیون تلفیق و تشابه این طرح با نظام قیمت‌گذاری پلکانی - افزایشی گفت: براساس این طرح، افرادی که بیشتر از الگوی مصرف کنند قیمت تمام‌شده را پرداخت می‌کنند و افرادی که در چارچوب الگو مصرف می‌کنند، افزایش قیمتی برای‌شان وجود نخواهد داشت.

 ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره عادلانه بودن شیوه فعلی توزیع یارانه ها گفت: افراد پردرآمد مصرف بالاتری دارند و طریقه توزیع  فعلی یارانه عادلانه نیست و به نفع افراد پردرآمد است، همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی هم نیست.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس اضافه کرد: طرحی تحت عنوان مقداری- قیمتی به کمیسیون تلفیق فرستاده شده است، یعنی افرادی که بیشتر از الگوی جهانی مصرف داشته باشند قیمت تمام شده را پرداخت می‌کنند و افرادی که در چارچوب الگو مصرف می کنند تشویق و افزایش قیمتی برایشان وجود نخواهد داشت.

ابوترابی در توضیح این طرح گفت: طرح مقداری قیمتی همانند طرح قیمت گذاری پلکانی-افزایشی (IBT) است منتها دو پله دارد پله اول افرادی هستند که در چارچوب الگو مصرف میکنند که برای آن ها به قیمت سال 93 محاسبه خواهد شد و افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت و پله دوم افرادی هستند که خارج از الگوی جهانی مصرف می‌کنند که باید قیمت تمام شده را به علاوه مالیات مربوطه بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اصرار دولت بر حذف پردرآمدها، آیا امکان حذف یارانه افراد پرمصرف به جای حذف یارانه افراد پردرآمد وجود دارد؟ گفت: آن هم می‌تواند به عنوان یک ظرفیت باشد و منعی برای آن وجود ندارد و هر دو تا را باهم می‌توانیم اعمال کنیم . ما مشکل زیر ساختی نداریم و میتوانیم دو تا کار را با هم انجام بدهیم.

ابوترابی درباره آثار اجرای این طرح بر میزان مصرف انرژی مردم گفت: صرفه جویی مطمئنا برای اکثر دهک ها به دلیل تفاوت قیمتی بسیار بالا  انجام خواهد پذیرفت، اما برای دهک های بالا که افزایش قیمت فشاری بر آن ها نخواهد داشت،  فایده این طرح این است که دولت یارانه مصرف بالاتر از حد مجاز آن ها را پرداخت نخواهد کرد و شخصی که زیادتر مصرف می‌کند خودش باید از جیب خودش پول تمام شده به علاوه مالیات را به دولت بدهد. اما برای 26درصد جامعه که در حال حاضر الگوی مصرف را رعایت می‌کنند هیچ تغییری بوجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: حدود 30 درصد جامعه هم به راحتی می‌توانند خودشان را در چارچوب الگوی مصرف قرار دهند و تنها برای درصد باقی مانده افزایش قیمت بوجود خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه طرح مقداری قیمتی، تورم زا نبوده و موجب برقرای عدالت می شود، درباره دیدگاه سایر نمایندگان مجلس درباره این طرح پیشنهادی گفت: در واقع ما چاره ای نداریم، اقتصاد مقاومتی یعنی ما باید ابتکاراتی را به کار اندازیم. اگر نمایندگان دنبال این هستند که در قالب اقتصاد مقاومتی کشور را در مقابل تهدید ها مصون بدارند و مشکلات بی آبی و بی برقی را برطرف کنند، این طرح مناسب است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح قیمت بنزین متناسب با قیمت های جهانی متغیر خواهد شد و زیرساخت های لازم برای انجام این کار وجود دارد، گفت: وقتی بنزین در جهان ارزان می‌شود بالتبع ایرانی هم باید با قیمت ارزان تر خرید کنند و این عدالت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • و IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 0
    مگر امكانات مملكت طبق الگوي جهانيست‌ كه مصرف را با شاخص جهاني ميخواهند بسنجند؟
  • ناشناس IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    بخدا خجالتم خوب چیزیه یه نگاهی به اختلاسهای کشور بندازن متوجه میشن چه حجم عظیمی از پول توسط یه عده خاص داره مصرف میشه اونوقت به 45 هزار تومن یارانه مردم رحم ندارن همینو هم میخوان بگیرن گرونی کم نبود همینو هم بیاین بگیرین