شناسايي ابزارهاي جديد ارتباطي براي تبليغ دين امري ضروري است
يكي از اساتيد حوزهي علميه قم با بيان اينكه باید ابزارهای ارتباطی جدید را شناسایی و از آنها برای تبلیغ دین استفاده کرد، افزود: یکی از این ابزارهای ارتباطي، شبکههای اجتماعی است.
به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین کاظمی در نخستين نشست صميمي و هم اندیشی اساتید دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با مسئولان فرهنگی این دانشگاه به بیان ابعاد گسترده تهاجم فرهنگی و راههای مبارزه با آن و همچنین شیوههای صحیح فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی پرداخت و گفت: غرب اكنون برای تهاجم فرهنگی از ابزارهاي گوناگوني از جمله ماهواره، اینترنت، فیلم و سریال و بازیهای کامپیوتری استفاده مي كند تا با استفاده از این ابزار به تدریج فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار دهند.
وی با اشاره به هجمه فرهنگی که از ابتدای شکل گیری تمدن اسلامی صورت گرفته است، بیان کرد: نخستين تهاجم فرهنگی غرب بر اسلام از سال 81 هجری یعنی 20 سال پس از قیام عاشورا تا سال 593 هجری قمری رخ داد. در این زمان یک تمدن جدید به نام تمدن اسلامی شكل گرفت و گرایش شدیدی به اسلام در میان مسیحیان به وجود آمد. تا جائیکه مردم کلیساها را خراب کردند و به جای آن مسجد ساختند. به همین خاطر مسيحيان از پیشرفت اسلام احساس خطر کردند و از همان زمان تهاجم فرهنگی علیه دین اسلام را به شیوههای مختلف شروع کردند.
ورود كالاهاي غربي؛ يكي از راههاي تهاجم فرهنگي
کاظمی افزود: یکی از راههای تهاجم فرهنگی غرب برای ضربه زدن به اسلام، عقد قراردادهای تجاری با کشورهای اسلامی بود. غربیها با این روش، اقدام به وارد کردن کالاهای غربی به کشورهای اسلامی کردند و با ورود این کالاها کمکم فرهنگ غرب نیز وارد کشورهای مسلمان شد.
وی تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم که با هجمه فرهنگی دشمن که هدف آن تضعیف اسلام و سست کردن پایههای اعتقادی مردم است مقابله کنیم. ما به عنوان فعالان فرهنگی باید دغدغه فرهنگی داشته باشیم و در راه اعتلای فرهنگی هر اندازه که متحمل رنج و سختی شدیم، احساس خستگی و نا امیدی نکنیم و به تهاجم فرهنگی علیه اسلام بیتفاوت نباشیم.
این کارشناس دینی بیان داشت: در مبارزه با تهاجم فرهنگی و تبلیغ دین، ابتدا باید مخاطب خود را بشناسیم و بدانیم قرار است اسلام را به چه کسی معرفی کنیم. گام بعدی در تبلیغ دین این است که چگونه پیام دین را به گوش مخاطب برسانیم و برای رساندن پیام دین از چه ابزارهایی استفاده کنیم. برای تبلیغ دین باید کانالهای ارتباطی خود را با دنیا تقویت کنیم. چرا که برای تبلیغ دین لازم است باید با دنیا صحبت کنیم.
مكان شناسي در تبليغ دين
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که برای تبلیغ دین باید به آن توجه داشت، مکان شناسی در تبلیغ دین است. یک فعال فرهنگی باید با تکنیکهای تبلیغ دین در مکانهای مختلف آشنا باشد. مثلا روش تبلیغ دین در زمین ورزشی با روش تبلیغ در یک مکانی مانند دانشگاه فرق میکند. این در صورتی است که تبلیغ منحصر به مکان خاصی نیست و هر مکان، روش تبلیغی جداگانه دارد که فعال فرهنگی باید با آنها آشنا باشد.
کاظمی یادآور شد: امروزه معرفی اسلام به دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که بسیاری از مردم جهان اسلام را از پنجره داعش میشناسند. این موضوع اهمیت معرفی درست اسلام به جهان را بیشتر میکند. به همین خاطر، فعالان فرهنگی باید تمام هم و غم خود را متوجه معرفی اسلام حقیقی به جهان کنند.
این نشست به منظور هماندیشی مسئولان فرهنگی با اساتید دانشگاه و اطلاع از نقطه نظرات آنان براي ارتقاء و کیفیت بخشی به فعالیتهای فرهنگی این دانشگاه برگزارشد.
نظر شما