به گزارش خبرنگار ما، مدیرعامل صندوق توسعه صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران درخصوص نقش اتاقهای بازرگانی در توسعه تجارت خارجی و افزایش تعاملات اقتصادی با سایر کشورها و مزیت این مسأله برای اقتصاد کشور گفت: در برنامه سوم توسعه کشور و در امر صادرات جایگاه مطلوبی برای صنعت نساجی کشور با ایجاد صندوق غیردولتی توسعه صادرات در نظر گرفته شده، اما با همه تلاشها نگاه جامع و مدونی در کشور نسبت به این صنعت وجود نداشته که این مسأله سبب شده در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری توفیقات کمتری داشته باشیم.
سیدتقی گرجی نیا با بیان اینکه یکی از راههای توسعه این صنعت و همچنین افزایش صادرات در این زمینه روی آوردن به تولید مشترک با برخی کشورهای صاحب نام است، تصریح کرد: در سالهای گذشته نیز اتاقهای بازرگانی به علت دور شدن از اهداف و رسالتهای اصلی خود در بحث کمک به این صنعت نتوانستند نقش اصلی خود را به خوبی ایفا کنند، زیرا یکی از وظایف اتاقها مزیت شناسی صنایع مختلف در کشور و ارتباط دادن آن با سایر کشورها در راستای توسعه تجارت خارجی است.
وی با بیان اینکه اتاقهای بازرگانی در این حوزه نقش کمرنگی داشتهاند، اظهار داشت: اگر اتاقهای بازرگانی در قالب میزهای تخصصی و یا دپارتمانهای تخصصی سعی در ایجاد مراوده با کشورهای هدف صادراتی میکردند و ارتباط تکنولوژیکی گسترده و قویتر با صنایع دیگر کشورها برقرار میکردند، امروز در حوزه تولید شاهد رکود نبودیم.
وی با بیان اینکه تحریمها بر اقتصاد کشور اثرگذار بوده اما نتوانسته تمام ارتباطات ما را با سایر کشورها تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: برای ارتقای توانمندیهای تولیدی و صنعتی و توسعه صادرات و همچنین شناساندن قابلیتهای صنعتی ایران باید نمایشگاههای تخصصی و اعزام و پذیرش هیأتهای تخصصی و حتی تشکیل میزگردهای تخصصی با حضور کارشناسان و صاحبان صنایع در دستورکار اتاقهای بازرگانی قرار بگیرد که هم اکنون بخش خصوصی ما بخصوص در صنعت نساجی زیرساختهای مطلوبی دارند.
وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته اتاقهای بازرگانی در بحث توسعه صادرات و مراودات اقتصادی بخصوص در صنعت نساجی نقش مؤثری ایفا نکردهاند، گفت: اتاقهای بازرگانی حلقه اتصال بخشی خصوصی و دولت هستند و میتوانند در جهت انتقال واقعیتهای تولیدی و تجارت به دولت و تصمیم سازیهای اقتصادی و قانونگذاری و مشاوره به رؤسای سه قوه ایفای نقش کنند.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مشکلات اقتصادی است که اتاقهای بازرگانی باید در این زمینه پیشقدم باشند، افزود: در این خصوص جایگاه اتاقهای بازرگانی به عنوان پیشقراول بخش خصوصی و انتقال مشکلات آنان به نهادهای تصمیم ساز و قانونگذار بسیار مهم و اثرگذار است که این رسالت کمتر از سوی اتاقها مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس صندوق توسعه صادرات صنعت نساجی و پوشاک ایران در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اتاقها به دلیل رویکرد گروهی و جناحی نتوانستهاند نقش یک نهاد فراگیر فعال را در حوزه اقتصادی کشور به خوبی ایفا کنند، گفت: بعضاً دیده شده در اتاقهای بازرگانی برخی افراد فاقد تخصص و مدیریت کارآمد عضو شدهاند و شأنیت خود را از اتاقها کسب میکنند، اما در عمل در رفع مشکلات تجار و صنعتگران مؤثر و مفید واقع نشدهاند.
نظر شما