پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین- تبریز: نقشه راه توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی با اولویت اقتصاد مقاومتی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی در محل معاونت برنامه ریزی استانداری رونمائی و مورد بهره برداری قرار گرفت .

نقشه راه توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، داوود بهبودی با بیان اینکه زمینه های توسعه بخش معدن در آذربایجان شرقی فراهم شده است، گفت: آذربایجان شرقیبا داشتن یک درصد ذخایر مس جهان باید بتواند در حد و اندازه لازم در این زمینه توسعه پیدا کند.

وی افزود : با وجود محدودیت های مالی تلاش خواهیم کرد حمایتهای لازم از اکتشافات معدنی را بعمل آوریم .

وی اظهار داشت : محیط زیست و بطور کل اکولو‍ژی با صنایع و فعالیتهای معدنی در تعارض نیست و هر کجا که لازم باشد با مطالعات قبلی تصمیم لازم در خصوص اینکه در یک منطقه خاص توسعه معدن لازم است یا حفظ محیط زیست ، اتخاذ خواهد شد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم توسعه بخش معدن آذربایجان شرقی، گفت : پهنه بندی معادن در آذربایجان شرقی به انجام رسیده است و شرکتهای ایمیدرو و صنایع ملی مس ایران در بخش معدن استان فعال شده اند.

بر این اساس مهندس حسین نجاتی با بیان اینکه در سال گذشته چهار فقره پروانه اکتشاف صادر و فعالیت افراد که از طریق مزایده افزود : در استان بیش از 650 واحد معدنی وجود دارد و حداقل 10 نوع ماده معدنی آذربایجان شرقی در سطح ملی مطرح است که از جمله آنها می توان به کانی های فلزی بسیار گران بها مانند مولیبدن، طلا، مس، نفلین سینیت و ... اشاره کرد.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز گفت : این سازمان قصد دارد در سال 94 برنامه های اکتشافی خود را در استان آذربایجان شرقی سرعت بخشد .

بهروز برنا ادامه داد : استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای معدنی کشور بشمار رفته و با 8 میلیارد تن ذخیره رتبه نخست کشور را داراست .

وی افزود : آنچه که مهم است حرکت رو به جلو و هماهنگ 4 حلقه اکتشاف ، استخراج ، فرآوری و صنایع معدنی است که این امر در دستور کار برنامه های این سازمان در این استان قرار دارد .

وی شناسائی پتانسیلهای معدنی را از عمده برنامه های این سازمان بر شمرد و اظهار داشت : از امسال کار ارتقا لایه های اطلاعاتی معدن را با بهره گیری از تکنولوژی ژئوفیزیک هوایی با سرعت پیگیری خواهیم کرد .

وی ادامه داد : در آذربایجان شرقی با استفاده از این تکنولوژی محدوده های شهرستان جلفا و سپس زون میانه و اذرشهر با فواصل 250 متری در اولویت قرار دارند .  

برنا با بیان اینکه بخش خصوصی توانمند در زمینه اکتشاف در کشور وجود ندارد گفت : در شرایط اقتصادی فعلی سازمان زمین شناسی با کشف معادن جدید می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی داشته باشد و همچنین با پائین آوردن ریسک سرمایه گذرای باعث کاهش هزینه های بعدی گردد .  

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی کشور با اشاره معادن غنی آذربایجان، گفت: این استان در چهارراه متالوژی دنیا قرار گرفته و کمربند آلپ-هیمالیا و آسیای صغیر از آذربایجان عبور می کند.

وی تاسیس دومین مرکز سازمان زمین شناسی کشور در تبریز را بیانگر پتانسیل های قوی برای رشد صنایع معدنی در استان دانست و ابراز امیدواری کرد با ایجاد حلقه های استخراج 15 محدوده طلا با ذخیره 10 تن مورد بهره برداری قرار بگیرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.