پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین_: دومین جلسه کار گروه توسعه صادرات غیر نفتی در سال ۱۳۹۴، ظهر امروز با حضور علیرضا رشیدیان و فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی در دفترِ استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

باید وضع صادراتِ سیمان و زعفران اصلاح شود!/ تمام صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی مشمول معافیت مالیاتی هستند!

به گزارش قدس انلاین، دومین جلسه کار گروه توسعه صادرات با بررسی موادی از جمله: طرح احداث بار انداز کالا در سرخس-ترکمنستان، گزارش مسائل و مشکلات صادرات ریلی استان و ارائه تخفیفات این بخش توسط اداره راه آهن استان، بیانِ تسهیلات و مشوق های مالیاتی و قوانینِ و مقررات مالیات کالاهای صادراتی توسط اداره کل مالیاتی و سازمان اقتصاد و دارایی استان، ارائه برنامه تشکل های صادراتی در سال 1394 توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، برگزار شد.

در بخش نخستِ این نشست، مهندس علیرضایی ضمن اشاره به خلاصه ای از آخرین وضعیتِ دو ماهه اخیر تجارت استان خراسان رضوی بیان داشت: مجموعه صادرات استان به میزان 272 تن کالا بوده است که در آن شاهدِ رشدی 3 درصدی می باشیم. همچنین رشدی 135 درصدی را در بازارچه دوقارون داشته ایم. در این بین رقم صادرات به کشورهای دیگر شاملِ 47 درصد به افغانستان، 28 درصد کشورهای آسیای میانه، 5 درصد به کشورهای اروپایی، و 15 درصد به کشورهای عربی بوده است.

وی همچنین افزود: در بحث صادرات نکته دیگری که قابل توجه می باشد، تعداد کارت های بازرگانی صادر شده است که تعداد آن نسبت به دوره های گذشته رشدی چشمگیر داشته است.

در ادامه مهندس عاطفی درباره ی بهره گیری از ظرفیت های ریلی استان تشریح کرد: یکی از ظرفیت های تجاری استان بی شک بهره گیری از خطوط راه آهن است. از این رو می باید با برنامه ریزی دقیق و هدفمند از واگن هایی که حامل کالاهایی به داخل استان هستند استفاده نموده و در راه بازگشتِ آن ها به مقصدِ خود، به صدور کالاهای تولیدی در استان پرداخت.

رشیدیان، استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به آمار ارائه شده در باره ی میزان صادرات و واردات استان تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی مدیریتی در بحث ارائه آمار به صورت دقیق و شفاف است. چنانکه گروهی بیان میدارند که واردات استان نسبت به سال گذشته 6 برابر افزایش داشته است. اما در بسیاری از مواقع این آمار بدون کارشناسی و بعضا اشتباه است. از این رو می بایست تاملی ویژه در این موضوع داشت.

در ادامه علیرضایی با اشاره به کالاهای صادراتی استان بیان داشت: سیمان و زعفران بی شک دو موضوع اساسی و محوری در بحث صادرات استان است، ازا ین رو باید به اصلاح وضع صادرات این دو کالای بسیار مهم پرداخته شود. چنانکه اگر برنامه هایی برای رفع مشکلات صادرات این دو کالا تنظیم و عملیاتی نگردد، ضرر بزرگی به اقتصاد خراسان رضوی وارد خواهد شد.

در این راستا مهندس رسولی بیان داشت: باید به این نکته توجه داشت که مشکل بحث سیمان، تنها قیمت گذاری ها نیست. بلکه یک رقابت ناسالم در میانِ واحدهای تولیدی وجود دارد که برای دستیابی به منافع خود از هر طریقی اقدام می کنند. از این رو می باید با تشکیل یک کنسرسیوم متشکل از مدیران دولتی و تولید کنندگان و تنظیم برنامه هایی مدون به مرتفع سازی این مشکل پرداخته شود.

ضیایی مهر، مدیر بخش حمل و نقل ریلی استان افزود: راه آهن استان خراسان رضوی به مانند سال های گذشته با سیاست های خود  به حمایت از بحث تجارت استان خواهد پرداخت. به نحوی که با قرار دادن تخفیف های ویژه برای صادر کنندگان و نیز واگن های مورد نیاز به ویژه در بحث ترانزیت، تا حدی به رونق اقتصادی استان پرداخته است.

در ادامه مهندس ابدی درباره ی تسهیلات و مشوق های مالیاتی که برای صادر کنندگان در نظر گرفته شده است اذعان داشت: در راستای طرح های تشویقی، کلیه صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی براساس قوانین مشمول قانون معافیت مالیاتی می باشند. در این راستا در گمرک ها به این موضوع توجه ویژه ای شده است تا تسهیلات لازم برای آنان فراهم گردد.

در پایان این جلسه استاندار خراسان رضوی ضمن تاکید ویژه بر اقتصاد غیر نفتی در راستای رونق اقتصادی استان خاطرنشان کرد: یک کالا از زمان تولید تا صادرات باید مورد حمایت بخش های گوناگون قرار گیرد. چنانکه سیاست اقتصاد مقاومتی بر این اصل استاور است که کشور بر روی درآمدهای غیرنفتی تکیه نماید.

رشیدیان افزود: در این راستا باید ظرفیت ها و تمامی امکانات موجود و بالقوه را به کار گرفت تا شاهد رونق اقتصادی در استان باشیم. چراکه صادرات موجب افزایش ارزش افزوده و مسایل مربوط به تولید کالا می باشد که بی شک ثمره آن شکوفایی اقتصاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.