پیشنهاد سردبیر

۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 301761

قدس آنلاین:امروز مدیرکل پیشگیری از از اعتیاد سازمان بهزیستی از افزایش تماسها با سامانه ترک اعتیاد در خصوص ترک الکل خبرداد.

مصرف الکل را کتمان نکنیم

چندی پیش نیز معاون وزیر بهداشت از مصرف سالانه 420 میلیون لیتر الکل در ایران خبر داد آماری که البته از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد چراکه این میزان حتی فراتر از میزان مصرف جهانی است و با کشوری که مردمانی معتقد به آموزه های اسلامی دارد و برخوردار از فرهنگ متمدنانه می باشند در تضاد است.

اگرچه این آمار از سوی وزارت بهداشت تکذیب گردید و تبعا نمی توانست مقرون به صحت باشد اما به هرحال معادل نصف یا یک سوم این میزان نیز زنگ خطری است که باید مسولان امر نسبت به آن هشیارانه عمل کنند.چراکه مصرف این ماده مضر که زیان آور بودن آن برای همگان به اثبات رسیده در خور شان مردم با فرهنگ و در عین حال مسلمان ایران نیست.

در خصوص مضرات مصرف الکل شاید زیاد گفته شده اما پرخاشگری یکی از شایع‌ترین آثار مصرف الکل در معتادان به الکل به شمار می رود همچنین پرحرفی یا کم حرفی، تغییرات خلقی، پرخاشگری، رفتار نامناسب جنسی، احساس گرما، اختلال در توجه و حافظه و کاهش فشار خون از آثار مخرب مصرف الکل در فرد است.

این عدم کنترل رفتار توسط مصرف کننده الکل و حضور وی در اجتماع می تواند منجر به رفتارهای خشن همچون:رانندگی های پرخطر،پرخاشگری و نزاع های خونین،قتل و جنایت و ..شود که هریک از آنها می تواند چندین خانواده را درگیر ماجرا کند.رفتارهایی که متاسفانه در جامعه ما رو به افزایش بوده و حتی نوع استفاده از وسایل آسیب رسان نیز مدرن وپیشرفته شده استبه طوری که در سال 93 بیش از 91 هزار نفر در فقط در تهران در نزاع های خیابانی مجروح شدند.

در خبر دیگری یکی از مسوولان از بازشدن پای الکل به مدارس ابراز نگرانی کرده و گفته است: معضل مصرف الکل به دبیرستان‌ها و مدارس نیز کشیده شده و دانش‌آموزان نیز از این آسیب دور نمانده‌اند.

او به تاثیرات الکل بر ایجاد اختلال در سیستم مغزی نیز اشاره کرد و یادآورشده: متاسفانه مصرف این ماده تاثیر بسیاری بر عملکرد مغز داشته و پرخاشگری افراد را رقم خواهد زد و بسیاری ناهنجاری‌های جامعه و درگیری‌های فیزیکی که میان افراد رخ داده و منجر به استفاده از چاقو و ابزارهای مشابه می‌شود، به مصرف الکل بر می‌گردد.

به اعتقاد این مسوول اگر از افرادی که درگیری‌های فیزیکی در سطح جامعه ایجاد می‌کنند تست الکل گرفته شود، قطعاً در بخشی از آنها سابقه مصرف الکل محرز می‌شود.

اگرچه هیچ سازمانی در کشور نمی تواند آماری از ترکیب سنی و جنسی و طبقه درآمدی و تحصیلی مصرف کنندگان الکل را ارایه دهد اما به هر روی بخش عمده ای از مصرف کنندگان را طیف جوانان تشکیل می دهند که البته دانش آموزان و دانشجویان در این گروه سنی قرار دارند؛اما به هر طریق ضرورت دارد تا با پرهیز از مخفی کاری وباور این نکته که مصرف این ماده مسکر که در قرآن و روایات برعدم مصرف آن به شدت تاکید شده ،نهادها وسازمانهای مسوول برای آن چاره ای بیاندیشند و تا  پیش از فراگیری از افزایش مصرف آن که حقیقتا نه یک فرد بلکه همه اجتماع را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری نمایند.به عبارت دیگر تا پیش از تبدیل این مشکل به معضلی برای جامعه و خانواده ها چاره ای بیاندیشیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.