گروه اقتصادي / هرمزی - همان طور که پیش‌بینی می‌شد افشای اطلاعات حسابهای بانکی به پشتوانه ابلاغ قانون مالیاتهای مستقیم از سوی رئیس جمهور، ...

 سپرده های بانکی مشمول مالیات نمی شود

 سر و صداهای زیادی درپی داشت که در واکنش به آن، نمایندگان بانک مرکزی  و وزارت اقتصاد برای دلگرمی مردم تصریح کردند، اطلاعات حسابهای بانکی امانت و محرمانه خواهد ماند. همچنین قرار نیست به حسابهای مردم سرکشی و از سپرده ها مالیات گرفته شود .

شفاف سازی اطلاعات بانکی، معاملات گردش مالی، حساب سپرده، حساب تسهیلات، حساب بدهی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانتنامه در حالی در دستورکار قرار دارد که تاکنون روابط حاکم بر اقتصاد غیر شفاف، مشکلات زیادی را از جمله بروز فسادهای بزرگ، فرار گسترده مالیاتی و بهشتی برای پولداران ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان، چنانچه تاکنون نظام شفاف اطلاعاتی وجود داشت، اشخاصی مثل بابک زنجانی ظهور نمی‌کرد.

اما با ابلاغ قانون مالیاتهای مستقیم بیش ازهر گروه، کارمندان و برخی از تولیدکنندگان به عدالت مالیاتی که قرار است بزودی عملیاتی شود، خوشبین هستند اما گروهی نیز که تاکنون مالیاتی نداده اند، به پشتوانه این نگاه که دادن مالیات پول زور است یا کم اظهاری کرده یا همچنان به دنبال راه‌های فرار از پرداخت مالیات هستند.

با این حال ابلاغ این قانون نگرانی‌هایی را در میان مردم ایجاد کرد، به طوری که برخی از اظهارات کارشناسی بر این نکته استوار بود که بزودی مردم حسابهای بانکی خود را خالی خواهند کرد و یا احیاناً پولداران به نامهای دیگران حسابهای مربوط به گردش مالی افتتاح خواهند کرد تا از پرداخت مالیات همچنان طفره روند.

اما مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری با تأکید بر اینکه ارایه اطلاعات بانکی به سازمان امور مالیاتی تنها در مورد مؤدیان مالیاتی است، توضیح داد: بنا بر آنچه قانون تأکید کرده، اطلاعات مربوط به گردش مالی، حساب سپرده، حساب تسهیلات، حساب بدهی، گشایش اعتبار اسنادی، ضمانت‌نامه و ... برای مؤدیان مالیاتی حقیقی و حقوقی ارایه خواهد شد.

علی‌اصغر میرمحمد صادقی با تأکید بر اصل محرمانه بودن اطلاعات افراد و اشخاص نزد نظام بانکی به مردم اطمینان داد: تنها بحث راست‌آزمایی مطرح بوده و به هیچ عنوان موضوع درج اطلاعات و لو رفتن آنها مطرح نیست و سازمان امور مالیاتی، اطلاعات بانکی مؤدیان را فقط برای تأیید صحت موضوع استفاده خواهد کرد.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی نیز با بیان اینکه بنابر قانون مالیاتهای مستقیم، بانک اطلاعاتی شامل بسته‌های مختلف از جمله پولی، مالی، بانکی، ملکی، معاملاتی، خدمات، هویت، پستی و مکانی تشکیل خواهد شد، گفت: براین اساس وقتی مؤدیان اظهارنامه‌های خود را ارایه می‌کنند با این پایگاه راست‌آزمایی خواهد شد و اگر تطابق داشته باشد، دیگر نیازی به بررسی اظهارنامه‌ها نیست، اما اگر منطبق نباشند و اطلاعات انحرافی کتمان شده باشد، به مؤدی اعلام خواهد شد.

پناهی با تأکید بر اینکه بررسی اطلاعات بانکی مؤدیان به هیچ عنوان به معنی دریافت مالیات از سپرده‌های آنها نیست، تأکید کرد: سپرده‌های سپرده‌گذاران بنابر قانون از دریافت مالیات معاف است.

به گزارش ایسنا، پناهی افزود: اطلاعات بانکی که از مؤدیان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، کاملاً محرمانه باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.