پیشنهاد سردبیر

۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: 304730

ورود نیروهای ائتلاف عربی به شهر تعز و
آزاد سازی پایگاه استراتژیک الفریضه عربستان در استان الجیزان توسط نیروهای انصارا... که ...

یمن در کشاکش جنگ وصلح

 به هلاکت سرلشکر «عبدالرحمن الشهرانی» فرمانده لشکر 18 عربستان منجر شد، اوضاع بحرانی یمن را پیچیده تر کرد. این تحولات میدانی در حالی صورت می گیرد که «اسماعیل ولد الشیخ احمد» نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با همکاری پادشاهی عمان یک سلسله تلاش هایی را برای پایان بحران یمن آغاز کرد. عربستان نیز به موازات آن برای تحقق یک پیروزی نظامی تمامی امکانات نظامی خود را با کمک همپیمانان خود برای اشغال بخش هایی از شهرهای یمن به کار گرفته است.

حضور آشکار القاعده در عدن در جنوب یمن، بمباران وحشیانه شهرهای تعز، صعده و صنعا توسط ارتش عربستان، ناامن شدن استانهای مرزی الجیزان و العسیر در مرز مشترک عربستان و یمن شرایط نا پایداری را برای دو کشور عربستان و یمن به وجود آورده است. در عین حال انصار ا... برای ابراز حسن نیت خود یک سلسله گفت و گوهایی را با نمایندگان عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن در مسقط عمان با میانجگری «اسماعیل ولد الشیخ احمد» آغاز کردند. این گفت و گوها به تهیه یک پیش نویس توافقنامه 10 بندی منجر شده که عربستان سعودی با آن مخالفت کرده است. در این توافقنامه، بر قراری آتش بس، ارسال 
کمک های انساندوستانه به مردم یمن، عقب نشینی گروه های مسلح از شهر های بزرگ، نظارت مستمر سازمان ملل بر آتش بس احتمالی، باز سازی شهرهای یمن، اجرایی کردن قطعنامه های شورای امنیت، پرداخت غرامت به آسیب دیدگان جنگ و تشکیل یک کمیته بین الملل برای تعیین متجاوز بخشی از این توافقنامه است.

اما از آنجایی که عربستان مایل نیست به عنوان متجاوز جنگ یمن شناخته شود، از این رو، با بخش هایی از این توافقنامه مخالفت می کند که این امر دستیابی به یک آتش بس پایدار را حداقل در یک فرایند زمانی کوتاه با مشکل مواجه خواهد کرد. از سوی دیگر ورود نیروهای القاعده به عدن وکشتار مردم این شهرنشان می‌دهد که عربستان از وجود گروهک های تروریستی برای تجزیه یمن استفاده می کند.

نیروهای القاعده بخش های مهم شهر عدن را در دست گرفته که این امر با حمایت مستقیم رژیم عربستان صورت گرفته و از وجود یک سناریوی از پیش طراحی شده برای تقسیم یمن به دو بخش شمالی وجنوبی حکایت دارد. هدف عربستان این است تا پس از تحقق یک دستاورد نظامی، کشور یمن را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم کند تا از رهگذر ایجاد یک دولت دست نشانده در یمن جنوبی راه را برای  تسلط  بر دریای سرخ و باب المندب هموار سازد. با این حال نیروهای مردمی و انصارا... برای مقابله با توطئه عربستان وسایر بازیگران بحران داخلی یمن تلاش می کنند تا ضمن نفوذ به استان های جیزان و العسیر راه ورود نیروهای عربستان به جنوب یمن را قطع کنند؛ در چنین شرایطی قطعاً مذاکرات صلح در مسقط عمان با بن بست مواجه خواهد شد و یمن تا مدتها دستخوش بحران داخلی خواهد شد، زیرا عربستان بدون دستیابی به یک پیروزی نظامی و قتل عام انصار ا... با هر گونه آتش بس احتمالی مخالفت خواهد کرد.

به همین دلیل شرایط اکنون در یمن پیچیده تر شده و سکوت نهادهای بین المللی در برابر جنایات رژیم آل سعود موجب خواهد شد تا این رژیم بدون هیچ گونه مانعی به سیاست کشتار مردم یمن ادامه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.