پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین- تبریز: معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: در دوران پهلوی اول به نام کارهای توسعه ، عمران شهری و خیابان سازی بافت تاریخی شهرها بخصوص شهر تبریزبه هم زده شد.

بافت تاریخی تبریز قربانی شهرسازی مدرن

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، محمد صادق پور مهدی در اولین نشست شهرداران و مدیران مناطق و تاریخی کشور اظهار داشت: در تمامی شهرهای تاریخی دنیا بافت قدیمی و تاریخی شهر را اصلاح می کنند و بر خلاف ما با کمترین تغییر در این بافت ها هویت و تاریخ منطقه را حفظ می کنند.


پور مهدی با تاکید بر اینکه در دنیا با بافت قدیمی و تاریخی شهرها مانند ما برخورد نکرده اند گفت: در ایران متاسفانه ما بافت تاریخی را با بافت فرسوده اشتباه گرفتیم و با خیابان کشی از وسط بافت های ارزشمند تاریخی و عدم برنامه ریزی مناسب بناها و بافت های ارزشمند تاریخی را به نابودی کشاندیم.

وی افزود: گذشته هر ملتی به آثار مکتوب ادبی، هنری، آثار و بناهای تاریخی که عریان ترین نمادهای یک ملت هستند نباید یک خانه تاریخی، یک مسجد، یک کاخ و اثر قدیمی در شهر از بین برود باید حواسمان باشد و اجازه ندهیم بناهای تاریخی از بین برود.

معاون فنی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید  بر برخورد آگاهانه و آینده نگرانه مسئولان با مجموعه ها و بافت های تاریخی شهر گفت:  تبریز جز اولین شهرهایی است که در سال 1374 محور تاریخی فرهنگی آن مطرح و تصویب شده است. باروی تبریز به همراه 8 دروازه آن، محور تاریخی 400 هکتاری تبریز را مشخصا معین می کند.

وی بااعلام اینکه قرار گرفتن این شهر در مسیر جاده ابریشم و ترکیب شهرسازی گذشته و تاریخی تبریز درسهای زیادی به ما می دهد افزود:  اگر می خواهیم محور تاریخی شهر را حفظ کنیم باید طرح و برنامه مشخصی داشته باشیم. لازم است مجموعه تاریخی را با تمام اجزا به صورت یکپارچه ببینیم و حفظ کنیم.

پور مهدی در پایان سخنانش اظهار داشت: بناها و مجموعه های تاریخی بدون مشارکت مردم حفظ نمی شوند تشکل های مردم نهاد باید شکل بگیرند و بر عملکرد های احتمالا مخرب بر بافت تاریخی، نظارت داشته و عکس العمل نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.