پیشنهاد سردبیر

فاجعه دردناک منا که منجر به قربانی شدن بیش از ۱۵۰۰ تن از حجاج بیت ا... الحرام شد، حادثه تلخی است که بی کفایتی رژیم آل سعود را در اداره امور حرمین شریفین ثابت کرد.

فاجعه « منا» ومسؤولیت گریزی سعودی ها

این دومین حادثه ای است که در طول مناسک حج سال جاری برای حجاج رخداده است، اما رژیم آل سعود از پذیرش مسؤولیت وقوع چنین حوادثی  شانه خالی می کند.

مقامات عربستان با استفاده از رسانه های گسترده خود تلاش کردند، وقوع این فاجعه را متوجه حجاج آفریقائی سازند زیرا وانمود کردند که این حادثه بر اثر بی انضباطی حجاج آفریقایی روی داده است.

 در جایی که دو جریان قدرتمند سعودی یعنی طیف سدیری ها وطیف شمری ها برای حذف یکدیگر به رقابت سیاسی می پردازند، کاملاً طبیعی است که قربانیان این جنگ قدرت، حجاج بیت ا... الحرام خواهند بود.

 حضور شوم محمد بن سلمان، وزیر دفاع وفرزند پادشاه عربستان در منطقه کوچکی مانند منا آن هم  با کاروانی که از 200 اتومبیل و300 محافظ تشکیل می‌شد، در بروز این فاجعه دردناک موثر بوده است.

 رژیم عربستان نیز در طول سالهای اخیر به دلیل مشارکت در توطئه علیه کشورهایی مانند یمن، عراق، سوریه و لبنان تمامی امکانات امنیتی ونظامی خود را در خارج متمرکز کرده است.

از سوی دیگر رقابت میان محمد بن سلمان، وزیر دفاع و محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان به  بروز خلاء امنیتی برای تأمین امنیت حجاج بیت ا... الحرام منجر شده است.

 مجموعه حوادث اخیر مکه نشان داد که رژیم آل‌سعود، توانایی وشایستگی کافی برای اداره حرمین شریفین را ندارد وباید برای اداره مناسک حج چاره‌اندیشی شود.

 مقایسه کوتاه از مراسم سال گذشته اربعین حسینی در عراق ومراسم حج سال جاری در عربستان نشان می‌دهد که برنامه ریزی و مدیریت، جزیی از شاخصه های لازم برای اداره چنین مراسمی تلقی می شود.

 در سال گذشته برخلاف تهدید گروهک های تروریستی وشرایط ناپایدار امنیتی در عراق حدود 20 میلیون زائر از 80 کشور مختلف جهان عازم کربلا شدند وبدون کوچکترین حادثه ای مراسم اربعین را به جا آوردند.

 چگونه می شود که رژیم عربستان با وجود امنیت داخلی ودر آمدهای سرشار ناشی  از مناسک حج، در اداره امور حج وتأمین امنیت حدود  دو میلیون نفرحاجی در مناسک حج  تمتع عاجز است؟

 این حوادث تلخ مسؤولیت کشورهای اسلامی را برای مشارکت در تأمین امنیت حجاج بیت ا... الحرام دو چندان می کند.

 کشورهای اسلامی بویژه جمهوری اسلامی ایران که قربانیان زیادی در این دو حادثه اخیر در مکه ومنا تقدیم کرده باید به طور جدی راهکارهای خلع ید رژیم آل سعود را از اداره حرمین شریفین مورد توجه قرار دهد.

 کشورهای اسلامی باید یک کمیته حقیقت یاب را برای بررسی علل بروز دو حادثه مکه ومنا در دستور کار خود قرار دهند و راهکارهای تشکیل شورایی برای اداره مشترک حرمین شریفین را در دستور کار خود قرار دهند. این شورا می تواند با استفاده از تجربه کشورهای بزرگ اسلامی در طول مناسک حج عمره وحج تمتع با برنامه ریزی دقیق امنیت لازم را برای برگزاری مناسک حج فراهم کند.  جمهوری اسلامی ایران قطعاً باید با رایزنی با کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، راهکارهای شکل گیری یک شورای اسلامی برای اداره امور حرمین شریفین را در دستور کار قرار دهد؛  در غیر این صورت جهان اسلام در سالهای آینده شاهد شکل گیری حوادث دیگری در طول مناسک حج  خواهد بود و رژیم عربستان نیز هیچ گاه حاضر نیست به مسؤولیت خود درقبال  وقوع چنین حوادث دردناکی اعتراف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.