پیشنهاد سردبیر

قدس/ هنر/ مهدی ‏نصیری: سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از هفته گذشته و با شروع برنامه‌ها در استان‌های مختلف به مهمترین روزهای برگزاری‌اش نزدیک شد.

 تئاتر روی صحنه استان‌ها

جشنواره تئاتر فجر از چند سال پیش آزمون‌هایی را برای برگزاری همزمان در استان‌های مختلف کشور پشت سر گذاشته بود. هر چند جشنواره همزمان تئاتر در استان‌ها نتوانست چندان که انتظار می‌رفت تئاتر فجر را سراسری کند و از مرکزیت آن در تهران بکاهد، اما دست کم توانست گستره مخاطبان تئاتر فجر را بیشتر کند.
امسال هم در ادامه رویکرد سال‌های گذشته سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر پیش از افتتاح در تهران، از 20 دی‌ (یکشنبه هفته گذشته) در شش استان آغاز شده و تا به امروز در بیشتر شهرها به کار خود پایان داده است. امسال شش استان البرز، بوشهر، آذربایجان شرقی، فارس، خراسان رضوی و یزد جشنواره‌های تئاتر استانی را برگزار کردند و این برنامه‌ها فردا به پایان خواهد رسید.

 البرز  
زنگ افتتاح جشنواره‌های تئاتر فجر در استان‌ها، یکشنبه گذشته در استان البرز و شهر کرج به صدا در آمد و تا چهارشنبه ادامه  یافت. نمایش «آنتولوژی صبح فرحناک یک چاقو» کاری از رضا گشتاسب از کهگیلویه و بویر احمد، «ادامه مطلب» کار مهدی شایان از گیلان، «تب سرد روی پیشانی داغ» اثر مهدی ضیا چمنی از مشهد، «تعبیر خواب» کار صمد آذرخش از قم، «خانم»  اثر امیر حسین طاهری از کرمان، «ساده با تو با یک ترانه» نمایشی از ندا قربانیان از البرز، «شرم و دغدغه» کار سید جواد اشکذری از مشهد، «مجلس قربانی سنمار» کار شیما جواد پور از بوشهر، «مرگ کسب و کار من است» اثر پیمان کریمی از اصفهان، «یک زندگی بهتر» کار سید محمدرضا مرتضوی از البرز در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر در استان البرز به روی صحنه رفتند.

 بوشهر
بخش استانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز هفته قبل در مجتمع فرهنگی ۹ دی بوشهر برگزار شد.در این مراسم که از تمبر اختصاصی «ایرج صغیری»، پیشکسوت تئاتر کشور رونمایی شد، همچنین مجوز فعالیت ۲۴ گروه جدید بوشهری با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و مدیرکل هنرهای نمایشی کشور اعطا شد.

 مشهد
خراسان رضوی که پس از تهران، بیشترین اجرای تئاتر در بین استان‌های برگزار کننده جشنواره تئاتر فجر را دارد، از استان‌های دیگر پرکارتر و شلوغ‌تر بود. در مشهد ۱۸ نمایش برای علاقه‌مندان تئاتر بر روی صحنه رفت. نمایش «ایلان سلطان» از کشور آذربایجان، «غریبه‌ای از دریا» از گرگان، «صبح بخیر فرمانده»، «مالیخولیا» از آمل و «نوبت یعنی بعدی» از تهران، «شرم و دغدغه»، «تب سرد روی پیشانی داغ» و «حسن کچل» ازخراسان رضوی در سالن‌های مختلف شهر مشهد به روی صحنه رفتند. همچنین در جشنواره استانی مشهد در بخش جنبی نیز «سقوط آزاد»، «پروانه توی آفتاب»، «وقتی که ابلیس برای...»، «باغ وحش شیشه‌ای»، «قوی‌تر»، «یک گاز سیب»، «دخترای ننه دریا» و «ارهاص» نمایشنامه خوانی شدند.

 فارس
در جشنواره تئاتر فجر استان فارس مجموعاً 6 نمایش به روی صحنه رفتند. «کروکودیل» اثر رامین ریاضی از تبریز، «متاستاز» کارعلی‌اصغر دشتی از تهران، «روبینسون کروزو»  کار علیرضا کوشک جلالی از تبریز، «دونه کفترهام نذریه» اثر کاوه مهدوی از تهران، «روز دربی که شب شده»  کار مرتضی تقی‌زاده از شهریار و «مضحکه لیر نوروزی» کار حسین یزدیان از شیراز و «کسوف به کارکیخا شهری» از زاهدان در روزهای اول در تماشاخانه‌های استاد سپاسدار، استاد هودی و تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس اجرا شدند.

 یزد
سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر استانی یزد با اجرای 6 تئاتر از استان‌های مختلف و 2 تئاتر از استان یزد از 24 تا 27 دی ماه  در این استان برگزار شد.نمایش رادیویی «مدار مروت» کار سعید شهریار و نمایشنامه‌خوانی «جی» کار صادق نصیری از یزد، نمایش «نوبت یعنی بعدی» کارمرتضی شاه کرم از تهران، «ده هزار و یک شب» اثر مهرداد علی پوراز کهگیلویه و بویراحمد، «کی گفت آری و کی گفت نه» کارمهران محمود زاده از هرمزگان، «سرگیجه» اثر ایمان صیاد برهانی و پویا صادقی از تهران، «رابینسون و کروزو» کارعلیرضا کوشک جلالی از تبریز و «متاستاز» کارعلی اصغر دشتی از تهران در این چهار روز در‌ تالار هنر، تالار شرف‌الدین علی و پلاتو حوزه هنری یزد اجرا شدند.
 تبریز
بخش استانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز از بیست و پنجم تا بیست و نهم دی با اجرای هفده گروه نمایشی در تبریز برگزار شد. جشنواره تئاتر فجر تا پیش از برگزاری آن در تهران و ظرف دو روز آینده، با شعار تمرکز زدایی و گسترش وسعت برگزاری آن در شش استان برگزار شده است، اما آنچه بیش از هر چیز پیش از برگزاری این جشنواره‌ها در استانهای مختلف می‌توانست مورد توجه قرار گیرد لزوم،‌ هدف و نتیجه برگزاری جشنواره‌ها در این استان‌ها است. جشنواره‌هایی که علی‌رغم استقبال در بوشهر و مشهد،‌ حداقل در یکی دو استان مثل البرز چندان با استقبال تماشاگران مواجهه نشده‌اند.
شاید تنها دستاورد و نتیجه برگزاری این جشنواره‌ها در استان‌های مختلف وسعت بخشیدن به گستره مخاطبان تئاتر در کشور باشد.
هدفی که برای رسیدن به نتیجه مطلوبتر دست‌کم می‌تواند با انتخاب مناسب استان‌های میزبان، بهتر از این‌ها تحقق پیدا کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.