پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ احمد فياض: جلسه ستاد هماهنگي خدمات سفر استان خراسان رضوي، شامگاه يکشنبه در حالي در محل دفتر استاندار تشکيل شد که اولين هايي نيز در ويژه برنامه‌هاي استقبال از مسافران و زائران نوروزي مشاهده شد.

 از اختصاص ۳ فروند بالگرد تا برخورد با گران فروشی در نوروز ۹۵

از پيش بيني حضور بيش از هفت ميليون گردشگر نوروزي به خراسان رضوي و مفروش شدن 300 هزار مترمربعي خيابان‌هاي اطراف حرم مطهر رضوي(ع) هنگام سال تحويل توسط آستان قدس رضوي تا اجراي نخستين نورپردازي سه بعدي (ويديو مپينگ) در برخي از اماکن پايتخت معنوي ايران اسلامي، حضور گسترده سيلور من‌ها در سطح شهر، گل آرايي سطح شهر با بيش از 9 هزار گل توسط شهرداري و حضور سه فروند بالگرد امداد و نجات توسط سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکي مي‌توان به عنوان بخشي از اين اولين‌ها اشاره کرد.
در شانزدهمين جلسه ستاد هماهنگي خدمات سفر؛ استاندار خراسان رضوي ضمن انتقاد نسبت به صدورمجوز دقيقه نودي جهت خانه مسافرها طي سال‌هاي گذشته، تأکيد کرد: از هم اکنون بايد نسبت به ساماندهي و فرآيند يکپارچه سازي مسافرخانه‌ها اقدام کرد. همچنين به آنان فرصت کوتاهي داده شود تا نسبت به رعايت استانداردهاي لازم مانند سيستم‌هاي تأسيساتي ايمن، ارتقاي شاخص‌هاي رفاهي و رعايت مسايل بهداشتي و دارا بودن پارکينگ و... اقدامات لازم را انجام دهند. پس از اين مدت کوتاه، توسط اعضاي کميته مرتبط بازرسي به عمل آيد و در صورت واجد شرايط بودن، مجوز و پروانه فعاليت در طول نوروز 95 به آنان داده شود. به هر حال نبايد انجام اين مهم به دقيقه 90 سپرده شود تا هنگام تغييرات جوي و يا حضور بيش از انتظار گردشگران نوروزي شاهد نا هماهنگي در اسکان زائران و ميهمانان نوروزي امام رضا(عليه السلام) باشيم.
عليرضا رشيديان در اين جلسه؛ ابراز گلايه زائران را که در برخي از رسانه‌ها طي سال گذشته نيز انعکاس يافت، مورد توجه قرار داد و گفت: برخي از زائران در گفت‌وگو با رسانه‌ها از گرانفروشي و هرج و مرج‌هاي قيمتي اقلام اساسي در اطراف حرم مطهر رضوي ابراز نارضايتي کرده و خواستار افزايش مراکز رسيدگي به شکايات شده بودند. ضروري است تا ضمن جانمايي مطلوب نسبت به افزايش کمي و کيفي اين مراکز در اطراف حرم مطهر اقدامات لازم صورت پذيرد.

 برگزاري برنامه‌هاي مفرح در آرامگاه فردوسي
مقام عالي استان در سومين جلسه تخصصي ستاد هماهنگي خدمات سفر مرتبط با نوروز 95  پيشنهاد کرد: با توجه به نوروز متفاوت سال 95 که دهه فاطميه در چند روز پيش از نوروز پايان مي‌يابد؛ خوب است تا ويژه برنامه‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري مفرح و شادي در آرامگاه فردوسي لحاظ شود. همچنين شهرداري مي‌تواند، يکي از نورپردازي‌هاي سه بعدي خود را به اين محل تاريخي اختصاص دهد. تداوم اين برنامه‌ها تا 25 ارديبهشت- که مصادف با بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي و ارايه جايزه بزرگ بين المللي فردوسي است- مي‌تواند، ضمن در کانون توجه قرار دادن و معرفي شايسته تر اين شخصيت فرهنگي و ادبي، عاملي جهت جذب گردشگر و توريست داخلي و خارجي حتي در ايام پس از نوروز شود.

  جمع آوري معتادان متجاهر و متکديان
رشيديان در ادامه از کميته امنيتي و انتظامي ستاد هماهنگي سفر خواست تا با هماهنگي دستگاه هايي مانند بهزيستي و شهرداري نسبت به جمع‌آوري معتادان متجاهر، متکديان، اراذل و اوباش و زنان خياباني از سطح شهر مشهد و  ساير اماکن سياحتي و گردشگري سطح استان تمهيدات لازم را داشته باشند.
وي با اشاره به برآوردهاي کارشناسي شده، تصريح کرد: پيش بيني مي‌شود تا طي سفرهاي نوروزي سال 95 بيش از هفت ميليون مسافر وارد استان و از اين تعداد بيش از 5/4 ميليون نفر نيز به مشهد مقدس مشرف شوند. بر اين اساس غناي ميزباني باعث افزايش ماندگاري گردشگران مي‌شود.

  شناسايي ومعرفي سوغات برند خراسان رضوي
استاندار خراسان رضوي در اين جلسه طي تأکيد چند باره به اهميت فضاي گردشگري در دوره پسا برجام اشاره کرد و بيان داشت: شرايط بين المللي و دوره پس از برجام باعث شده تا ايران به عنوان يک مقصد امن با ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي فراوان گردشگري به جهانيان معرفي شود و اکنون قطار انبوه گردشگران خارجي در راه ايران است. خراسان رضوي در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نبايد از اين ظرفيت گسترده و درآمدزا که اشتغالزايي بسياري چه به صورت مستقيم و چه به صورت غيرمستقيم  به همراه دارد، غافل بماند. بهره مندي اقتصادي در گرو معرفي و شناسايي سوغات معتبر در مشهد مقدس و حتي در ساير شهرهاي تاريخي خراسان رضوي مانند سبزوار و نيشابور و غيره است. ضرورت دارد تا با برنامه ريزي دقيق، هدفمند و بهره گيري از کارشناسان زبده از سوي دستگاه‌هاي متولي مانند سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي و اداره ارشاد اسلامي و... نسبت به معرفي يک يا چند برند معتبر با عنوان سوغات ويژه استاني، شهري و محلي تحت عنوان بازار سوغات، اقدام و در اين راستا تحرک اساسي ايجاد کرد.

  مفروش کردن300 هزار متر مربع خيابان‌هاي اطراف حرم رضوي
در اين جلسه معاون اماکن متبرکه و امور زائرين آستان قدس رضوي نيز گفت: اگر شرايط آب و هوايي مساعدي در روز نخست فروردين 95 حکمفرما باشد، بيش از 300 هزار متر مربع از فضاي خيابان‌هاي اطراف حرم رضوي جهت بهره مندي از فضاي معنوي سال تحويل و بيانات رهبر معظم انقلاب با فرش‌هاي ماشيني سبک مفروش خواهد شد.
مهندس منبتي همچنين با اشاره به طرح‌هاي ترافيکي نخستين روز سال 95 افزود: طرح‌هاي ترافيکي و انسداد معابر نبايد به گونه اي باشد تا سالمندان، معلولان، کودکان و بيماران در دسترسي آسان و مطلوب به حرم مطهر دچار مشقت و سختي شوند و براي رفع اين مشکل که هر سال تکرار مي‌شود، بايد تمهيدات لازم را پيش بيني کرد. اغلب زائران و مجاوران وقتي به حرم مطهر مشرف مي‌شوند، با اين شائبه که آستان قدس رضوي متولي طرح‌هاي ترافيکي است، به انتقاد پرداخته و از مرارت‌هاي تشرف تا رسيدن به صحن‌هاي قدس رضوي ابراز نارضايتي مي‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.