مدیر مرکز مهر رضوی گفت: تغذیه مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان، روند بهبود بیماران سرطانی و جلوگیری از عود مجدد سرطان بسیار موثر است.

تغذیه مناسب در روند بهبودی بیماران سرطانی موثر است

به گزارش قدس آنلاین، سرطان بیماری‌ای است که مردم را به وحشت انداخته اما سرطان ترس ندارد بلکه درمان دارد و باید قبل از اینکه از این بیماری بترسیم و خود را ببازیم امیدوارانه به مسیر درمان آن توجه و تمرکز کنیم.
به گفته متخصصان در درمان بیماری سرطان 70 درصد بیمار و 30 درصد کادر درمانی نقش دارند و در اینئ راستا مراکزی هم جهت مبارزه با سرطان و درمان این بیماری راه‌اندازی شده که یکی از آنها مرکز مهر رضوی بوده تا در سیر سایه ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) یاری‌گر مردم در مقابله با بیماری سرطان باشد.
این مرکز یکی از مراکز پیشرفته و مجهز آموزشی، پژوهشی، غربالگری و درمانی سرطان در سطح کشور بوده که قرار است طی سال‌های آتی به پیشرفته‌ترین و مجهزترین مرکز درمان سرطان خاورمیانه تبدیل شود؛ مرکزی که سبب می‌شود دیگر هیچ بیمار سرطانی‌ای برای درمان بیماری خود راهی خارج از کشور نشود.
در جهت آشنایی بیشتر با فعالیت‌های مرکز مهر رضوی گفت‌وگویی را علی‌گرجی مدیر مرکز مهر رضوی صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
در رابطه با قعالیت‌های مرکز مهر رضوی برای مخاطبان ما توضیحاتی را بیان فرمایید؟
ایده نخست تأسیس این مرکز در مشهد توسط تولیت آستان قدس رضوی مطرح شد که نشان از توجه بارگاه امام هشتم(ع) و خادمان ایشان به سلامتی انسان‌ها دارد؛ پس از آنکه مسئولیت طراحی این مرکز به بنده محول شد حدود 6 ماه به همراه همکارانم در کشورهای مختلف به طراحی راه‌اندازی و فعالیت‌های این مرکز پرداختیم‌ و تمامی سیستم‌های پیشرفته موجود در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و طرحی را برنامه‌ریزی کردیم که تقریبا تمام نقاط قوت مراکز مختلف را در جهان دارا بود.
اشاره کردید که طرح این مرکز تقریبا تمام نقاط قوت مراکز درمان سرطان در دنیا را دارد، در رابطه به این طرح بیشتر توضیح دهید؟
در این طرح سعی شد تا نکته‌ای مغفول نماند و به جرات می‌توان گفت که این طرح یکی از کامل‌ترین طرح‌های مراکز سرطان در جهان است، البته برای اجرای کامل تمام طرح حدود 10 سال زمان نیاز داریم که سعی شده مرحله به مرحله به جلو برویم.
هدف پدید آوردن مرکزی است که هیچ بیمار ایرانی نیاز به سیر ادامه‌ درمان در خارج از کشور نداشته باشد و این مرکز بتواند طراحی درمان‌های نوین را در ایران انجام بدهد.
در حال حاضر چه خدماتی در مهر رضوی ارائه می‌شود؟
مرکز مهر رضوی از ابتدای راه تا انتهای جاده سرطان را در تعریف خدمات خود دیده است و در این مرکز خدمات مرتبط با آموزش همگانی و عمومی، تست‌های غربالگری سرطان از طریق ویزیت حداقل نیم ساعته توسط پزشک عمومی، خدمات روانشناسی، هنر درمانی و گروه درمانی به صورت کاملا رایگان برگزار می‌شود.
در این مرکز برای بیماران سرطانی جلسات جویند کلینیک نیز به صورت رایگان برگزار می‌شود، در این جلسات پزشکان با تخصص‌های مختلف حول محور درمان بیمار سرطانی تصمیم‌گیری کرده و پروتکل درمانی بیمار به صورت هفته به هفته و با مشورت کلیه پزشکان متخصص تدوین می‌شود.
بیمار از طریق ارتباط با منشی مرکز مهر رضوی از کلیه نوبت‌ها و فرآیند درمانی خود اطلاع پیدا کرده و در تمامی مسیر درمان و بهبودی از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شود.
چندی پیش فاز دوم مرکز مهر رضوی راه‌اندازی شد؛ چه خدماتی در مرحله جدید فعالیت‌های این مرکز ارائه می‌شود؟
در مرحله‌ دوم فعالیت‌های مرکز مهر رضوی کلاس‌های ورزشی ویژه بیماران سرطانی خانم و آقا به تفکیک و طی دو جلسه در هفته به صورت رایگان برگزار می‌شود، همچنین کلینیک تغذیه و کلینیک طب تسکینی در این مرحله خدمات خود را آغاز کردند.
این روزها درباره نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شنویم. با توجه به اینکه گفتید در مرحله دوم کلینیک تغذیه شروع به کار کرده است در رابطه با نقش تغذیه در ابتلا به سرطان بیشتر توضیح دهید؟
تغذیه مناسب در پیشگیری از ابتلا به سرطان، روند بهبود بیماران سرطانی و جلوگیری از عود مجدد سرطان بسیار موثر است؛ به طور کلی تغذیه در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها دارای اهمیت است.
با تغذیه سالم و پرهیز از مصرف غذاهای پرکالری، پرچرب، پرنمک و ناسالم شانس ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، فشارخون و غیره کاهش می‌یابد و تغذیه مناسب در روند بهبودی بیماران سرطانی موثر است.
اکثر بیماران سرطانی شیمی‌درمانی می‌شوند، این داروها معمولا حالت تهوع، ضعف و کم اشتهایی به همراه دارند. اینکه چطور بتوان پروسه‌ شیمی‌درمانی را با تغذیه درست کم‌ضررتر طی کرد نیاز به علم و آگاهی دارد که باید از طریق متخصصان مربوطه در اختیار بیماران قرار گیرد.
همچنین بیماران سرطانی می‌توانند با پیروی از رژیم‌های غذایی خاص از شانس عود بیماری خود بکاهند و این مهم نیز نیاز به بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و متخصصان تغذیه دارد.
البته باید در این رابطه مردم باورهای غلطی که این روزها رایج شده را باور نکنند. به طو.ر مثال گفته می‌شود که لیمو در درمان سرطان از شیمی‌درمانی قوی‌تر است و سرطان را نابود می‌کند و در پاسخ به این گفته می‌گویم اگر چه تغذیه سالم و مناسب در پیشگیری، درمان و عود سرطان نقش دارد اما به طور قطع و یقین این‌ها تنها کمک کننده هستند و مسیر اصلی درمان را تغیر نمی‌دهند.
این روزها از ورزش درمانی زیاد می‌شنویم، در مرکز مهر رضوی نیز کلاس‌هایی با همین عنوان شروع به فعالیت کرده آیا ورزش واقعا درمانگر است؟ در این رابطه اگر آماری در اختیار دارید بیان فرمائید؟
تحقیقات گسترده نشان داده که به كمک ورزش می‌توان احتمال بروز سرطان را به شدت كاهش داد و در صورت ابتلا، شانس عود مجدد آن را کاست، به علاوه ورزش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
این حقیقت که در حال حاضر سرطان به عنوان قابل درمان‌ترین بیماری در میان کل بیماری‌های مزمن در نظر گرفته می‌‍شود از اهمیت زیادی برخوردار است و بیش از نیمی از سرطان‌ها قابل درمان هستند.
امروزه مهم‌ترین روش مبارزه با سرطان اصلاح سبک زندگی و سالم زیستن است که ورزش کردن در این میان نقش انکارناپذیری دارد چرا که سبب کاهش وزن و جلوگیری از چاقی می‌شود، مقوله‌ای که در ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌تواند موثر باشد و افراد ورزشکار کمتر دچار یبوست می‌شوند.
فعالیت فیزیکی با کاهش زمان توقف مواد سمی در روده‌ها و بالابردن سطح مواد ضدسرطان در داخل بدن از خطر سرطان روده بزرگ می‌کاهد.
تحقیقات نشان داده که افراد ورزشکار 30 تا 40 درصد شانس کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند و ورزش با کاهش مواد شیمیایی التهاب‌زا در بدن نظیر پروستاگلاندین‌ها سبب بالابردن سطح سلامتی و کاهش شانس ابتلا به سرطان می‌شود.
ورزش با ایجاد تعادل در مصرف انرژی بدن می‌تواند از ابتلا و یا پیشرفت سرطان پروستات در مردان جلوگیری کند،. ورزش با تغییرات در وزن بدن و سوخت و ساز می‌تواند در ابتلا به سرطان ریه به خصوص در مردان کمک کننده باشد.
ورزش سبب آن می‌شود تا شانس عود مجدد سرطان به شدت کاهش پیدا کند و طول عمر بیماران مبتلا به سرطان را تا دو برابر افزایش ‌دهد و اگر بناست که از سرطان دور مانده و یا رهایی یابید باید ورزش کنید.
کمی هم از کلینیک طب تسکینی بگویید؛ ارزیابی شما از جایگاه طب تسکینی در ایران چیست؟
هدف از طب تسکينى بهبود کیفیت زندگی بیمار است، طب تسکینی برای تمام بیماران مبتلا به یک بیماری مزمن و به ویژه بیماران سرطانی مورد نیاز است و این طب هم به بیمار و هم به خانواده بیمار ارائه خدمت می‌کند.
متأسفانه طب تسکینی در ایران به جایگاه مناسب خود دست پیدا نکرده است و آن‌طور که باید به آن توجه نشده و حقیت این است که دردهای غیرقابل تحمل در روند درمان بیماران سرطانی به تدریج بر روی کیفیت زندگی این بیماران اثر گذاشته و آن‌ها را به سوی ناامیدی، افسردگی شدید، انزوا و حتی خودکشی سوق می‌دهد.
آرامش، شادى و حتى اميد معقول موجب رضايت باطن بيماران مبتلا به بيمارى‌هاى صعب‌العلاج از جمله سرطان مى‌شود، نيل به اين مهم ميسر نمى‌شود مگر اینکه مرگ آن‌قدر اهميت پیدا کند که به اندازه زندگى مستلزم توجه پزشکى قرار گيرد و طب تسکينى سعی می‌کند تا تجربه ناخوشايند درد، رنج و مرگ را برای بيماران، بستگان و وابستگان آنها راحت‌تر، معقول‌تر و آرام‌تر کند.
همانطور که اشاره شد متأسفانه جایگاه طب تسکینی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج به ویژه سرطان هنوز جایگاهی ناشناخته و مبهم دارد و متأسفانه در سطح کشور مراکز معدودی را داریم که به این طب توجه کرده و خدمات درمانی پزشکی خود را در این زمینه تعریف کرده‌اند و تفکیک درمان‌های غيرجراحی سرطان تصمیمی اشتباه بوده است.
مرکز مهر رضوی با درک اهمیت این موضوع در این رابطه وارد میدان شده و با راه‌اندازی کلینیک طب تسکینی ارائه خدمات به بیماران سرطانی را در دستور کار قرار داده است تا در نهایت کرامت انسانی بیمار سرطانی چه در مسیر بهبودی و چه در سال‌های منتهی به پایان عمرش حفظ شده و کیفیت زندگی‌اش بهبود یابد.
آیا فاز دوم این مرکز فاز نهایی است و یا اینکه سطح فعالیت مرکز مهر رضوی در آینده گسترده‌تر می‌شود؟
مسلما راه‌اندازی و فعالیت فاز دوم مرکز مهر رضوی پایان راه خدمات‌رسانی این مرکز مهر نبوده و نیست و سیاست‌های تعریف این بوده که مرکز مهر رضوی به عنوان بهترین مرکز در منطقه معرفی شود.
در همین راستا برنامه‌های توسعه‌ای کمی و کیفی فراوانی پیش‌رویمان است و فاز سوم مرکز مهر رضوی در اردیبهشت ماه سال آینده و همزمان با برگزاری نخستین همایش بین‌المللی سرطان در بیمارستان رضوی راه‌اندازی شده و خدمات جدیدی در این مرکز ارائه می‌شود که اخبار تکمیلی آن متعاقباً اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.