سیاست/ طیبه مروت: جرقه بهانه‏ گیری‏های سعودی به قطع روابط دیپلماتیک با ایران از ماجراجویی چند جوان در واکنش به اعدام شیخ نمر و به تبع آن آتش زدن سفارت عربستان زده شد.

 دیپلماسی  عقیم عربستان و بحران‌های داخلی و خارجی آل سعود

ماجرایی که به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی می توانست توطئه ای سیاسی برای خدشه دار کردن حیثیت سیاسی ملت ایران باشد، تنها یک بهانه برای نمایش خصومت دولتمردان سعودی با ایران و خصومتی که با اجرای نمایش های پیاپی وزیر خارجه عربستان در میتینگ های سیاسی رنگ و روی خود را بیشتر از پیش به نمایش گذاشت.
عادل الجبیر پس از واقعه سفارت عربستان در یک کنفرانس خبری قطع کلیه روابط دیپلماتیک کشور متبوعش با ایران را اعلام کرد و تنها مسأله ای که در این میان از خط قرمز او عبور نکرد، «حج» بود.  
با اظهارات وزیر خارجه جوان عربستان، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش رسمی به اظهار نظر عادل الجبیر در یک کنفرانس خبری گفته بود که عربستان سعودی به دلیل اینکه حیات خود و منافعش را در بحران آفرینی می‌بیند از این موضوع هم به عنوان بهانه‌ای برای افزایش تنش و درگیری استفاده کرده است.  به گفته انصاری جامعه بین‌المللی، ‌کشورهای منطقه و جهان با اتخاذ سیاست‌های مناسب به عربستان سعودی اجازه نخواهند داد که تنش‌آفرینی و درگیری‌ها را در منطقه ادامه دهد چرا که این روند باعث بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه شده است.  
 جابری انصاری با اشاره به اینکه ایران در مسیر سیاست تنش آفرینی عربستان حرکت نمی‌کند، قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران را به ضرر عربستان عنوان کرده و آن را ناشی از سیاست های انزوا طلبانه سعودی ها عنوان کرده بود.

 «دلارهای نفتی» تعیین کننده سیاست مذهبی عربستان
انقلاب اسلامی، ایران را به کشوری الگو برای تحقق آرمان ملت ها و مبارزه با استکبار تبدیل کرد و در طول زمان به عنوان پرچمدار محور مقاومت در منطقه شناخته شد. تقابل این روند با سیاستهای آمریکا باعث شد تا استکبار جهانی با استفاده از اختلاف های مذهبی و نیز حس رهبری بر جهان اسلام در بین رهبران عربستان سعودی این کشور را به رهبری برای کشورهای سازش کار منطقه علم کند. کشوری که دیکته غرب را مو به مو اجرا می‏ کند با آرزوی اینکه سران کشورهای اسلامی در برابرش تعظیم کنند!
محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به اینکه عربستان در سالهای اخیر روش محافظه کاری سیاسی خود را کنارگذاشته و با رفتاری تخاصمی با ایران برخورد می کند، می گوید: سعودی ها همواره به دنبال پرچمداری در خاورمیانه و جهان اسلام بوده اند و سعی کرده‏اند تا این نقش را با دو ابزار معنوی و مادی «خادم الحرمین» بودن و«دلارهای نفتی» برای خود دست و پا کنند که با فراز و فرودهایی همراه بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، به تلاش عربستان سعودی برای مدیریت جریان بیداری اسلامی با همکاری آمریکا در منطقه نیز اشاره کرده و می افزاید: عربستان با عدم موفقیت در این عرصه راه خود را در پرچمداری جبهه سازش جستجو می کند و در رأس آن قرار گرفته است و تلاش می کند در چارچوب سیاست های آمریکا در حل و فصل مسایل منطقه ای و نیز ارتباط با رژیم صهیونیستی حرکت کند. وی با تأکید بر اینکه عربستان در جبهه سازش هنوز نتوانسته است به موفقیتی دست یابد، تصریح می کند: عربستان این روزها در چند جبهه سیاسی از جمله سوریه، عراق و یمن با چالش جدی مواجه است. همچنین مشکلات داخلی گسترده ای دارد. علاوه براین مسأله بیداری اسلامی نه تنها سایر کشورهای اهل تسنن را با رویکردی جدید از سوی مردم مواجه کرده است بلکه مردم عربستان نیز به این سمت و سو گرایش پیدا کرده اند.

 «جبهه سازش» در سراشیبی سقوط
خلق و حمایت از تروریسم از سیاستهایی است که عربستان سعودی چنان بی پرده درآن غرق شده که نمی تواند از آن تبری جوید. علاوه براین سیاست خارجی عربستان در دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه از جمله سوریه، یمن و عراق رابطه ای تنگاتنگ با تروریسم پروری عربستان سعودی دارد. سیاستی که به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی  نمونه ای از شکست سیاست عربستان است و  را در این کشور نمایان کرده است. انصاری معتقد است سیاست عقیم عربستان بحران‌های داخلی و خارجی این کشور را حل نمی‌کند!
محمد صالح جوکار درباره اقدامات عربستان در تقویت جریان های تروریستی می گوید: عربستان سعودی که از حامیان اصلی شکل‏ گیری جریان های تروریستی در منطقه است امروز با چالش جدی در سیاست خارجی خود مواجه شده است و با گسترش دامنه فعالیتهای این گروه ها به اروپا، و کشورهای حامی تروریسم با سردرگمی مواجه است.
نماینده مردم یزد در مجلس به تقابل جبهه مقاومت به پرچمداری ایران و جبهه سازش به سرکردگی عربستان اشاره کرده و ادامه می‏دهد: آینده روشنی برای جبهه سازش پیش بینی نمی کنم زیرا آنچه در تحولات منطقه مانند رشوه های کلان عربستان به رهبران کشورهای اسلامی برای مقابله با محور مقاومت رخ می دهد، موقتی است و موفقیت هایی که در اجلاس سران کشورهای اسلامی به دست آمده مقطعی است و عربستان با این سیاست‏ها به حالت انزوای خود بازخواهد گشت زیرا این گونه سیاسی بازی ها نتیجه طولانی مدت مردمی نخواهد داشت.

 حج و رفتارسیاسی عربستان
با نزدیک شدن به زمان حج، و مشکلاتی که برای اعزام زائران ایرانی به عربستان برای شرکت در حج ابراهیمی به وجود آمده است، هفته جاری هیأت ایرانی برای رفع این مشکلات عازم عربستان سعودی شد. اما آنچه جنتی وزیر ارشاد از کارشکنی عربستان در مسأله حج عنوان کرد، نشان از سیاستهای سعودی با ایران در مسأله حج است. ایران چه سیاستی را بایداتخاذ کند تا با اهداف بلند مدت انقلاب اسلامی مغایرت نداشته باشد؟
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به سازوکارهایی که ایران در قبال سیاست‏های عربستان باید اتخاذ کند، نیز اشاره کرده و می گوید: سیاست مسامحه با عربستان سعودی چاره برخورد دستگاه دیپلماسی با این کشور نیست زیرا قطعا آنها از سیاست مسامحه برای تحقق اهداف خود سوء استفاده خواهندکرد. ما باید دیپلماسی فعال تری دربین کشورهای اسلامی داشته باشیم و همراهی و همسویی آنها را با مسایل کلان منطقه را ایجاد کنیم و با روشنگری مردم کشورهای اسلامی را با جریان مقاومت همراه کنیم.

 دیپلماسی فعال، راهکار ایران در مواجهه با عربستان
جوکاردیپلماسی فعال ایران را خنثی کننده «سیاست رشوه» عربستان سعودی عنوان کرده و می افزاید: اگر ما با طرح و برنامه حرکت کنیم قطعاً در کارزار فرهنگ و پول می توانیم موفق عمل کنیم.
 وی با اشاره به استفاده عربستان از موضوع مذهب دربین کشورهای اسلامی و ایجاد تقابل هویتی در بین کشورهای منطقه اظهار می‏کند: این سیاست ایجاد تقابل هویتی عربستان، دائمی نخواهد بود. بسیاری از کشورهای اسلامی به دنبال این هستند که منافع آنها در دراز مدت تأمین شود و ایران می تواند این منافع را با ایجاد سازوکارهای خود دنبال کند و یکپارچگی جهان اسلام را حفظ کند. زیرا وحدت جهان اسلام برای تقابل با اسرائیل نیازجهان اسلام است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به سفر هیأت ایرانی برای حل مشکلات حج 95 به عربستان تصریح می کند: رژیم صهیونیستی مشکل اصلی کشورهای اسلامی و بی ثباتی کل منطقه است و آمریکا برای سرپوش گذاشتن براین واقعیت تمام تلاش خود را به کار برد تا از خود کشورهای اسلامی استفاده کند.
وی با اشاره به حرکت سلبریتی ترکیه در مبارزه با رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته، تحولات اخیر در سیاست خارجی اردوغان را ناشی از اتمام نقش وی درمبارزه با اسرائیل عنوان می کند و اظهار می کند: تمام تلاش ترکیه این بود که پرچم مبارزه با اسرائیل را از انقلاب اسلامی ایران بگیرد اما این طرح آمریکایی در منطقه با شکست مواجه شد و امروزه اردوغان به دنبال برقراری رابطه با تل آویو است.
جوکار به مسأله برجام و اعلام نارضایتی عربستان از توافق هسته ای نیز اشاره کرده و تلاش آمریکا برای سازش ایران و عربستان را از یکی ازاهداف آمریکا از برجام عنوان کرده و تصریح می کند: آمریکا تلاش می کند برای رضایت هم پیمان خود در منطقه و به بهانه اجرای کامل برجام، ایران را به سازش با عربستان وادار کند که به نتیجه نخواهد رسید.

 حضور زائران ایرانی، فرصت انقلاب اسلامی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «حج» را عامل سوء استفاده عربستان در سیاستهای خارجی این کشور دانسته و می‏گوید: رفتار عربستان با ایران برای حج 95 و تعیین کشور ثالث برای گرفتن روادید رفتاری صحیح در روابط دیپلماتیک نیست و عربستان با استفاده از این برخوردهای تحقیر کننده قصد دارد سیاست ایران را دربرابر خواسته‏های خود به بهانه حج به سطح سازشکاری و مسامحه تنزل دهد.
وی تأکید می کند: پذیرش این خواسته عربستان به نفع منافع ملی ما نیست. هرچند حضور زائران ما در عربستان یک فرصت است. زیرا همین که حجاج ما در مناسک حج ابراهیمی حاضر شوند و در بین زائران ملتهای سایر کشورهای اسلامی روشنگری کنند، فرصتی برای انقلاب اسلامی است.
جوکار تأکید می کند: اینکه عربستان با انجام مراسم برائت از مشرکین مخالفت می‏کند برای این است که در این مراسم به تهدیدهایی که جهان اسلام را نشانه رفته اشاره می شود که مهمترین آن رژیم غاصب اسرائیل است وقطعا این روشنگری با سیاست سازش عربستان همخوانی و همسویی ندارد.

 نفوذ عربستان با استفاده از «دلارهای نفتی»
عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح می کند: با حذف شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ برآمریکا از حج، نه تنها سیاست عربستان تأمین می‏شود که به تحقق سیاستهای آمریکا در منطقه نیز کمک خواهد شد تا بار دیگر بتوانند جایگاه از دست رفته خود را در منطقه با پرچمداری عربستان به دست بیاورند. آمریکایی ها نتوانستند مقبولیت خود را ازطریق برجام کسب کنند، بنابراین به دنبال کسب مقبولیت ازطریق نفوذ دلاری و نفتی  عربستان در منطقه هستند. وی درباره آینده روابط ایران و عربستان می‏گوید: با توجه به رفتارهای خصمانه عربستان علیه ایران و سوءاستفاده از فرصت حج و تحت فشار گذاشتن ایران اگر بخواهیم تمام و کمال شرایط عربستان را بپذیریم موجب تضعیف موقعیت ایران در منطقه خواهد شد. برای برون رفت از این چالش باید به فکر طرح و برنامه در روابط بین کشورهای منطقه و بخصوص عربستان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.