پیشنهاد سردبیر

همزمان با سالروز تاریخی ۸ ثور (اردیبهشت)، در یادمان منطقه‌ای شهدای انقلاب اسلامی افغانستان، ضمن بزرگداشت یاد شهیدان، بها دادن به یاد و خاطره آنها به عنوان بیمه‌ای برای آینده مطرح شد.

 بها دادن به شهیدان، بیمه‌ای برای آینده یک ملت + تصاویر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، امروزه اثرات جاویدان شهیدان در نقش بستن تاریخ هر کشوری بر هیچ ملتی پوشیده نیست؛ انسانهای آزاده‌ای که در بحرانی‌ترین لحظات تاریخی با ایثار و فداکاری مقاوت کردند و تاریخ را رقم زدند. مردم مسلمان هم به خوبی می‌دانند که بها دادن به شهدا و تاریخ جهاد بیمه‌ای برای آینده هر ملتی است.

شب گذشته حسینیه هراتیهای مشهد میزبان حضور پرشور مهاجرین افغانستانی بود که در مراسم بزرگداشتی، یاد و خاطره شهیدان مجاهد انقلاب اسلامی افغانستان خون خود را تقدیم راه آزادی وطنشان کرده بودند را گرامی داشتند.

در این جمع پرشور که «نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس، هم حضور داشت، بسیاری از مسئولین، طلاب، فرهنگیان و خانواده‌های شهدای افغانستان هم حضور پیدا کردند.

بعد از صحبتهای «حمیدی» دبیر مراسم و «عبدالله آرزو» فرزند شهید افغانستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «فصیحی غزنوی» مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به حضور مهاجرین اهل تشیع و اهل سنت در کنار هم در این مراسم، اهمیت یادآوری ویژگیها و خاطرات شهیدان را قدمی برای اتحاد و همبستگی در میان مردم خواند.

وی در ادامه یکی از معایب جامعه را فراموش کردن فرهنگ شهید و شهادت خواند و گفت: در اوایل انقلاب اسلامی ایران در سال 57، حزبهایی وجود داشت که به برادران اهل سنت و اهل تشیع را به جرم پیروی از امام خمینی (ره) یا خمینیست بودن به شهادت رساندند و امروز نیز دشمنان با «جنگ‌سالار» خواندن آنها سعی در معرفی جنگ‌ساز و خشونت‌طلب کردن این شهدا دارند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر هویت ملی را از یک کشور بگیرید، دیگر آن کشور هویت ندارد و هویت ملت افغانستان در گرو انقلاب اسلامی این کشور است.

فصیحی غزنوی ادامه داد: در آن زمان همین مقدار که توانستیم با ایثار جان و مال و فداکاری رهبریت انقلاب، جنگ نابرابر را به پیروزی برسانیم در دنیا بی سابقه است؛ شهیدانی که با نان خشک در جیبهایشان در سنگرها علیه ارتش سرخ جنگیدند و با دست خالی در برابر ارتش شوروی سابق به پیروزی رسیدند.

امروز اگر استکبار در عراق و سوریه انواع شکنجه‌ها را اعمال می‌کنند، مردم افغانستان سالها این زجرها و شکنجه‌ها را تحمل کرده‌اند.

وی هشدار داد که امروز دنیای استکبار می‌خواهد فرهنگ شهید و جهاد را از بین ببرد و نسل جوان باید هشیار باشند و از شهیدان جهان اسلام و جانبازان الگوبرداری نمایند و اتحاد و انسجام را در اسلام تقویت کنند.

این مراسم در پایان با  تقدیر و اهدا لوح یادبود به خانواده تعدادی از شهدای دوران جهاد به کار خود پایان داد.

این مراسم که توسط شورای فرهنگی افغانستانی‌های مقیم مشهد، جلسه یاد یاران و تشکلهای همسو برگزار شده بود، در نوبت اول به شهیدان شهر باستانی هرات اختصاص داشت و قرار است به صورت سلسله‌وار برای بزرگداشت شهیدان دیگر نقاط افغانستان نیز برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.