۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 375383

قدس آنلاین: شکل گیری تمدن نوین اسلامی با اندیشه اسلامی مقارن شده است لذا همچنان که با تکیه بر میراث عقلانیت اسلامی در حال تلاشیم اما با کمک آن و ریشه دواندن آن در حال تغییر آینده هستیم.

کشف راه تغییر آینده

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عصر امروز دوشنبه، 13 اردیبهشت ماه با حضور فرزاد جهان بین، دبیر شورای سیاستگذاری این کنگره، عطاءالله رفیعی آتانی، رییس دبیرخانه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و با حضور جمعی از اصحاب رسانه در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، در این نشست رفیعی آتانی با بیان اینکه ما در دوره جدیدی از دانش زندگی می کنیم، اظهار کرد: تجربه تاریخی ما نشان می دهد از همان سده نخست اسلام یک رابطه دوسویه میان سبک تمدن و عقلانیت موجود در آن وجود داشته است و نقاط اوج تمدن اسلامی و افول آن هر دو از این خصوصیت بهره مند بوده است.

 

وی ادامه داد: برای نمونه قرن چهارم تمدن اسلامی متناسب با ظهور ابن سینا و افرادی دیگری همچون او بوده است و حتی فاصله میان ابن سینا و ملاصدرا رنگ جامعه معنوی تر شده است، تا قرن نهم و دهم هجری شاهکار اندیشه اسلامی به وسیله ملاصدرا رقم می خورد و این اتفاق سبب می شود عقل محض اسلامی و فلسفه اسلامی با عرفان اسلامی عجین شده و دانش حکمت متعالیه به وجود آید البته این دستاورد نیز با تاخیر زمانی اثر خود را نتوانست در جامعه ما به وجود آورد اما به دلیل اینکه با محدودیت فقه روبرو بود نتوانست زودهنگام نوین اسلامی تبدیل شود و این روند تا زمان ما ادامه داشت تا اینکه امام خمینی (ره) توانستند این فرصت را فراهم کنند و این اندیشه جدید مبنای شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی شد.

 

وی با بیان اینکه آنچه در دوران زعامت رهبری شاهد آن هستیم گام جدید و جدی دیگری برای تولید عقلانیت اسلامی است، تصریح کرد: ما امروز در حال تولید اندیشه اجتماعی اسلامی مبتنی بر صخره عقلانیت هستیم و آنچه که در متن آن قرار داریم یعنی شکل گیری تمدن نوین اسلامی با اندیشه اسلامی مقارن شده است لذا همچنان که با تکیه بر میراث عقلانیت اسلامی در حال تلاش هستیم اما با کمک آن و ریشه دواندن آن در حال تغییر آینده هستیم.

 

رفیعی آتانی با بیان اینکه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی یک ظرف نهادی برای انجام چنین رسالتی است، اضافه کرد: بازتولید عقلانیت برگرفته از گذشته تاریخ اسلامی با کارکرد علوم اجتماعی انسانی، میراثی از تمدن اسلامی گرفته است که بازخوانی نرم افزار تمدن را رقم خواهد زد، بنابراین علوم انسانی نرم افزار تولید تمدن نوین اسلامی است که ما در متن این ضرورت و واقعیت این تلاش را پیگیری می کنیم.

 

رییس دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی و اسلامی با اشاره به هدف این کنگره ابراز کرد: گفتمان سازی، تولید دانش جدید، تضارب آرا، شناسایی نیروی انسانی جدید از اهداف برگزاری این کنگره است و این کنگره فرصت و ویترینی برای مدیریت علمی کشور است که دستاوردهای این حوزه را به صورت یکجا مشاهده کرده و از ظرفیت ها و محدودیت های آن مطلع شوند.

 

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در پاییز سال 96 با استفاده از تجربیات گذشته برگزار می شود، افزود: ما از سال 85 و 86 نخستین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را برگزار کردیم که پس از آن بنا بر دلایلی به این نتیجه رسیدیم که بحث به صورت پایه ای تر یعنی تولید علم و تحول علوم انسانی باید دنبال شود که استارت آن از همان زمان خورد و تاکنون علاوه بر همایش یاد شده سه کنگره علوم انسانی نیز برگزار شده که در همایش الگوی پیشرفت 201 مقاله به دبیرخانه آن رسید و از این میان 87 مقاله نهایی شد. همچنین در همایش دوم نیز 181 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از این میان 60 مقاله پذیرش و نهایی شد. همچنین در کنگره نخست علوم انسانی اسلامی 409 مقاله به دبیرخانه ارسال و 90 مقاله نهایی و تأیید شد. در کنگره دوم نیز 460 مقاله به دبیرخانه دریافت شد که از این میان 111 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. در فاصله کنگره اول و دوم 22 جلد کتاب منتشر شد. از سوی دیگر کنگره سوم نیز پذیرای 568 مقاله بود که از این تعداد 110 مقاله در مجموعه مقالات 9 جلدی به چاپ رسید.

 

وی در ادامه ابراز کرد: به طور کلی از مجموعه پنج کنگره و همایش، 31 جلد کتاب تاکنون منتشر شده است که البته در کنار این دستاورد برگزاری جایزه جهانی طی دو دوره کنگره به شش تن از شخصیت های داخلی و خارجی تعلق گرفت و در کنار این فعالیت ها یک جلد کتاب نظریه تهیه شد و جلد دوم نیز در دست تدوین قرار دارد.

 

رفیعی آتانی در ادامه با بیان اینکه در قلمرو هر رشته علمی قصد داریم یک کتاب پایه و متن مبنا تولید کنیم، یادآور شد: یعنی تا حد ممکن از تمام دستاوردهای علمی ارایه کتاب استفاده خواهیم کرد که هم برای بهره گیری در دوره های آموزشی و هم استفاده پژوهشگران و محققان برای در جریان قرار گرفتن پیشینه کار استفاده خواهیم کرد.

 

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به سرمایه های برهم انباشته این کنگره و ارتباطات گسترده ای که تاکنون میان استادان داخلی و خارجی و دانشجویان برقرار شده است و ظرفیت گفتمانی موجود، این کنگره تجربه ای فزاینده را پیش رو داشته باشد.

 

رفیعی آتانی محورهای چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی را در دو بخش فرارشته ای و بین رشته ای خواند و گفت: فلسفه و روش شناسی، الگوی پیشرفت و تمدن نوین، مدیریت تحول، آموزش و پرورش و تحول علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، فقه و مدیریت، هنر و معماری، علوم سیاسی اسلامی و روانشناسی اسلامی از محورهای این کنگره است.

 

وی در ادامه سخنان خود با اعلام انتشار مجله تحقیقات بنیادین علوم اسلامی در آینده ای نزدیک، خاطرنشان کرد: هر رشته علمی در قالب یک کمیسیون بر عهده یک مرکز علمی است به طور مثال اقتصاد اسلامی با مسئولیت دانشگاه تبریز، روانشناسی اسلامی با مسئولیت دانشگاه اصفهان، جامعه شناسی با مسئولیت دانشگاه شیراز، مدیریت اسلامی با مسئولیت دانشگاه امام صادق و فقه و حقوق اسلامی با مسئولیت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعالیت می کنند.

 

رییس دبیرخانه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در پایان سخنان خود از تمامی پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان داخلی و خارجی برای ارسال مقاله به چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی دعوت به عمل آورد.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.