محمدرضا نعمت زاده وزير صنعت، معدن و تجارت در حاشيه سيزدهمين نشست كميسيون مشترك ايران و بلاروس در مينسك به خبرنگار ايرنا گفت كه دو كشور توافق كرده اند، خط توليدمشترك اتوبوس و كاميون ديزلي و گازي ماز را در تبريز راه اندازي كنند.

 ايران و بلاروس در تبريز كاميون و اتوبوس توليد مي كنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، وزير صنعت در مصاحبه با ايرنا در باره بندهاي مختلف نقشه راه توسعه روابط دو كشور كه امروز (چهارشنبه) در مذاكرات هيات 50 نفري ايران با همتايان بلاروسي در مينسك امضا شد، گفت: راه اندازي خط مونتاژ كاميون و اتوبوس ماز در تبريز نهايي شده كه زمان بهره برداري از آن شهريور سال جاري در نظر گرفته شده است و شركت بلاروسي امكان فروش محصولات را با قيمت ويژه و در صورت افزايش ميزان خريد، عرضه اقساطي را نيز در دستور كار دارد.
نعمت زاده همچنين با اشاره به سطح عالي روابط سياسي دو كشور و برنامه پيش بيني شده سفر رسمي الكساندر لوكاشنكو رييس جمهوري بلاروس به تهران، اظهار كرد: روابط اقتصادي دو كشور همسان همكاري هاي سياسي نيست و از اين رو در نقشه راه توسعه روابط، ارتقاي آن از 75 ميليون دلار كنوني در هر سال به 250 ميليون دلار برنامه ريزي شده است.
وي همچنين به برنامه توليد سمند در بلاروس به عنوان يكي از طرح هاي مشترك بين دو كشور اشاره و اظهار كرد: در مذاكرات انجام شده زمينه هاي مختلف سرمايه گذاري متقابل بررسي شد.
نعمت زاده در ادامه طرح توليد ماشين آلات سنگين معدني در ايران با همكاري بلاروس را از ديگر موارد توافق بر شمرد كه مي تواند ابعاد جديدي به گسترش همكاري هاي تهران و مينسك بدهد.
وزير صنعت انتقال فناوري، افزايش همكاري هاي گردشگري، پرواز بين دو كشور و همچنين ايجاد تسهيلات براي شركت هاي ايراني در بلاروس و برقراري روابط بانكي با توجه به رفع تحريم ها عليه هر دو كشور را از ديگر موارد پيش بيني شده در نقشه راه توسعه همكاري ها خواند.
نعمت زاده همچنين با اشاره به برنامه سفر محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به مينسك در آينده اي نزديك، از برنامه ارتقاي همكاري هاي دو كشور در اين حوزه و همچنين كميته علمي و فناوري خبر داد. 
وزير صنعت، معدن و تجارت و و ويتالي واووك وزير صنايع بلاروس در پايان نشست امروز كميسيون مشترك دو كشور، نقشه راه همكاري هاي دو كشور با هدف توسعه روابط تا سال 2017 و افزايش روابط اقتصادي به سطح سالانه 250 ميليون دلار را امضا كردند.
تكميل چندين پروژه نيمه تمام در بلاروس توسط شركت هاي ايراني، سرمايه گذاري متقابل همكاري در عرصه تجارت متقابل كالا، فناوري پيشرفته،برگزاري نمايشگاه، صادرات خشكبار و محصولات غذايي از ايران، امضاي سند همكاري سازمان استاندارد ايران با دو موسسه مرتبط بلاروسي و همكاري بورس هاي كالايي دو كشور در نشست مينسك تدوين شد.
همچنين در مجموعه نقشه راه امضا شده، توليد بيوسنسور برمبناي نانو تكنولوژي و ميكرو پرسسورهاي مورد نياز در صنايع پزشكي، ساخت مشترك تراكتور، همكاري هاي پتروشيمي، شيلات و كشوري در نظر گرفته شده است.
حمل و نقل، بهداشت و درمان، مالي و بانكي، گردشگري، آموزش و آموزش عالي، علمي و فناوري، ورزشي،حقوقي، گمركي،حقوقي و همكاري هاي بين استاني نيز از ديگر طرح هاي مورد توافق است.
بنا به اعلام بخش ديپلماسي رسانه اي سفارت ايران در مينسك، در جلسه مقدماتي سيزدهمين نشست كميسيون مشترك، هيات بلاروس از توجه ويژه رييس جمهوري اين كشور به افزايش روابط با جمهوري اسلامي ايران خبر داد كه بر اساس آن با اجراي برنامه هاي در نظر گرفته شده و توافق هاي دوجانبه ارزش روابط تجاري دو كشور در دو سال آينده به 250 ميليون دلار برسد.
ويتالي واووك وزير صنايع بلاروس نيز در افتتاحيه اين نشست، توافق برجام را عامل مهمي در گسترش روابط تهران و مينسك خواند و گفت: تلاش مي كنيم با استفاده از فرصت ايجاد شده، روابط دو كشور در عرصه هاي مختلف از جمله اقتصادي گسترش يابد. 
نعمت زاده در اين اجلاس با تاكيد بر اهميت ارتقاي روابط ايران و بلاروس از سطح كنوني به لزوم بهره برداري از عرصه هاي مختلف در اين زمينه تاكيد كرد. 
محسن صالحي نيا معاون وزير صنعت و معدن و ولي الله افخمي معاون وزير و رئيس سازمان توسعه تجارت در مذاكرات كميسيون مشترك ايران و بلاروس، نعمت زاده را در اين سفر همراهي مي كنند. 
اجلاس قبلي كميسيون مشترك اقتصادي ايران و بلاروس اسفند ماه 1393 به ميزباني وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزير صنايع بلاروس براي اين منظور به ايران سفر كرده بود. 
سفير ايران در بلاروس در اين رابطه اعلام كرده است كه تهران براي توسعه ساختار همكاري ها با مينسك مصمم است و براي اين منظور برنامه ريزي كرده است و آمادگي دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.