در پی تنش مالی و تجاری ،دولت عربستان فروش گسترده دارایی ها و سرمایه گذاری های خود در آمریکا را آغاز کرده است تا کسری بودجه خود را جبران کند.

 باخت - باخت عربستان در جنگ مالی با آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، روزنامه اینترنتی «رأی الیوم» در سرمقاله خود با اشاره به افشای رقم واقعی سرمایه گذاری های دولت عربستان در آمریکا، هرگونه جنگ مالی بین دو کشور را به زیان عربستان دانست و به مقامات این کشور توصیه کرد خردمندانه عمل کنند. 

 در سرمقاله پایگاه اینترنتی رأی الیوم آمده است: بر اساس قواعد مالی جدید ، این روزها رازی برای پنهان کردن در غرب وجود ندارد و علت آن نیز وجود قانون «آزادی جریان اطلاعات» یا قوانین سخت گیرانه در زمینه مبارزه با «پول شویی» یا رسوا شدن دارایی ها و معاملات در بانک ها یا شرکت های «فرامرزی» -مثل آنچه اخیرا در اسناد پاناما برملا شد- است. 

 نشانه های بارز  بی اعتمادی    
       بعد از تهدید عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به خارج کردن و فروش اوراق بهادار و سرمایه گذاری های عربستان در آمریکا در صورتی که کنگره این کشور با تصویب قانونی، به خانواده قربانیان انفجارهای یازدهم سپتامبر 2001 اجازه به محاکمه کشیدن عربستان را در دادگاه های آمریکا برای دریافت غرامت بدهد، نهادهای مالی و تحلیلگران آنها جستجو برای یافتن این داراییها را آغاز کردند تا میزان خطری که در صورت اجرا شدن این تهدیدات، ممکن است اقتصاد آمریکا را تهدید کند مشخص شود. 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در آن زمان میزان سرمایه گذاری های عربستان در آمریکا را حدود 750 میلیارد دلار برآورد کرد ولی وزارت خزانه داری آمریکا بر اساس قانون آزادی اطلاعات و در پی درخواست ها برای افشای میزان واقعی اوراق بهادار خزانه داری آمریکا که عربستان سعودی خریداری کرده است، برای نخستین بار در چهل سال اخیر اعلام کرد میزان اوراق بهادار و سرمایه گذاری های متعلق به «دولت عربستان» در آمریکا تا ماه مارس از 116 میلیارد و 800 میلیون دلار فراتر نمی رود که در مقایسه با ماه ژانویه شش درصد کاهش یافته است. این اطلاعات نشان می دهد برآوردهای نیویورک تایمز، دقیق نبوده است. 
رقم دیگری که اهمیت آن کمتر از ارقام بالا نیست و مؤسسه اقتصادی «بلومبرگ» آن را منتشر کرد این است که ذخایر ارزی عربستان سعودی به حدود 587 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. 
به عبارت دیگر این رقم ظرف کمتر از دو سال به علت برداشت‌های مستمر از آن برای جبران کسری بودجه سال های 2015 و 2016 حدود 200 میلیارد دلار کاهش یافته است. 
 
اوراق خزانه داری در دست متحدان دیروز !
       اوراق خزانه داری آمریکا که عربستان در اختیار دارد (به ارزش 116 میلیارد و 800 میلیون دلار) در مقایسه با اوراقی که چین خریداری کرده است (1300 میلیارد دلار) یا ژاپن در اختیار دارد (1100 میلیارد دلار) بسیار اندک به نظر می رسد ولی در مقایسه با اوراق خریداری شده توسط امارات (62 میلیارد و 500 میلیون دلار) یا کویت (31 میلیارد و 200 میلیون دلار) یا عمان (15 میلیارد و 900 میلیون دلار) یا قطر (3 میلیارد و 700 میلیون دلار) و بحرین (یک میلیارد و 200 میلیون دلار)، رقم بالایی محسوب می شود. 
اگر آمار و ارقام را کنار بگذاریم و بخواهیم نگاهی سیاسی به معانی کنونی و آینده این اقدام آمریکا بیندازیم می توانیم آن را در چهار نکته خلاصه کنیم: 
 
- اول: اقدام آمریکا به افشای رقم واقعی سرمایه گذاری عربستان در آمریکا،‌ پاسخی به عادل الجبیر و تهدیدات اوست که احتمالا از رقم واقعی سرمایه گذاری ها اطلاع نداشته است. این اقدام همچنین پیامی به دولت عربستان است مبنی بر این که پول شما چه در آمریکا بماند چه از این کشور خارج شود، هیچ خطر جدی برای اقتصاد آمریکا ایجاد نخواهد کرد. 
- دوم: این ارقام نشان می دهد دولت عربستان فروش گسترده دارایی ها و سرمایه گذاری های خود در آمریکا را از اواخر سال گذشته و اوایل امسال آغاز کرده است تا به این طریق کسری بودجه خود را (که به 190 میلیارد دلار در دو سال رسیده است) جبران کند. این سرمایه گذاری ها ظرف فقط دو ماه شش درصد کاهش یافته است. 
- سوم: خطر تصویب قانونی در کنگره آمریکا که به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه دهد از عربستان شکایت کنند همچنان وجود دارد هرچند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است با استفاده از اختیاراتش از حق وتو برای جلوگیری از اجرای چنین مصوبه ای استفاده خواهد کرد. ولی اوباما تا هفت ماه دیگر کاخ سفید را ترک خواهد کرد. 
- چهارم: اقدام عربستان به آغاز جنگ مالی برضد آمریکا نتیجه معکوس برای ریاض خواهد داشت و عربستان بازنده بزرگ این جنگ خواهد بود. هر گونه «طوفان قاطعیت مالی» مانند عملیات طوفان قاطعیت در یمن نخواهد بود. طوفان قاطعیت در یمن که علیه یکی از ده کشور از فقیرترین کشورهای جهان روی داد نتوانست به هیچ یک از اهدافش دست یابد پس چگونه می توان انتظار داشت طوفان قاطعیت مالی علیه قدرتمندترین کشور جهان از نظر نظامی و اقتصادی به نتیجه برسد؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.