پیشنهاد سردبیر

گروه «جامعه» قدس آنلاين - محبو به بوري: تب كر يمه كنگو از سال ۱۳۷۸ در برخي از استانهاي كشور مشا هده شد . در جر يان اين بيماري استان خرا سان با تو جه به شرا يط خا ص جغرافيايي و همسا يگي با كشو ر هايي نظير افغانستان و... از حسا سيت ويژه اي بر خوردار است

«تب كر يمه كنگو» سبب مر گ بيش از ۳۰در صد افراد مبتلا مي شود/ كشتار گاههاي صنعتي لاشه دامها را ۲۴ سا عت پس از ذبح، تو زيع كنند

دكتر" رضا وفايي نژاد "متخصص بيماريهاي عفو ني، در اين باره به خبر نگار قدس آنلاين گفت: تب كر يمه كنگو يك بيماري حاد ويروسي خونريزي دهنده قا بل انتقال از حيوان به انسان مي با شد، كه به صورت نا گهاني شر و ع شده و سبب مر گ بيش از 30 در صد افراد مبتلا مي شود. وي در ادامه افزود چون اين بيماري  او لين بار در سال 1944 در شبه جز يره كر يمه تشخيص داده شد به همين دليل  نام آن را" تب كر يمه كنگو"، مي نا مند.

 به گفته وي گاو، گو سفند ،بز، خرگوش، جو جه تيغي ،شتر مرغ و برخي از  جوندگان به عنوان مخزن ويروس شنا خته شده اند.

راههاي انتقال

از ديدگاه وفايي نژاد ،عفونت در انسان پس از گزش كنه آلوده يا له كردن آن روي پو ست بروز مي كند. او در ادامه افزود تماس با خون ،تر شحات و با فت آلوده دامي در هنگام ذبح يا زايمان حيوان نيز سبب بروز بيماري در انسان خواهد شد. وي با استناد به نتايج تحقيقات، شا يعتر ين راه انتقال اين بيماري در كشور را ذبح دامهاي آلوده و تماس با لاشه، خون و احشا ي دام دانست و تو ضيح داد تماس با خون و با فت بيماران به خصو ص در مر حله خو نر يزي و يا انجام هر اقدامي كه به تماس انسان با خون بيماران منجر شود، نيز سبب بروز اين بيماري از طريق انسان به انسان خواهد شد.

دامپزشكان ،دامداران، سلاخ ها، قصاب ها ،كار كنان كشتار گاهها ، زنان خا نه دار كه با گو شت تازه سر و كار دارند ،پزشكان و پرستاران از ديد گاه اين پزشك متخصص، از جمله افرادي هستند كه در معر ض بروز بيماري تب كر يمه كنگو مي با شند .

علايم بيماري

وفايي نژاد در ادامه به علايم بروز بيماري در انسان اشاره كرد و تو ضيح داد در انسان علايمي شبيه سر ما خورد گي نظير تب و لرز، دردهاي عضلاني ،مفصلي و شكمي، حالت تهوع، استفراغ و گلو درد بروز مي كند به گفته او بعد از چند روز، خو نر يزي از معده، دهان، بيني، لثه و زخم مشا هده ميشود. وي وجود خون در مدفوع بيماران و بروز حالت خو نمر دگي وسيع و خونريزيهاي جلدي و مخاطي روي تنه، دستها و پاهاي آنها را از جمله علايم ديگر اين بيماري بر شمرد و افزود پس از 10 روز با كمرنگ شدن ضايعات پو ستي، علايم بيماري بر طرف شده و بيمار بهبود مي يابد.

بيماريابي و درمان به مو قع بيماران و افزايش آگاهي عمو م افراد جامعه از ديدگاه دكتروفايي نژاد از جمله ار كان پيشگيري از اين بيماري محسوب ميشود .

تو صيه هاي بهداشتي

وي در ادامه تو ضيح داد بهداشتي كردن جايگاه نگهداري دام با استفاده از مصالح مناسب، سمپاشي بستر و جايگاه دام در رو ستاها و دامداريها، سمپاشي و حمام دامها با سموم ضد كنه، در حذف ناقل و كنه زدايي دامها و كا هش جمعيت ناقل بسيار موثر است.

به گفته او افرادي كه در محيطهاي رو ستايي و دامپروري به خصو ص در فصول بهار و پا ييز حضور دارند با يد از اقدامات حفا ظت فردي، براي دور ماندن از گزش كنه اطلاع داشته باشند و آنها را اجرا كنند. استفاده از مواد دور كننده حشرات بر روي بدن و لباس، پو شاندن نواحي بدن كه در معرض گزش كنه قرار دارد، استفاده از دستكش ،داخل جوراب كردن پا چه شلوار ، بستن دكمه سر آستين ،بررسي منظم لباس و پوست از نظر وجود كنه، در صورت وجود كنه بر روي پوست برداشتن آن به طريقي كه سبب ما ندن قسمت دهاني كنه در پوست نشود و استفاده از لبا س رو شن به طوري كه كنه روي آن مشا هده شود، از جمله اقدامات حفاظت فردي است كه از ديد گاه دكتر وفايي نژاد با يد به آنها براي جلو گيري از بروزاين  بيماري تو جه شود .

چون تماس مستقيم پو ستي و مخا طي باخون و تر شحات آلوده دامي در حين ذبح يا زايمان سبب انتقال بيماري ميشود، در نتيجه  او از افراد ذيربط خواست در انجام چنين اقداماتي حتما از دستكش و لوازم حفا ظت فردي استفاده كنند . وي هم چنين به مردم تو صيه كرد كه از ذبح دام در محيط خارج از كشتار گاه بشدت خود داري كنند .

به گفته وي چون چند سا عت پس از ذبح دام حالت اسيدوز  در جسد حيوان بروز مي كند كه اين اسيدوز سبب از بين رفتن ويروس ميشود، در نتيجه با يد كشتار گاهها ي صنعتي لاشه دام را به مدت 24 سا عت در فضاي 4 درجه سانتي گراد نگهداري و سپس به بازار عر ضه كنند. به گفته وفايي نژاد از آنجا كه ويروس به حرارت نيز حساس است در نتيجه بهتر است فرآورده هاي دامي به خوبي با حرارت 85 در جه به مدت 15 دقيقه پخته شوند .

دكتر وفايي نژاد در ادامه ضمن اشاره به اينكه مهمتر ين اصل در كنترل بيماري تب كر يمه كنگو قر نطينه هاي بين مرزي دام هاست ،از مردم خواست از خر يد و مصرف  گوشت دامي كه به طريق غير قا نوني و قا چا قي وارد كشور مي شود، پر هيز كنند.

 او در پا يان افزود تا كنون واكسن مو ثر و بي خطر براي مصرف همگاني در انسان تهيه نشده است . به گفته وي چون بيماري تب كر يمه كنگو بسيار مسري است كه به سهو لت سبب سرايت بيماري از فرد مبتلا به مرا قبت كنند گان مي شود ، در نتيجه رعايت بهداشت و تو صيه هاي افراد آگاه در جلو گيري از بروز و انتشار اين  بيماري  در جا معه بسيار مو ثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.