قدس آنلاین/ صبا کریمی: دومین نمایشگاه بین‌المللی «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» به مناسبت روز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در سال۱۹۴۸در حوزه هنری برپا شده است. افتتاح این نمایشگاه در روزی بود که مردم فلسطین از آن به عنوان روز نکبت یاد می‌کنند، روزی که سرزمین پیامبران الهی تحت اشغال صهیونیست‌های نژادپرست درآمد.

 مبارزه با صهیونیسم با سلاح کاریکاتــور

این نمایشگاه پرسروصداترین و مشهورترین رویداد هنری ایران در سال‌های اخیر بوده است. نمایشگاهی که موضع‌گیری رسمی چند کشور جهان از جمله آلمان و آمریکا را بدنبال داشته است، برخی نهادهای رسمی بین‌المللی مانند سازمان‌ملل متحد و یونسکو درباره آن اظهارنظر کرده‌اند و فعالیت سیاسی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را بدنبال داشته است.
اولین دوره این مسابقه واکنشی به انتشار ۱۲کاریکاتور توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اعظم(ص) در یک نشریه دانمارکی بود که البته بازهم این اتفاق با همان رویکرد از سوی غرب مطرح شد.
این دوره از نمایشگاه بین‌المللی «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» نیز به ظلم‌های آشکار دولت صهیونیستی علیه مردم فلسطین به عنوان هولوکاستی دیگر اشاره می‌کند.

 نگاه حامیانه 150هنرمند به موضوع فلسطین
مسابقه «کارتون و کاریکاتور هولوکاست» در دو بخش کارتون و کاریکاتور برگزار شده و ۸۶۴ اثر از ۵۰کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شده بود که از میان آنها ۱۵۰ اثر برای نمایش برگزیده شده است. این نمایشگاه ۲۵ اردیبهشت‌ماه افتتاح شد و تا ۱۰ خردادماه در حوزه هنری برپا خواهد بود. همچنین جوایز این مسابقه در بخش کارتون شامل سه برگزیده با جوایز ۱۲هزار دلاری، ۸هزار دلاری و ۵هزار دلاری به همراه ۵جایزه هزار دلاری و جوایز بخش کاریکاتور چهره نیز شامل سه جایزه ۷هزار دلاری، ۵هزار دلاری و ۳هزار دلاری به همراه ۵جایزه هزار دلاری ذکر است.
در این نمایشگاه آثاری از مازیار بیژنی، شهرام رضایی، منصور مقدم، سامان احمدی، محمود نظری، جابر اسدی از ایران و جیتت کاستانا از اندونزی، رائد خلیل از سوریه، راشاد السامی از یمن، هیکابی دمیرچی از ترکیه، ماروچین از اندونزی، جوایکو از کلمبیا، توران آکسوی از ترکیه، توماس لوسفلد از فرانسه، عمر زوالوس از پرو و جمع دیگری از هنرمندان جهان دیده می‌شود.

 نگاهی فراتر از مرزها به مظلومیت مردم فلسطین
نکته جالب توجه این است که بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این رویداد مسلمان نیستند، اما با اعلام فراخوان و با در نظر گرفتن این که مسابقه در پی نفی یا اثبات رویداد هولوکاست نیست و تأکید اصلی‌اش بر مظلومیت و ستم رفته بر مردم فلسطین است، در این مسابقه شرکت کرده‌اند. همین مسأله باعث شده است آثار متنوع و با رویکردهای متفاوتی برگرفته از فرهنگ‌های گوناگون خلق شود و در معرض دید عموم قرار گیرد. این موضوع نشان می‌دهد «فلسطین» یک فصل مشترک و درد عمومی میان آزادگان و هنرمندان مستقل جهان است و تنها هنرمندان مسلمان به این درد بزرگ بشریت تعلق ندارند.
در بخش چهره، کشیدن کاریکاتور از شخصیت‌هایی چون نتانیاهو و هیتلر مطرح شده است که از نگاه تیز و خلاقانه کاریکاتوریست‌ها دور نمانده و شخصیت واقعی این چهره را با نگاه‌های مختلف و جالب توجهی به تصویر کشیده‌اند و هر تصویر بار مفهومی زیادی دارد که کاریکاتوریست‌ها در پی افشای چهره واقعی و نگاه ظالمانه قدرتمندان ستمکار دارد.
نکته مهمی که در قریب به اتفاق تابلوها دیده می‌شود توجه هنرمندان به مسأله فلسطین و ستم‌های رفته بر مردم آن است. واقعیت این است که غرب که مدعی پایبندی به آزادی بیان است و از نگاهی دیگر هیچ حد و مرزی برای آن نمی‌شناسد، چنان‌که حتی از کاریکاتوریست‌های توهین‌کننده به پیامبران دفاع می‌کند؛ در همین دوران وقتی موضوع ستم بر مردم فلسطین مطرح می‌شود نسبت به آن موضع می‌گیرد و مطرح شدن موضوع فلسطین را با پوشش «انکار هولوکاست» و «نفرت پراکنی» سانسور کنند.
این مسأله بخوبی در بسیاری از تابلوها به تصویر کشیده شده است و نمادهایی همچون زیتون، کودکان، پرنده صلح و آزادی که هر کدام از این‌ها نماد مردم و سرزمین فلسطین است دیده می‌شود.

 اعتراض یونسکو به نمایشگاه هولوکاست،چرا؟!  
در پی برگزاری این نمایشگاه، مدیرکل یونسکو از برپایی آن در ایران انتقاد کرده و آن را با عنوان «مسخره گرفتن یک واقعه تاریخی» که موجبات تشدید تمایلات نژادپرستانه را فراهم کرده است، محکوم کرده است. درحالی که سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر این رویداد بین‌المللی، با صراحت می‌گوید: مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست بدنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیست و فقط در پی نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین در واقعه‌ای است که ارتباطی با آن ندارند و به بیانی دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که چرا تاوان هولوکاست را باید مردم مظلوم فلسطین بدهند؟
 کاریکاتور؛ زبانی گویا با بیانی هنرمندانه
کاریکاتور به عنوان یک زبان بین‌المللی و هنری که می‌توان گفت همه گروه‌های سنی با هر فرهنگی قادر به درک آن خواهند بود، توانسته در این میان هم نقش خود را بخوبی ایفا کند و مفاهیم مهم و قابل تأملی را به زبانی ساده اما تأثیرگذار روایت کند، دومین نمایشگاه کارتون و کاریکاتور هولوکاست برای هر مخاطب با هر سن و از هر قشر و جنسیتی جذاب است زیرا کاریکاتورهای انتخاب شده از هنرمندانی با ملیت‌های مختلف و با مضامین و فرم‌های متنوعی طراحی شده‌اند. از سویی دیگر این هنرمندان ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین به خصوص زنان و کودکان رفته را با نگاهی تیزبینانه به تصویر کشیده و جنایات سران صهیونیستی نیز از قلم و نگاه موشکافانه کاریکاتوریست‌ها پنهان نمانده است.
استقبال مردم از این نمایشگاه بسیار خوب بوده است و این نمایشگاه در روزهای برپایی این رویداد میزبان مخاطبان بسیاری از گروه‌های سنی مختلف است و علاقه‌مندان می‌توانند تا 10 خردادماه برای تماشای این آثار به حوزه هنری مراجعه کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.