برآوردها نشان می دهد با رشد فروش نفت به اروپا، صادرات نفت ایران در ماه جاری میلادی به بالاترین حد در چهار سال و نیم اخیر خواهد رسید.

صادرات نفت ایران به بالاترین حد ٤ سال اخیر می رسد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز از توکیو، یک منبع آگاه از برنامه های بارگیری نفت اعلام کرد با بازگشت سطح فروش نفت ایران به اروپا به سطح پیش از تحریمها، مجموع صادرات نفت جمهوری اسلامی در ماه ژوئن سال ٢٠١٦ میلادی به بالاترین حد در چهار سال و نیم اخیر می رسد.

از ماه دسامبر سال ٢٠١٥ میلادی تا کنون صادرات نفت ایران نزدیک به دو برابر شده است و رشد تولید این کشور می تواند افت عرضه ناشی از اختلال در تولید نفت دیگر کشورها را جبران کند.

دسترسی به نفتکشهای بیشتر با بهره گیری از راه حلهای کوتاه مدت برای بیمه محموله ها سبب شده است ایران بتواند با شتابی بیش از انتظار کارشناسان، سهم خود را از بازار پس بگیرد.

منبع یاد شده اعلام کرد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئن با ١٠٠ هزار بشکه افزایش، به دو میلیون و ٣١٠ هزار بشکه در روز می رسد.

رقم یاد شده، بیش از دو برابر نسبت به دوره مشابه در سال ٢٠١٥ میلادی بیشتر است و بالاترین حجم صادرات از آغاز ماه ژانویه سال ٢٠١٢ میلادی تا کنون به شمار می آید.

صادرات نفت ایران به اروپا از ٥٣٠ هزار بشکه در ماه مه به ٥٨٠ هزار بشکه در ماه ژوئن افزایش یافت که حدود ٦ برابر از سطح صادرات دوران تحریم بیشتر است.

طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، پیش از آغاز تحریمها در سال ٢٠١٢ میلادی ایران روزانه دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت صادر می کرد که ٦٠٠ هزار بشکه آن به اروپا فرستاده می شد.

برآوردها نشان می دهد در ماه ژوئن سال جاری میلادی، محموله های نفتی ارسالی ایران به بازار آسیا به یک میلیون و ٦٢٠ هزار بشکه در روز می رسد که اندکی نسبت به ماه مه سال جاری میلادی بیشتر است.

در ششمین ماه سال جاری میلادی صادرات نفت ایران به چین ٦١٠ هزار بشکه در روز، به هند ٤٠٦ هزار بشکه در روز و به کره جنوبی ٣٢٣ هزار بشکه در روز و به ژاپن ٢٩٠ هزار بشکه در روز است.

منبع یاد شده اعلام کرد که در اروپا، کشورهای یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه از ایران نفت وارد می کنند و لهستان نیز در ماه جاری میلادی برای نخستین بار از ماه اوت سال ٢٠١٤ میلادی تا کنون، یک محموله ٦٧ هزار بشکه ای نفت از ایران می خرد.

از پایان ماه مه سال جاری میلادی، شرکت شل نیز خرید نفت از ایران را از سر گرفت و پس از شرکت توتال، به دومین شرکت بزرگ نفتی خریدار نفت ایران پس از پایان تحریمها تبدیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.