پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ انرژی هسته‌ای دیگر مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی نبوده است. ایتالیا همه راکتورهایش را تعطیل کرده است. آلمان، بلژیک و سوییس در میانه کنار گذاشتن تاسیسات هسته‌ای خود هستند و حتی فرانسه که ۷۷ درصد از انرژی الکتریسیته‌اش را از هسته‌ای تامین می‌کند در حال گفت‌وگو برای توقف تدریجی بخشی از فعالیت‌های هسته‌اش است.

کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای برای سوئد آسان نخواهد بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، با این حال برای قاره‌ای که به خودش به دلیل رهبری گرمایش جهانی می‌بالد تعطیل کردن منبع عمده الکتریسیته مطمئن و عاری از کربن به این آسانی نیست. تا همین اواخر، با توجه به این که سیاست‌های  دولت سوئد به جای انرژی هسته‌ای به انرژی‌های تجدیدپذیر معطوف بود، این کشور در مسیر کنار گذاشتن بسیاری از ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای‌اش در دهه آتی بود که 40 درصد از الکتریسیته این کشور را تامین می‌کند. با این حال هفته گذشته سوئد این رویه را تغییر داد. تحت فرمان دولت جدید، سوئد از مالیاتی که انرژی هسته‌ای را در وضعیت نامطلوبی قرار داده بود رهایی خواهد یافت و شرکت‌های این کشور اجازه خواهند داشت تا 10 راکتور جدید بسازند تا جایگزین آن راکتورهایی شوند که برنامه کنار گذاشتن آن‌ها در سال‌های آتی تنظیم شده بود. به طور رسمی سوئد هنوز این هدف را دارد که تا سال 2040 به سمت 100 درصد انرژی تجدیدپذیر حرکت کند. اما این سیاست جدید یک برنامه پشتیبانی است که اگر مشخص شود که تامین انرژی کل کشور از طریق انرژی‌های بادی، آبی و خورشیدی، به تنهایی از آن چه که انتظار می‌رود سخت‌تر باشد پس از آن انرژی هسته‌ای یک گزینه آماده باقی خواهد ماند. پس از بحران نفتی اوپک در دهه 1970 سوئد برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی به ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای روی آورد. این اقدام سوئد یکی از فعالیت‌های کربن‌زدایی کردن در جهان بود.
انرژی هسته‌ای در این کشور بحث برانگیز باقی مانده است اما این نوع انرژی مزایای خوبی برای چرخه الکتریسیته در سوئد داشته است .9 راکتور هسته‌ای در سوئد 40 درصد الکتریسیته این کشور را تامین می‌کنند (انرژی‌های آبی 50 درصد و مابقی از طریق  گاز و باد تامین می‌شود). سوئد در حال حاضر یکی از پایین‌ترین شبکه‌های انتشار دی‌اکسید کربن در جهان را در اختیار دارد و این کشور الکتریسیته را به همسایگانش به ویژه فنلاند صادر می‌کند. با این حال در سال‌های اخیر راکتورهای هسته‌ای سوئد به شدت کم درآمد شده‌اند. تا تاریخ 10 ژوئن انرژی هسته‌ای به طور متوسط 3.8 سنت در هر کیلو وات هزینه در برداشته است اما شرکت‌ها برای الکتریسیته هسته‌ای خود حدود 2.6 سنت در هر کیلووات دریافت کرده‌اند. هزینه عملیاتی راکتورها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. به ویژه به این دلیل که از شرکت‌ها خواسته شده تا پس از گذاخت هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 اقدامات شدیدتری را برای تامین ایمنی نیروگاه‌ها اتخاذ کنند. در همین حال قیمت الکتریسیته به دلیل بحران اقتصادی در اروپا سیر نزولی داشته است. یک دلیل سومی نیز وجود دارد. پس از سال 2000 سوئد بر انرژی هسته‌ای مالیات وضع کرد که این اواخر به یک سنت در هر کیلووات ساعت رسید. این مالیات به افزایش در آمد برای سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرد و 484 میلیون دلار در سال گذشته جمع‌آوری شد. اما این اقدام مانع سوددهی راکتورهای هسته‌ای نیز شد. واتنفال شرکتی که هفت راکتور را اداره می‌کند هشدار داد که در صورتی که این مالیات کاهش نیابد بسیاری از نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای این کشور تا سال 2020 تعطیل خواهند شد. بسیاری از فعالان زیست محیطی حفظ مالیات و کنار گذاشتن تاسیسات هسته‌ای سوئد و جایگزین کردن این انرژی با انرژی بادی و خورشیدی را خواستار شدند. اما انجام عملی این کار با چالش‌هایی روبه‌رو است.
یکی از مشکلات مهم در این راه این است که نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای 24 ساعت در شبانه روز فعالیت می‌کنند. در حالی که انرژی بادی کاملا متغیر است. مطالعات دقیق نشان داد که به منظور جایگزین کردن 9 هزار مگاوات انرژی هسته‌ای سوئد مجبور خواهد بود تا بیش از 22 هزار مگاوات ظرفیت انرژی بادی به علاوه حدود 8600 مگاوات توربین‌های گازی برای انرژی پشتیبان بسازد. برآورد می‌شود ساخت چنین نیروگاه‌های بادی و گازی به اندازه دو برابر حفظ راکتورهای کنونی هزینه در بر خواهد داشت. هم‌چنین پرسش‌هایی درباره این که در زمستان چه اقدامی باید صورت گیرد نیز وجود دارد. زیرا در زمستان تقاضای الکتریسیته برای گرم کردن افزایش می‌یابد در حالیکه توربین‌های بادی به دلیل سرمای شدید اغلب خاموش هستند. مطالعات سال 2015 در زمینه سیاست‌گذاری انرژی استدلال کرد که تعطیلی نابه هنگام انرژی هسته‌ای به طور نامتناسبی هزینه‌های سوئد را افزایش خواهد داد. مطالعات دیگر نشان داد که جایگزینی کامل تاسیسات هسته‌ای با باد و گاز، انتشار دی‌اکسید کربن را در سوئد دو برابر خواهد کرد. چشم‌انداز تعطیلی زودهنگام به نظر بسیار مضطرب کننده رسید. جمعه گذشته حزب حاکم سوسیال دموکرات و سبزها برای کاهش مالیات تا دو سال آینده و فرصت دادن به راکتورهای موجود برای پرهیز از تعطیلی زودهنگام با مخالفان به توافق دست یافتند. آن‌ها هم‌چنین موافقت کردند تا به شرکت‌ها اجازه دهند تا در سایت‌های موجود و برای جایگزین کردن راکتورهایی که در دهه آتی تعطیل می‌شوند 10 راکتور جدید بسازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.