قدس آنلاین/ آرش‏ خلیل‏ خانه : ۶۰ روز از مذاکرات صلح یمن زیر نظر سازمان ملل متحد، به میزبانی کویت می‌گذرد اما هنوز هیچ پیشرفت محسوسی در این مذاکرات پیدا نشده است. انعطاف‎پذیری ملموس نیروهای مدافع یمن و انصارالله در مذاکرات کویت و روزنه‌ امیدی که با قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل مبتنی بر تشکیل یک دولت انتقالی بدون پیش‏شرط و با مشارکت همه گروه‌های یمنی به وجود آمده بود، اما عبدربه منصور هادی، رئیس‏ جمهور مستعفی یمن، با فشار و چراغ سبز عربستان تفاهمی را که نزدیک به وقوع بود، ناکام گذاشت.

 انحــراف طرح صلــح یمن

رژیم سعودی و دولت مستعفی یمن دریافتند که حصول صلح تحت این شرایط اهداف آنها را به خطر می‏اندازد. زیرا چارچوب طرح سازمان ملل باعث ایجاد یک ساختار دموکراتیک و قدرت‎گرفتن بیش از پیش نیروهای مدافع یمن و انصارالله و مشارکت بیشتر آنها در قدرت خواهد شد. لذا معکوس‎کردن بخشی از فرآیند انتقالی قدرت در یمن و بازنویسی طرح سازمان ملل در دستور کار جدید آل سعود و دولت مستعفی یمن قرار گرفت؛ امری که موجب شد تا مذاکرات صلح عملاً با بن‎بست روبه رو شده و متوقف بماند.

پروژه تغییر نقشه صلح
حالا اما اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن، می‌گوید که نقشه راه جدیدی را برای صلح در یمن آماده کرده که این مذاکرات را از بن‎بست یا حداقل، توقف فعلی خارج کند. او هفته گذشته و پس از رایزنی ‌با طرف‌های مختلف یمنی از جمله نمایندگان انصارالله در ژنو، در کنفرانسی ویدئویی کلیاتی از این طرح سه‎مرحله‌ای را به شورای امنیت ارایه داد. مؤلفه‏های اصلی طرح جدید عبارت است از: تشکیل دولت وحدت ملی، لغو قانون اساسی و تدوین قانون اساسی جدید و البته خلع سلاح  و انحلال کمیته انقلاب انصار الله.  یک کارشناس ارشد مسایل منطقه درباره این مانور مذبوحانه می‌گوید: اساساً مذاکرات کویت بر پایه ایده‌های قطعنامه 2216 شکل گرفت تا از مسیر مذاکره بتوان دولت آشتی ملی موقت تشکیل داد و پس از آن، با تدوین قانون اساسی جدید، انتخاب دولت توسط مردم ممکن شود و گروه‌های مسلح  قدرت را تحویل دهند.  حسین رویوران با تأکید بر اینکه عربستان با اعمال فشار و نفوذ می‌خواهد اولویت‌های قطعنامه مذکور را تغییر دهد، می‌افزاید: منصور هادی حالا می‌گوید: انصارالله باید سلاح خود را در همین مرحله اول تحویل دهد و حتی فراتر از آن، مدعی است دولت مستعفی او هنوز قانونی است و در عمل، همین دولت باید وظیفه دولت انتقالی را بر عهده داشته باشد.

پافشاری ریاض بر تهدید نظامی
اتفاق دیگری که به موازات مانور سیاسی در مذاکرات صلح در حال رخ‎دادن است، به‎کارگیری دیپلماسی نظامی از سوی ریاض است. ورود بحران یمن به مرحله مذاکرات صلح، چارچوب ائتلاف عربستان -که با توسل به خرید مزدور از کشورهای عربی و آمریکای لاتین صورت گرفت- را لرزان‌تر کرده است. در هفته‌های گذشته دو کشور امارات و مراکش عملاً از این ائتلاف جدا شدند. هرچند با فشار عربستان، وزیر خارجه امارات حرف‌های خود را پس گرفت و خروج نیروهای این کشور از یمن را تکذیب کرد. اما همزمان، سران انصارالله از افزایش تجهیزات نظامی و نیروهای عربستان و گروه‌های وفادار به منصور هادی خبر می‌دهند که به گفته آنها نشان می‌دهد عربستان به دنبال آغاز دوبارة جنگی تمام‎عیار در صورت شکست طرح‌سیاسی مورد نظر خود برای صلح است. روزنامه قطری «العربی الجدید» از تقویت تجهیزات نظامی دو طرف در اطراف استان مأرب و شهر نهم در شرق خبر داده است. در همین حال عبدالملک حوثی، دبیرکل انصارالله یمن، روز چهارشنبه در واکنش به این رخدادها خطاب به عربستان و نیروهای منصور هادی گفت: هرقدر هم توطئه‌ها و حملات شما شدید باشد، ما در برابر شما می‌ایستیم و تسلیم نمی‌شویم.
رویوران در این باره می‌گوید:
انصار الله خیلی کوتاه آمدند و سعی کردند گفت‌وگوها به نتیجه برسد اما زیاده‌خواهی عربستان حد و مرزی ندارد و اگر گفت‌وگو شکست بخورد، جنگ تشدید می‌شود. وی تصریح می‌کند: عربستان می‌خواهد فشار نظامی را تشدید کند تا انصارالله پای میز مذاکره بماند اما انصارالله پیروزی‌های زیادی داشته و نشان داده طرفِ ضعیف نیست و با وجود یک سال و سه ماه جنگ، آنها هنوز ابتکار عمل را در اختیار دارند.
وی مانور افزایش نیروهای سعودی را یک جنگ روانی می‌داند و می‌گوید: عربستان در عمل مجبور به عقب‌نشینی شده است. سیاست عربستان در اتخاذ دو رویکرد همزمان و توأمان حمله و گفت‌وگوی تحت فشار به نتیجه نرسیده است. آل‎سعود راهی جز تسلیم در برابر خواست مردم ندارد زیرا نمی‌تواند یمنی‌ها را با تهدید جنگی که بیش از یک سال است آغاز شده،  بترساند.
این کارشناس ارشد مسایل منطقه با اشاره به متزلزل‏شدن بیش از پیش ائتلاف عربستان و تمایل کشورها به خروج از آن، از جمله عقب‎نشینی نیروهای امارات و مراکش از یمن، می‌گوید: عربستان نتوانست ائتلافی واقعی شکل دهد و در عمل، مجبور به اجیرکردن ارتش‌های مزدور از کشورهای دیگر مثل سودان و مراکش و موریتانی و شورای همکاری خلیج فارس و حتی کلمبیا و شرکت «بلک‌واتر» آمریکا شد. با وجود تجمع مزدور از 20 کشور، نیروهای انقلابی یمن مقاومت کردند. حالا کشورهایی که فکر می‌کردند جنگ در مدت کوتاهی تمام می‌شود، با طولانی شدن جنگ و افزایش تلفات، زیر فشار داخلی هستند و این شروع یک روند برای خروج آنها از ائتلاف عربستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.