قدس آنلاین- لرستان-زهرا عزیز پوریان : مبلمان شهری، جزیی از برنامه ریزی شهری تعریف می شود و دربردارنده ی طراحی عناصر شهری، مناسب سازی، استاندارد سازی، برخورداری المان های بومی و شهری در طراحی است.

مبلمانی که  هیچ وقت مبله نشد

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، اعمال و لحاظ کردن همه ی این موارد نیازمند برنامه ریزی جامع شهری است که بسیاری از نهادهای دولتی و حتی غیردولتی را موظف می کند که نسبت به طراحی، مناسب سازی و اعمال آنها در سطح شهر اقدام نمایند.

 در راس این هرم، شهرداری ها قرار دارند، در این زمینه در بخش های خدمات شهری و اجرایی مجموعه شهرداری باید سیاست گذاری های و برنامه ریزی های اصولی  اعمال کند.در شهر خرم آباد در طراحی شهری و شهرسازی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم، اما در مبلمان شهری مشکلات و نواقصات بیشتری به چشم می خورد.

 شهر خرم آباد  به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها و عدم هماهنگی های بین سازمان ها و ادرات، عدم سیاست گذاری مناسب ، استاندارد شهرداری این ناهمگونی و عدم انسجام بیشتر به چشم می خورد.

وجود دست ‌فروشان و متكديان پرشمار در حاشیه‌ي خیابان‌های شهر خرم آباد  هم بر معضلات سمعی- بصری و سیمای زشت این خیابان در هسته مرکزی شهر مي‌افزايد، خیابان‌های کم عرض همچون پیاده رو های کم  عرضش  مزید بر علت شده تا شاهد ترافیک بسیار سنگین در مرکز شهر باشیم كه از صبر و طاقت هر شهروند و مسافری به دور است.

در شهر خرم آباد متاسفانه چندان نمودی از مبلمان شهری به چشم نمی خورد شهروندان خرم آبادی از وجود داربست و تابلو های تبلیغاتی در سطح شهر و در واقع نبودن مکان های مناسب برای اینگونه تابلوها گلایه مندند و ازاینکه شب هنگام سطح شهر از روشنایی  و نور پردازی کافی برخوردار نیست معترض اند.

ارتقای مبلمان شهری به معنای اهمیت دادن به حال شهروندان و رفاه مردم است که متاسفانه انتظارات حداقلی مردم  از جمله آسفالت های  مناسب خیابان ها و سطل های زباله و....برآورده نمی شود چه رسد به مبلمان شهری  و رفاه حال شهروندان.

معاون خدمات شهری شهرداری خرم آباد در گفتگویی اختصاصی در زمینه خدمات شهری و مبلمان شهری با اشاره به  نارضایتی از وضعیت  مبلمان شهری گفت: در بحث مبلمان شهری، شهرداری ومعاونت شهری به عنوان متولیان این امر کاملا ناراضی هستند.

علی  محمدخانی با ابراز نارضایتی ازاین وضعیت اظهار داشت: از آنجا که بحث اعتبار مالی پشتوانه هراقدامی است و باتوجه به اینکه سرانه درآمدی مردم خرم آباد پایین است، لذا در زمینه وصول مطالبات عوارض شهرداری نیز با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم که خود باعث عملکرد ضعیف شهرداری در این  زمینه می شود.

وی گفت: هیچ کمک مالی از طرف دولت نداریم که صرف مبلمان و زیبا سازی  شهری شود در واقع همان عوارض شهری است که از خود مردم مطالبه و برای مردم نیز استفاده می کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری خرم آباد بیان داشت: از حدود 27 هزار املاکی  که  در سطح خرم آباد وجود دارد فقط عوارض هفت هزار املاک  پرداخت می شود که این خود بر مشکلات شهرداری در زمینه خدمات رسانی بهتر می افزاید.

محمد خانی تصریح کرد:کل درآمد و بودجه شهرداری های  استان خیلی پایین است و از نظر شهرداری در  مالی وضعیت مناسبی قرار ندارد ولی این دلیلی برای کم کاری شهرداری بخصوص در حوزه مبلمان شهری نیست.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی در هر راستایی در سطح شهر بیافتد با حوزه خدمات شهری در ارتباط است،افزود: حوزه خدمات شهری یکی از وسیع ترین حوزه های  کاری شهرداری است  که  با توجه به ارتباط مستقیمی که با مردم دارد در مبلمان شهری نقش موثری دارد.

محمد خانی با بیان اینکه یکی از راه های رسیدن به اهداف شهرداری در زمینه مبلمان شهری مشارکت قوی مردم است،گفت: اگر مردم در بحث پرداخت عوارض شهرداری  همکاری فرهنگی با شهرداری ها هماهنگ باشند و نیز سیستم های ادارات دولتی که بخشی مطالبات شهرداری را شامل می شوند، را پرداخت کنند ما هم از طریق اخذ وام می توانیم در زمینه مبلمان شهری خوب نفوذ پیداکنیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش شهرداری و معاونت شهری اگر از لحاظ وضعیت درآمدی مشکل نداشته باشیم در بحث ارایه خدمات و به کار گیری نیروهای ماهر در ساخت و طراحی مبلمان شهری هیچ گونه مشکلی نداریم .

محمد خانی یاد آور شد: با وجود کمبود اعتبار پروژه های بزرگی از جمله پل شاپوری، پل مازیار، مجموعه 44هکتاری آبشار طلایی ، تپه کهریز  و تپه ماسور در زمینه مبلمان شهری در دست اقدام هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.