پیشنهاد سردبیر

ضرر قاچاق کالا برای هر ایرانی ماهیانه ۱۰۵هزار تومان است و با ممانعت از قاچاق کالا به کشور هر سال می توان برای ۲.۵میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

   خوره «قاچاق» بر اقتصاد آذربایجان شرقی

قدس آنلاین/ وحید زینالی/ ضرر قاچاق کالا برای هر ایرانی ماهیانه 105هزار تومان است و با ممانعت از قاچاق کالا به کشور هر سال می توان برای 2.5میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

قاچاق کالا معلول یکسری واقعیات اقتصادی در داخل کشور است که علت های آن باید از سوی مسؤولان مورد بررسی و کنکاش جدی قرار گرفته و راهکارهای جدی و اساسی تری برای مقابله با آن طراحی و اجرایی شود، زیرا آثار منفی و زیانبار قاچاق کالا در میان مدت و درازمدت، مجموعه های اقتصادی به ویژه در بخش تولید انواع کالا را با چالش های مهمی مواجه می کند.

کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند: اشکال در نظام تعرفه ای، کنترل دایمی در مبادی ورودی، تسهیل در مسیرهای قانونی واردات کالا، روان سازی قوانین گمرکی، کاهش کاغذبازی اداری برای رونق تولیدات داخلی و تلاش برای کاهش قیمت های تولید داخلی از جمله مسایل حوزه قاچاق کالاست که توجه به آن ها می تواند جلوی رشد این پدیده شوم اقتصادی را گرفته و رونق اقتصاد داخلی را موجب شود.

از این منظر بدون تردید قاچاق کالا و مصرف آن توسط افراد جامعه مانع جدی و بسیار تأثیرگذار در اشتغال داخلی بوده و به نوعی عنصر بازدارنده در برابر تقویت تولیدات داخلی به شمار می رود.

موضوع مهم و محوری «اقتصاد مقاومتی» که توسط رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته می تواند به یکی از عناصر مهم در مبارزه با قاچاق کالا باشد.

 

 * آمارها چه می گویند؟

دبیرخانه کمیسیون برنامه ‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز آذربایجان شرقی با انتشار گزارشی، از افزایش 34درصدی کشفیات قاچاق در این استان طی سال 1394 نسبت به سال 1393 خبر داد و اعلام کرده است: ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت 382 میلیارد ریال بوده است.

بر اساس این گزارش، پارسال دوهزار و 812 فقره پرونده قاچاق در آذربایجان شرقی تشکیل و دوهزار و 542 نفر در این ارتباط دستگیر شده ‌اند که هم در شمار پرونده‌ها و هم در شمار متهمان، کاهش 31درصدی نسبت به سال پیش را نشان می دهد.

این آمار رو به کاهش با وجود افزایش کشفیات قاچاق نشان می‌ دهد که توجه کمیسیون و دستگاه‌های مسؤول آذربایجان شرقی به سمت محموله‌ ها و باندهای بزرگ قاچاق معطوف شده و نتایج خوبی در پی داشته است.

بر اساس این گزارش، آذربایجان شرقی 18شهید و 25جانباز در راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است.

 

 ** مبارزه با قاچاق کالا، پایه تحقق اقتصاد مقاومتی

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، یکی از پایه های تحقق اقتصاد مقاومتی را مبارزه با قاچاق کالا می داند و معتقد است: تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند مدیریت مصرف است که این امر با رونق تولیدات داخلی و توجه به استفاده از این کالاها میسر می شود.

آیت الله محسن مجتهدشبستری نقش مشارکت جهادی مردم را در مقابله با قاچاق کالا بسیار مهم عنوان و اظهار کرد: با مصرف بی رویه کالاهای لوکس و خارجی نمی توان انتظار موفقیت در برنامه های اقتصاد مقاومتی و رونق تولیدات داخلی را داشت.

آیت الله مجتهدشبستری تشکیل کمیته ویژه بین دولت، مجلس و قوه قضاییه و فعالان اقتصادی را امری ضروری در مبارزه با قاچاق کالا دانست و گفت: با همفکری این مجموعه ها، سیاست های مربوط به اقتصادی مقاومتی مورد نظر رهبری نیز محقق می شود.

 

 * مبارزه با قاچاق کالا، اولویت مدیریت ارشد استان

استاندار آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر ضرورت عزم جدی و اهتمام واقعی مدیریت استان به موضوع قاچاق کالا گفت: مبارزه با قاچاق کالا یکی از برنامه های اولویت دار استان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه لزوم اجرای این برنامه ها اجتناب ناپذیر است.

اسماعیل جبارزاده افزود: تا زمانی که تولیدکننده داخلی نگران از دست دادن بازار کالا به واسطه کالای ارزان قاچاق است، نمی توان نسبت به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی امیدوار بود و باید توجه کرد که راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه فعال نیز بدون مبارزه جدی با قاچاق کالا بی ثمر خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم تجهیز مبادی گمرکی استان از جمله منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس به ابزارهای نوین کنترلی، یادآور شد: آسیب شناسی ورود غیرقانونی کالا و خدمات از این منطقه به سایر مناطق استان ضروری است.

 

 ** قاچاق کالا، زمینه ساز شبیخون فرهنگی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از رئوس مهم برنامه های دستگاه قضایی است، هدف از قاچاق کالا به داخل کشور فقط سودجویی و نفع اقتصادی نیست، بلکه از این مسیر بیگانگان سعی در تهاجم فرهنگی به اعتقادات مردم ما را دارند.

رضا مسعودی فر گفت: با مقایسه قیمت این کالاها در آن سوی مرزها و قیمت تمام شده در داخل کشور معلوم می شود قاچاقچیان درصدد شبیخون فرهنگی هستند که این موضوع در قاچاق پوشاک، لوازم تزئینی، مشروبات الکلی و کالاهای مصرفی بیشتر به چشم می خورد.

وی از اجرای طرح جامع پیشگیری و مقابله با قاچاق در سال جاری در آذربایجان شرقی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.