گروه اقتصاد- رضاطلبی طرقی: رتبه نخست مصرف چادر مشکی از ۵۰سال پیش در اختیار ایران است و مصرف سالیانه آن در کشور به بیشتر از ۷۰میلیون متر رسیده است، اما در تمام این سال‌ها هیچ عزم و اراده ای مبتنی بر تأمین این نیاز از طریق تولیدات داخلی وجود نداشته است.

بررسی محدودیت واردات چادرمشکی در دستور کار مجلس

در سال ۱۳۸۵کشور به تکنولوژی تولید پارچه چادر مشکی دست پیدا کرد، اما از آن زمان تاکنون فقط ۴کارخانه تولید این محصول در کشور تأسیس شده اند که آن‌ها نیز فقط ۱۰تا۱۵درصد نیاز داخل را برآورده می‌کنند و ۸۵ درصد پارچه چادر مشکی کشور با ارزش بالغ بر ۷۱میلیون دلار از کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، تایلند و سوئیس وارد بازارهای کشور می‌شوند و متأسفانه نبض توزیع چادر مشکی در ایران را به دست گرفته اند.

سؤال اساسی این است که چرا این کشورها با هزینه‌های مختلف، تولید، حمل و نقل و گمرک از واردات چادر مشکی سود می‌برند، اما تولیدکنندگان داخلی فارغ از برخی از این هزینه‌ها، تنها به تولید درصد پایینی از نیاز کشور اقدام می‌کنند!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به قدس می‌گوید: در تمام دنیا محصولاتی که ارتباط فرهنگی با مردم دارند و از مصرف بالایی برخوردار هستند، در داخل همان کشور تولید می‌شوند، ولی در زمینه پارچه چادر مشکی، کشور ما که بزرگ‌ترین مصرف کننده این محصول است و اقتصاد خوبی را برای این محصول با خود همراه دارد، نیازش را از کشورهای خارجی تأمین می‌کند.

نصرالله پژمانفر افزود: اینکه چرا این صنعت در کشور مورد غفلت واقع شده است ، از حیث فرهنگی و اقتصادی امری نگران کننده است، زیرا این محصول برای کشورهایی ایجاد اشتغال و درآمد کرده است که هیچ اعتقادی به موضوع عفاف و حجاب ندارند .

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم ادامه داد: در صورتی که این محصول در داخل تولید شود و از کیفیت مناسب برخوردار باشد، علاوه بر آورده‌های اقتصادی، می‌تواند، اقتضائات فرهنگی و ذائقه‌های خانم‌های ایرانی را نیز در مرحله طراحی لحاظ کند .

وی تصریح کرد: در کمیسیون فرهنگی این موضوع که جنبه اقتصادی، فرهنگی دارد با جدیت دنبال خواهد شد و از همه وزیران مرتبط با این موضوع از جمله صنایع، اقتصاد و ارشاد دعوت خواهد شد که مسیر درست و کارشناسی شده را درباره این موضوع در پیش بگیرند و با ارایه مکانیزم‌های حمایتی از تولیدکنندگان و تصویب سیاست‌هایی مبتنی بر محدودیت واردات این محصول، این رغبت را در بخش خصوصی ایجاد کنند که در تولید این محصول مشارکت فعال داشته باشند.

وی ادامه داد: کمیسیون فرهنگی مجلس قطعاً از کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد تا با تولید این محصول در داخل کشور، علاوه بر اینکه ارزش حجاب را برای خانم‌های ایرانی به ارمغان می‌آورد، شرایط اشتغال همسرانشان را نیز فراهم سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.