قدس آنلاین/ایلام/غلامرضا محمدمرادی: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: از هرگونه سرمایه گذاری خرد وکلان در حوزه های مختلف گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی در این استان، با جدیت حمایت و همکاری لازم به عمل می آید.

حمایت جدی از سرمایه گذاران حوزه گردشگری در ایلام

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی صدا و سیمای مرکز ایلام با بیان اینکه این سازمان تا قبل از سال 84 در سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی بصورت مجزا انجام وظیفه نموده است و قریب یک دهه است که بصورت منسجم و عملیاتی در این سه حوزه مشغول فعالیت دارد، اظهار داشت: در استان ایلام ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای امر سرمایه گذاری در این سه حوزه وجود دارد.

وی سرمایه گذاران را به امر سرمایه گذاری در استان ایلام فراخواند و افزود: با توجه به طبیعت بکر و زیبای استان برای گردشگران و نیز تردد زائران در ایام اربعین حسینی؛ احداث و راه اندازی مجتمع های بین راهی و رستورانهای سنتی در محدوده روستاها و شهرها یکی از نیازهای استان است که متقاضیان می توانند در این زمینه ها به خوبی فعالیت، درآمد زایی و اشتغال آفرینی نمایند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با اشاره به اینکه در استان ایلام سه موزه غنی آثار فرهنگی و باستانی و جود دارد و 4 هزار و 420 قطعه اشیاء در گنجینه های این استان نگهداری می شود، بیان داشت: بیش از 50 کارگاه در زمینه تولید صنایع دستی در استان ایلام فعالیت دارند و 528 نفر از فعالان این عرصه، از مزایای بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

عبدالمالک شنبه‌زاده میزان تولید سالیانه صنایع دستی در استان را قریب 6 میلیارد ریال ارزیابی کرد و یادآور شد: از این میزان تولیدات صنایع دستی در استان، سالانه حدود 5 میلیارد ریال به فروش می رسد.

وی به احداث هتل 4 ستاره در ایلام و هتل 3 ستاره در مهران اشاره و خاطرنشان کرد: موازی کاری، عدم انسجام و متمرکز نبودن مدیریت در حوزه گردشگری، یکی از آفت هایی است که امروزه گریبانگیر این صنعت مهم اقتصادی در کشور شده و این سازمان را با چالش جدی مواجه ساخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه جهت ایجاد مجتمع های خدماتی و رستورانهای سنتی بین راهی در استان ایلام آماده هر گونه همکاری با سرمایه گذران بخش خصوصی هستیم، تصریح کرد: با همکاری و همراهی صندوق کارآفرین امید و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه از اشتغال و تولید داخلی، تمامی طرح های کارشناسی و زودبازده در حوزه های مختلف گردشگری و صنایع دستی به خوبی مورد حمایت قرار می گیرند و از تسهیلات مناسب برخوردار می شوند.

عبدالمالک شنبه‌زاده توجه جدی و عملیاتی به سبک معماری ایرانی- اسلامی را در استان ایلام مورد تأکید قرار داد و گفت: متأسفانه سبک بناها و ساخت و سازها در استان ایلام بویژه در دل روستاها، نه ایرانی است و نه اسلامی است بلکه برگرفته از فرهنگ غرب است که ضرورت دارد، متولیان امر به این مهم بیشتر توجه نمایند.

وی با اشاره به اینکه اجرای نادرست طرح هادی در روستاهای ایلام، معماری این مناطق را دچار چالش کرده است، اظهار داشت: نباید به بهانه ایجاد عمران و آبادنی، شیرازه و بافت سنتی و دلربای روستاها را تخریب کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه تقویت روستاهای دارای جاذبه های خاص گردشگری یکی از اولویت های اصلی این سازمان است، تأکید کرد: با بهره گیری از توان تولیدی روستائیان و فراهم نمودن بسترهای مناسب برای این قشر مولد، می توان با حداقل امکانات و اختصاص کمترین تسهیلات ارزان قیمت، ضمن رونق بخشیدن به بازار کسب و کار و توسعه صنعت گردشگری، روستائیان را به کار و تلاش بیشتر ترغیب نمود و از مهاجرت آنان به شهرها و ایجاد حاشیه نشینی جلوگیری نمود.

عبدالمالک شنبه‌زاده مهمترین مؤلفه مورد توجه گردشگران را برای سفر به مناطق مختلف را امنیت؛ تعدد بازارها و مراکز عرضه انواع محصولات صنعتی، سنتی و صنایع دستی؛ فراهم بودن امکانات رفاهی و تفریحی و وجود جذابیت های طبیعی، تاریخی و باستانی برشمرد و تصریح کرد: تا این زمینه های مهم در استان فراهم نشود و همه دستگاهها پای کار نباشند، نمی توان در کوتاه مدت انتظار داشت که صنعت گردشگری در این استان رونق گیرد.

وی وجود امنیت پایدار و مثال زدنی استان را بهترین مؤلفه برای ورود گردشگران به این استان دانست و یادآور شد: با ایجاد بازارها و بازرچه های مختلف، احداث تفریحگاه ها و تفرجگاهها، تأمین امکانات و تجهیزات در مناطق ویژه هدف گردشگری و با فرهنگ سازی، تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب؛ رونق این صنعت مهم در استان دور از انتظار نیست.  

گفتنی است در این نشست، اعضاء ستاد اقتصاد مقاومتی صدا و سیمای مرکز ایلام؛ فرایند بروکراسی های سخت اداری، تعدد قوانین دست و پاگیر، وجود مراکز متعدد تصمیم گیری و موازی کاری، عدم حمایت کامل و جامع از سرمایه گذاران، عدم توجه عملی و علمی به روستاها و اشتغال آفرینی های کوچک، محدود و زودبازده، عدم شناسایی، تقویت و تجهیز گردشگاه ها؛ اعلام آمارهای کاغذی و بی هدف و... را از آفات رونق و توسعه صنعت گردشگری در استان و به تبع آن، مانعی بزرگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه اشتغال آفرین، ارزیابی و بر رفع این موانع به شدت تأکید کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.