کارشناس مسائل اجتماعی در اردبیل گفت: بیش از ۶۰% موارد اعتیاد با تعارف دوستان شروع می شود که نقش بسار موثری در دوره نوجوانی برای فرزندان ایفا می کند.

بیش از ۶۰ درصد موارد اعتیاد با تعارف دوستان شروع می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بانوی کوثر، مریم جعفری کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با بانوی کوثر گفت: متاسفانه روند مصرف مواد مخدر در بین جوانان به حدی شیوع پیدا کرده که افزایش مصرف آن از مشکلات فعلی در جامعه است که با وجود اقدامات مختلف برای کنترل آن از سوی خانواده ها و نیروهای نظامی و انتظامی روند مصرف آن بالاست.

جعفری با اشاره به نقش بنیادی خانواده در دوران کودکی و نوجوانی گفت: تاثیر دوستان و همسالان ناباب در مصرف مواد بی تاثیر نیست. و این خانواده است که با تربیت صحیح خود می تواند فرزند خود را از هرگونه ناملایمات روزگار در امان نگه دارند.

وی افزود: در جامعه ما خانواده هایی که پدر وابستگی به الکل یا اعتیاد به تریاک دارد خطر گرایش به سوء مصرف مواد را در فرزندان دو چندان می کند و چنین فرزندانی  گوشه گیر و انزواطلب و دارای مهارت های اجتماعی ضعیفی هستند.

کارشناس مسائل اجتماعی افزود: می توان گفت عوامل خطر خانوادگی که کودکان و نوجوانان را مستعد سوء مصرف مواد و اعتیاد میکند همان عواملی هستند که می تواند به سایر رفتارهای مشکل ساز مثل روابط جنسی در سنین پایین، افت تحصیلی، فرار از مدرسه و بزهکاری بیانجامد.

وی یاد آور شد: بیش از 60% موارد اعتیاد با تعارف دوستان شروع می شود که نقش بسار موثری در دوره نوجوانی برای فرزندان ایفا می کند. بسیاری از دوستان متاسفانه جای والدین را در کودکان و نوجوانان می گیرند تاثیر این گروه همسالان چنان است که حتی در نحوه حرف زدن و لباس پوشیدن افراد تاثیر فراوانی دارد .

وی اظهار داشت: از وظایف والدین این است که پیشگیری از اعیتاد را به فرزندان خود گوشزد نمایند اطلاعات لازم را در خصوص مضرات مواد مخدر به فرزندان خود بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.