ترکیه از اظهارات یک مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل به خاطر اینکه گفته است "آنکارا باید جلوی عطش انتقام" خود را پس از کودتای نافرجام اخیر، بگیرد، به‌شدت انتقاد کرد.

انتقاد ترکیه از مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، زید رعد الحسین کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر به تازگی از آنکارا خواسته است تا عطش خود برای انتقام را کنترل کند و حقوق بشر را در خصوص افراد بازداشت شده پس از کودتای نافرجام 15 جولای، رعایت کند.

ترکیه امروز شنبه نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و از این مقام عالی حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرده است.

مقامهای ترکیه پس از کودتای ماه گذشته، ده ها هزار سرباز، پلیس، قاضی و روزنامه‌نگار را از کار برکنار، بازداشت شده یا تحت بازجویی قرار داده‌اند.

تانجو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای تأکید کرد: اظهارات زید غیر قابل قبول است. در بهترین حالت این مقام سازمان ملل می توانست هیچ گونه همدردی و ابراز احساساتی با کودتاگران اعلام نکند و به جای آن این تروریست ها را که قصد انجام یک کودتای خونین را داشتند، محکوم نماید.

در جریان کودتای نظامی نافرجام ترکیه بیش از 240 نفر کشته و حدود 2100 نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه تصریح کرد: اقدامات انجام شده از سوی ترکیه پس از کودتا کاملا مطابق با اصول اساسی قوانین مربوط به حقوق بشر بوده و آنکارا بار دیگر از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می خواهد تا به این کشور سفر کند.

دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای اخیر معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.

کشورهای غربی اقدامات دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و منتقدان را محکوم کرده اند. رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که روند بازداشتها در این کشور تا بازداشت همه گناهکاران ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.