قدس آنلاین: دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با تأکید بر اینکه هویت تاریخی ما پیوند عریض و عمیقی با وجود بارگاه منور و حضرت رضا(ع) دارد، از اندیشمندان خواست این مقوله را در کتاب‌های خود لحاظ کنند.

هویت تاریخی خراسان پیوندی عمیق با امام رضا(ع) دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی زاهدی در اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی که ظهر امروز در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: بیش از 2 هزار عنوان کتاب به دست ما رسیده است که با تشکیل گروه‌های پنج‌گانه داوری در حوزه علوم و معارف، سیره و تاریخ، ادبیات، کتاب‌های کودک و زبان‌های خارجی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حضور امام رضا(ع) در خراسان یک هجرت فرهنگی، علمی و تاریخ‌ساز است و نکات بسیاری دارد، افزود: چندین گزاره در این مورد وجود دارد؛ گزاره نخست این است که در سده نخست و دوم هجری آشوب‌های ضد اسلامی مثل به‌آفرید، سندباد، اسحاق و المقنع در خراسان و سایر نقاط ایران اتفاق افتاد، اما از زمان هجرت امام در سال‌های پایانی سده دوم هیچ شورش ضد اسلامی به وقوع نپیوست و باید این سؤال مطرح شود که چه رابطه‌ای بین حضور ایشان و کاهش شورش‌ها وجود دارد؟

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: گزاره دوم این است که ادیان مختلفی پیش از اسلام مثل بودائیان، صائبین، مسیحیان و زرتشتیان در خراسان حضور داشتند اما یکی از اقدامات امام در هجرت تاریخ‌ساز خود، مناظره بین‌الادیان و گفت‌وگوی بین ادیان بوده است و این سؤال پیش می‌آید که آیا بین حضور ایشان و سیطره و فراگیری اسلام در جوامع شرقی ارتباطی هست؟

زاهدی گزاره سوم را در مورد عمران بارگاه رضوی عنوان و تصریح کرد: بارگاه منور امام در طول تاریخ بارگاهی معمور بوده است و نشان می‌دهد که در طول تاریخ حاکمان شرقی توجه ویژه‌ای به این بارگاه داشتند و ساختن این بنا را یکی از وظایف اصلی خود می‌دانستند و حاکمان بر اساس تمایل و اقبال مردم این مجموعه را عمران کرده‌اند؛ حال سؤال اینجاست که آیا بین عمران و ارتباط قلبی مردم با هر مسلک و آیین و مذهبی ارتباط وسیعی وجود ندارد؟

وی با اشاره به سرنوشت چهار شهری که رکن اصلی خراسان بزرگ بوده‌اند، خاطرنشان کرد: مرو، نیشابور، هرات و توس ارکان اصلی شهرهای خراسان بوده‌اند که برخی از این شهرها درگذر تاریخ از بین رفته‌اند اما سؤال این است که اگر حضور امام رضا(ع) نبود آیا میراث برجای‌ مانده از تاریخ این سرزمین و خراسان نسخه بدلی داشت و آیا ایران همچنان ایران بود و خراسان، خراسان می‌ماند؟

دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تأکید کرد: این گزاره‌ها توجه به این نکته است که حضور امام(ع) وجهه‌ها و جهت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد و هویت تاریخی ما پیوند عریض و عمیقی با وجود بارگاه منور و حضرت رضا(ع) دارد.

زاهدی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه آستان قدس مرکز ایران است، گفت: این حرف اشاره به مرکزیت در محور علم، خردورزی، وحدت، گفت‌وگو، تعامل و پویایی جامعه ایران و جوامع مربوط به آن دارد.

وی بابیان اینکه در روایات مربوط به حضور امام رضا(ع) نقش خراسان و روایات مربوط به آن برجسته است، افزود: ارتباط خراسان و مرجعیت علمی و فرهنگی یکی از راهبردهای تولیت است که نگاهی گذشته‌گرا و رو به آینده دارد و باید این راهبرد توسط اندیشمندان مورد عنایت قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.