قدس آنلاین: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روابط گرم ایران و روسیه و همکاری‌های مطلوب این دو کشور موجب هراس و نگرانی آمریکایی‌ها شده است.

آمریکا از روابط گرم ایران و روسیه هراسان است

به گزارش قدس آنلاین، سعدالله زارعی صبح امروز در اردوی آموزشی جهان اسلام (مشهد پایگاه تربیت نیروهای جهانی انقلاب اسلامی) در جمع فعالان فرهنگی مساجد محوری مشهد اظهار داشت: آمریکایی‌ها آخرین فشارها را درباره عدم همکاری ایران و روسیه به وجود آوردند و این همکاری که فراتر از موضوع سوریه بوده را بر نمی‌تابند.

وی با بیان اینکه رابطه ایران و روسیه بسیاری از تحولات منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: روسیه با تجهیزات نظامی قوی یک حوزه وسیع پیرامونی در شرق و غرب جغرافیای کشورش دارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه ایران کشوری تأثیرگذار در مذهب تشیع، خاطرنشان کرد: ایران با داشتن رهبری با تدبیر نقش ویژه‌ای در منطقه ایجاد می‌کند.

زارعی با بیان اینکه غربی‌ها معتقدند که ما روزی در ایران مسلط می‌شویم، گفت: این موضوع تنها یک خیال خام است، هرچند که نباید ذره‌ای از مکر و حیله دشمنان غافل شویم.

وی افزود: روسیه در حال بازخیزی است و اگر به مرحله خوبی برسد به سمت قله‌های پیشرفت حرکت می‌کند و در حوزه خطر کمک روسها می‌تواند ایران را به حق و حقوق خودش برساند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: امروز دولت ایران براساس مصالح و منافع کشور تصمیم‌گیری می‌کند و روسها هم به دنبال منافع خود هستند و بسیاری از این منافع در موضوعات دوطرفه طلاقی شده و محقق می‌شود.

زارعی تصریح کرد: روسی‌ها حامی منافع ایران هستند که نمونه آن موشک s300 بود و حتی حاضرند هواپیمای جنگی بدهند، چیزی که انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها و دیگر کشورها از دادن آن پرهیز می‌کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه قرارداد مشترک تا هرکجا که جلو برود منافعش برای ایران و روسیه است، بیان کرد: ایران ضرری بابت کنار کشیدن طرف مقابل نمی‌کند و مناسبات ایران و روسیه پایدارتر از این مسائل است.

زارعی گفت: عده‌ای معتقدند رابطه استراتژیک میان روسیه و ایران میسر نیست و ممکن است روسها بخواهند مشابه این رابطه با آمریکا، اسرائیل، انگلیس و دیگر کشورها داشته باشد که این موضوع ارتباطی در بحث روابط با دیگر کشورها ندارد و ایران هم می‌تواند همزمان با ترکیه و دیگر کشورها ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه هرکشوری به در مذاکرات دوطرفه و چند طرفه به دنبال منافع خود است، افزود: روسها همزمان با ارتباط با اسرائیلی‌ها، با حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن ارتباط دارند و هرکشوری به دنبال منافع خود هست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) در نامه‌ای که آیت‌الله محتشمی و برخی دیگر از شخصیت‌ها دادند به مطلوب بودن روابط ایران با دیگر کشورها اشاره کردند و در صنعت نظامی ده‌ها صنعت دیگر رقم می‌خورد و رابطه‌ای که امنیت ایجاد نکند رابطه‌ای استرتژیک نیست.

زارعی گفت: آمریکا معتقد است اگر روابط ایران با روسیه گرم نباشد از منافعش برخوردار می‌شود و پشت صحنه روابط ایران و روسیه تصمیم نظام و سیاسی درون سیستم است و تنها به تفاهم دو وزیر ختم نمی‌شود و موضوع گسترده‌تر از آن است.
وی افزود: وقتی آمریکایی‌ها در سوریه دو سال شعار می‌دهند جنگ با داعش را قبول داریم اما با جبهه النصره را قبول نداریم و معتقد است که داعش تروریسم بد و النصره تروریسم خوب است و آمریکایی‌ها تروریسم و قربانی را به دو گروه خوب و بد تقسیم کرده‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: حضور در پایگاه نوژه برای مبارزه با تروریسم و دفاع از مظلومان بود، اما بازهم شاهد تناقض گویی‌های آمریکایی‌ها بودیم و تروریسم که برای دشمن تهدید حساب می‌شد به بن بست رسیده است.

زارعی تصریح کرد: جریان تروریسم برمبنای دو جریان طبیعی و غیرطبیعی است و در هر جریان تصمیمی را عملیاتی می‌کنند که خواست آمریکایی‌ها است.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که باید کاری کنیم تهدید تروریسم علیه آمریکا صفر شود و این تهدید برای ایران و روسیه فعال بماند و روابط ایران و روسیه این نقشه را به هم زده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه دوت معتقد است گروه هایی نفوذ کرده اند که در حال مدیریت آن هستیم، بیان کرد: باید قبول کنیم که تهدید دشمن جدی است و اگر شوخی گرفته شود ضررهای غیرقابل جبرانی تحمیل می‌شود و باید از قبل از رسیدن به مرزها دفع شود و تهران مرز نیست که دشمن ورود پیدا کرده و نباید این نقشه‌های خطرناکی که توسط آمریکایی ها طراحی شده را شوخی بگیریم.

زارعی گفت: اگر همکاری ایران، روسیه و ترکیه پررنگ تر شود امید آمریکا ناامید می‌شود نه آنکه در مناطق کردنشین ورود پیدا کند و شمال رقه و مرز میان رقه و حسکه حاصر شدند.

وی افزود: حرکت‌ها و جریان‌های گریز از مرکز برای آمریکا منافع دارد و اگر می‌خواهند کاری برای آینده خود بکنند باید از این مسیر اقدام کنند و در سوی مقابل ما نباید چنین اجازه‌ای به دشمن بدهیم.

روابط گرم ایران و روسیه به شدت آمریکا را وحشت زده کرده است و استاد علون سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: موضوع همدان که اخیرا مطرح شد ایران پایگاهی به روسیه داده است آنگونه ای که بیان شده بود نبود و در زمان اظهار نظر وزیردفاع هم شاهد خوشحالی عوامل آمریکایی بودیم و اعلام کردند که این روابط را برهم زدند چیزی که مگر درخواب ببینند و روابط ایران و روسیه به این راحتی قطع نخواهد شد.

زارعی گفت: بحث آتش بس سوریه در سطحی بین‌المللی با حضور ایران مطرح شد و این طرح از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد و قرارشد دولت سوریه عملیات نظامی را متوقف کند اما آمریکایی ها عهدشکنی کردند و روس ها در منطقه حلب و شمال سوریه وارد شدند.

وی افزود: در سوریه عملیات نظامی درچهارچوب یک اتاق مشترک بوده که فرمان این عملیات به دست روس‌ها نیست و طبق برنامه و نظر جمعی تصمیم‌گیری می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.