قدس آنلاین- مهناز خجسته‌نیا : «بهشت رضوان» دومین آرامستان بزرگ مشهد روز گذشته طی آیینی با حضور خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران در جاده کلات جنب روستای گنبدواز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

فرصت 2 ماهه برای دفن رایگان اموات در بهشت رضوان

به گزارش خبرنگار ما، این آرامستان که در زمینی به مساحت 188 هکتار و با هدف دسترسی آسان مردم شمال و غرب مشهد و همچنین کاهش بار ترافیکی بهشت رضا(ع) احداث شده، در فاز اول آن 6 هزار قبر احداث گردیده که آماده تدفین اموات است.

این آرامستان با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد و با صرف 40 میلیارد تومان اعتبار طی یک سال ساخته شده و در حال حاضر به سالن‌های معراج، تغسیل، سردخانه، بحران و زمین بازی کودکان و نمازخانه مجهز است.

شهردار مشهد در آیین بهره‌برداری از آرامستان «بهشت رضوان» یکی از نیازهای هر شهر را ایجاد تمهیدات مناسب برای خاکسپاری اموات دانست و افزود: البته نباید از نقش فرهنگی و تربیتی آرامستان‌ها غافل شد.

مرتضوی با اشاره به نقش فرهنگی گلزار شهدا در آرامستان‌ها نیز اظهار داشت: در گلزار شهدای آرامستان‌ها می‌توان آشکارا وعده‌های الهی را دید، از این بابت توجه سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد به گلزار شهدا اقدامی بسیار فرهنگی است.

* میانگین رفت و برگشت 40 کیلومتری برای تدفین اموات

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم افتتاح آرامستان «بهشت رضوان» را گامی ارزشمند در راستای رفع مشکلات ترافیکی این کلان‌شهر دانست و گفت: به طور میانگین مردم برای کفن و دفن یک متوفی در بهشت رضا باید 40 کیلومتر را در مسیر رفت و برگشت طی کنند.

وی بهره‌برداری از این آرامستان را با توجه به روند توسعه شهر مشهد در غرب یک ضرورت برشمرد و افزود: این مهم مطالبه‌ای بود که اگر امروز به آن پاسخ داده نمی‌شد، در آینده با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

سرویها نگاه در نهایت دقت به جای نگاه حداقلی به این پروژه را از ویژگی‌های «بهشت رضوان» ذکر کرد و اظهار داشت: غنی سازی اوقات فراغت در آرامستان‌ها با ترویج فرهنگ اسلامی کاری اثرگذار و موفقیتی بزرگ برای مدیریت شهری به شمار می‌آید.  

وی با اشاره به پروژه‌های آماده افتتاح شهرداری مشهد نیز گفت: خوشبختانه از هم اکنون تا پایان سال هر هفته شاهد افتتاح پروژه‌هایی بزرگ در این کلان‌شهر خواهیم بود که جای تقدیر دارد.

* راه‌اندازی قطعه شهدا در «بهشت رضوان»

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد هم در این آیین از اختصاص یک قطعه از آرامستان بهشت رضوان به شهدا خبر داد و گفت: تبدیل آرامستان ها به پایگاه‌های فرهنگی از جمله سیاست‌های شهرداری مشهد است.

کریمدادی با بیان اینکه هم اکنون آرامگاه پنج هزار و 600 شهید در بهشت رضا(ع) این آرامستان را به پایگاهی فرهنگی و بی بدیل تبدیل کرده است اطمینان خاطر داد اقدامات فرهنگی سازمان فردوس ها تداوم بخش این راه در بهشت رضوان نیز باشد.

گفتنی است، در این مراسم از 14 محصول و اثر فرهنگی سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد مانند کتاب «بانگ رحیل» با موضوع آشنایی با مرگ، کتاب «لحظه دیدار» با موضوع اعمال پس از دفن اموات، کتاب‌های «رسم هجران» و «رسم انس» با موضوع تعریف زیارت رونمایی شد.

*آمادگی بهشت رضوی برای دفن اموات روستاهای مجاور مشهد

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد نیز در حاشیه آیین بهره برداری از آرامستان «بهشت رضوان» در جمع خبرنگاران از رایگان بودن خدمات کفن و دفن در این آرامستان به مدت دو ماه خبر داد.

کاظمی با بیان اینکه هنوز برای تعرفه‌های کفن و دفن در این آرامستان تصمیمی گرفته نشده است، افزود: تا دو ماه آینده این تعرفه‌ها مشخص خواهد شد.

وی نسبت به اعلام تشویق و تخفیف در تعرفه نسبت به تعرفه بهشت رضا برای تشویق شهروندان در تدفین اموات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

این مقام مسؤول با اشاره به وجود حداقل 29 قبرستان در مشهد اظهار داشت: هم اکنون برای ممنوعیت تدفین اموات در قبرستان‌های روستاهای همجوار با این آرامستان و تدفین رایگان اموات با شوراهای روستایی توافق‌هایی صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در ادامه مسیرهای اصلی دسترسی به این آرامستان را از 6 محور اعلام کرد و گفت: در تلاش هستیم مسیر بلوار توس واقع در میدان معراج به عنوان دسترسی اصلی به این آرامستان انتخاب شود، اما در این زمینه تنها شهرداری متولی نبوده، بلکه استانداری و دستگاه‌های اجرایی نیز باید اقداماتی انجام دهند.

به گفته وی، فاصله آرامستان «بهشت رضوان» تا مشهد از این مسیر 12 کیلومتر است.

کاظمی با اشاره به دیگر مسیرهای دسترسی به این آرامستان افزود: هم اکنون راه دسترسی به این آرامستان از جاده کلات بوده که با مطالعات صورت گرفته این جاده تا دو سال آینده می‌تواند پاسخگو باشد.

وی قبور این آرامستان را یک طبقه اعلام کرد و اظهار داشت: شاید در آینده این قبور نیز طبقاتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.