قدس آنلاین/ محمد رضایی: محکم ایستادم و گفتم: نه! در صورتی که دوستان دیگرم که به دلیل رودربایستی و یا تمرین مثلا بزرگ شدن، از قلیان استفاده کردند و حالا یک معتاد حرفه‌ای به قلیان و دخانیات هستند و در آتش اعتیاد به مخدرهای گوناگون می‌سوزند. این جملات را خانم «ز. ق.» عضو ایستگاه سلامت بانوان پارک ملت که روزی قرار بوده در پاتوق‌های دخترانه از قلیان استفاده کند، می‌گوید. این دختر جوان می‌افزاید: همه اعتیادها از قلیان و سیگار آغاز شده‌اند، به همین دلیل باید برای مقابله با این افیون‌ها کارهای جدی‌تری از سوی مسؤولان انجام شود.

قلقل قلیان وسوسه دودی شدن دختران

* اعتیاد 5/5 میلیون نفری به قلیان و سیگار

اعلام خبر استفاده 30 درصد دانشجویان دختر از قلیان و اعتیاد یک تا سه درصد خانم‌ها به سیگار از سوی مدیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات یک بار دیگر زنگ خطر را برای مردم و مسؤولان به صدا درآورده است.

وزیر کشور نیز در گزارشی که از آسیب‌های اجتماعی در صحن علنی مجلس ارایه داد، اعلام کرد 5/5 میلیون نفر درگیر مصیبت اعتیاد هستند که 100 درصد این افراد قلیان و سیگار را پیش از اعتیاد به مخدرها تجربه کرده اند و در این میان، زنان قربانیان اصلی هستند.

وزارت بهداشت نیز در گزارش اخیرش اعلام کرد، سالانه 10 میلیارد تومان در کشور برای دخانیات هزینه می‌شود، در حالی که باید حداقل دو برابر آن توسط دولت خرج بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات بشود. این رقم به جز سرمایه تلف شده عمر و وقت افرادی است که به نوعی درگیر معضل قلیان و سیگار هستند.

* 30 درصد دانشجویان دختر قلیانی‌اند

دکتر طیبه سادات نبی زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون بر اساس آمارهای اعلام شده تا سه درصد خانم‌ها سیگار و 30 درصد دانشجویان دختر نیز قلیان مصرف می‌کنند که با ادامه این وضع طی چند سال آینده باید منتظر بروزسرطان در این افراد باشیم.

 وی تصریح می‌کند: در کشورهایی که زنان سیگار می‌کشند، سرطان ریه شایع‌تر از سرطان سینه است و این ویژگی متأسفانه در کشور ما اتفاق افتاده است که باید به خانواده‌هایی که دخترانشان با قلیان تفریح مرگبار می‌کنند، هشدار داد.

* سرطان‌زایی 90 درصدی قلیان

وی با اشاره به اینکه طبق آمار 90 درصد تنباکوها دارای مواد سرطان‌زا هستند، می‌افزاید: طبق آمار وزارت بهداشت مشخص شده، این تنباکوها دارای مواد روانگردان و مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن و حلال‌های آروماتیک هستند که پیش زمینه 17 نوع سرطان است.

دکتر نبی زاده در ادامه می‌گوید: در برخی قهوه خانه های سنتی و قلیان‌سراها، توتون را در مواد مخدر و الکل به مدت حداقل یک هفته خیس می‌کنند که از این طریق جوانان را به استفاده از این نوع توتون مخدر معتاد کنند، برای همین جوانان اراده ندارند که از آن دست بردارند.

* ورودی 200 هزار تومانی برای قلیان کشی!

محمدرضا مسجدی، مدیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات نیز می‌گوید: اقبال جوانان به تفریح مرگباری چون قلیان تا جایی پیش رفته که در برخی نقاط تهران، برای مصرف قلیان 100 تا 200 هزار تومان ورودی می‌گیرند.

وی می‌افزاید: در تازه ترین پژوهش بررسی اعتیاد دختران مشخص شده 43 درصد دختران و 64 درصد پسران به صورت تفریحی و گاه گاهی قلیان می‌کشند که با بررسی کامل مشخص شده، بیشتر این تفریح‌ها آنان را به دام اعتیاد کشانده و هم اکنون در چنگال افیون اسیرند.

وی اعتیاد به قلیان، دخانیات و الکل را از عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت می‌داند، ادامه می‌دهد:دو سوم مرگ و میرها در ایران به علت ابتلا به این بیماری‌های دخانی بویژه قلیان است که باید با آن مقابله شود.

* قانون منع استفاده از دخانیات

مدیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به قانون منع استفاده از دخانیات یادآورمی شود: طبق این قانون، استفاده از دخانیات در فضای بسته و مکان‌های عمومی ممنوع شده، اما گرچه این قانون در سال 85 از مجلس خارج و ابلاغ شده است، ولی تا کنون به صورت کامل اجرا نشده است.

به گفته دکترمسجدی، در این زمینه باید دولت و مجلس برای تدوین و اجرایی شدن برنامه فراموش شده 10ساله پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر پیگیری کنند؛ زیرا با اجرای این برنامه بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت با کاهش 30 درصدی استعمال دخانیات، به کاهش شدید معتادان قلیان و سیگار و در نهایت، سلامت جامعه منجر می‌شود.

* قلیان پرتگاه آسیب‌های اجتماعی

دکتر علیرضا علمدار، عضو شورای تخصصی آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: مسأله اعتیاد زنان را باید هم مسأله خانواده و هم جامعه بدانیم. در واقع رواج قلیان میان این افراد، بردن خانواده به پرتگاه آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به از بین رفتن قبح قلیان میان دختران و زنان در کلانشهرها می‌افزاید: حتماً باید اعتیاد زنان به دخانیات را جدی بگیریم؛ زیرا آسیب‌های ناشی از این مواد با وسعت زیادی رو به گسترش است و یقیناً با ادامه این روند آسیب‌های بعدی در انتظار آنان خواهد بود.

* منفی ترین شخصیت برای دختران با قلیان

این روان‌شناس و مشاور خانواده همچنین بیان می‌کند: متأسفانه هنوز هم زنان و دختران تحت تأثیر ماهواره و رسانه های ضد فرهنگی به سوی قلیان و سیگار کشیده می‌شوند، در صورتی که با این کار منفی ترین شخصیت برای دختران در میان خانواده‌ها ارایه می‌شود.

به گفته دکتر علمدار، آنچه می‌تواند موقعیت زنان را در جوامع فرهنگی مانند ایران ارتقا دهد، نوع نگاه مردان و نیز دیدگاه زنان درباره خودشان است که این نگاه در صورت رواج قلیان اثر منفی در شاخص‌های رشد اجتماعی کشورمان خواهد داشت.

* آثار ضد فرهنگی قلیان سراها

دکترحسین اردکانی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد و کارشناس سازمان مردم نهاد مبارزه جامعه نگر نیز با اشاره به افزایش روآوری دختران به دخانیات بویژه قلیان می‌گوید: گرچه افزایش ورودی دختران به دانشگاه‌ها یک ارزش است، اما می‌تواند به ضد ارزش تبدیل شود.

وی می‌افزاید: اگر با آثار ضدفرهنگی قلیان سراهای نزدیک دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های دخترانه و نیز رستوران‌های سنتی مقابله نشود، این امر خود به یک آسیب افسار گسیخته تبدیل می‌شود که نگران کننده است و باید از سوی نهادهای کنترلی با آن برخورد شود.

* قلیان در انتظار دختران مهاجر

این عضو سازمان مردم نهاد مبارزه جامعه نگر با دخانیات تأکید می‌کند: دولت و نهادهای نظارتی باید توجه کنند، الگوی مهاجرت در کشور زنانه شده است؛ یعنی اکنون دختران و زنان از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند، بنابراین آسیب‌هایی چون مواد مخدر و قلیان در انتظار آنان است.

به گفته وی، دختران به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و در کلانشهرها زندگی مجردی دارند و زندگی مجردی برای دختران در ساختارهای جامعه ما مسایل خاص خودش را به دنبال دارد که در این زمینه هیچ راهنما و یار و یاوری برای پرهیز از خرده فرهنگ‌هایی چون قلیان کشی ندارند.

وی همچنین تأکید می‌کند: باید دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و نیز باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌های ویژه دختران از زیان‌های قلیان و آسیب‌های اجتماعی آن بگویند و از سویی دولت مافیای قلیان سراها، و کارتلهای واردات و توزیع سیگار را مهار کند تا از مشکلات بعدی کاسته شود وگرنه در آینده ای نزدیک با خانم‌ها و بانوانی سیاه سوخته و دودزده روبه‌رو خواهیم بود که بچه‌هایی معتاد را تحویل جامعه خواهند داد.

* بزودی دانشگاه بدون دخانیات می‌شود

دکتر یعقوبی، مدیرکل مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت علوم نیز به ایسنا می‌گوید: استفاده از قلیان و سیگار توسط دختران دانشجو افزایش یافته است، برای همین شیوه‌نامه دانشگاه عاری از دخانیات تا دو هفته آینده ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن، برای ممنوعیت استفاده از دخانیات در سطح استادان و دانشجویان، شاخص‌هایی به عنوان خط قرمز تعیین خواهد شد.

به گفته وی، خط ‌مشی دانشگاه عاری از دخانیات با موافقت تمامی تشکل‌های دانشگاهی (دانشجویی، استادان و کارکنان) تدوین شده و پس از آن اجرای طرح در صورت رعایت نکردن، یک تخلف هنجاری و فرهنگی محسوب شده و با متخلفان محیط آموزشی برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.