ابراهیم نصری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: با فعالیت ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت زیر نظر سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و حسب بخشنامه معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، کارگروه استانی اسقاط ونوسازی ناوگان فرسوده درخراسان رضوی تشکیل شد.
وی ادامه داد: این کارگروه به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دبیرخانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی شروع به کار کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: ناوگان فرسوده از جنبه های مختلف به اجتماع هزینه سربار تحمیل می کند و از رده خارج کردن و نوسازی خودروهای فرسوده می تواند اثرات مثبت زیست محیطی بدنبال داشته باشد.
وی حذف خودرو های فرسوده از حجم وسایط نقلیه فعال در درون و برون شهرها بویژه ناوگان فعال در حمل ونقل عمومی جاده ای را مهم برشمرد و افزود: این مهم می تواند از جنبه های دیگری برای آحاد جامعه نتایج سازنده ای به همراه داشته باشد که از جمله کاهش آلودگی هوا، کاهش قیمت تمام شدهی حمل ونقل، صرفه جویی درمصرف سوخت، اجرای اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی ارزی، افزایش بهره وری، تقویت حمل ونقل عمومی، ارتقای ایمنی سفر، کاهش قربانیان جاده ای، بهبود کیفیت خدمات حمل ونقل، افزایش ضریب ایمنی جاده ها، بهبود تجارت، افزایش تولید و اشتغال زایی، رفع معضل کندی ترافیک در جاده ها و شهرها، کاهش زمان سفر، کاهش هزینه تعمیرات، کاهش توقفات خودرو، ایجاد زمینه رقابت با ناوگان کشور های همسایه در ترانزیت و حمل ونقل بین المللی و جلوگیری از اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه است.
نصری ادامه داد: متوسط عمر ناوگان باری ومسافری حمل ونقل جاده ای استان خراسان رضوی 17 سال است و شهرستان مشهد دارای بیشترین فراوانی ناوگان حمل ونقل جاده ای فرسوده بین دیگر شهرستان های استان است و از این رو نیازمند توجه ویژه است.
وی با توضیح این که در شش ماهه امسال 149 دستگاه در هر دو بخش کالا و مسافر این استان توسعه و نوسازی شده، این رقم را نسبت به تعداد ناوگان فرسوده بسیار ناچیز برشمرد و گفت: نوسازی ناوگان عمومی نیازمند توجه بیشتر مسئولان و اعطای تسهیلات بیشتر است.
گفتنی است، وسیله نقلیه ای فرسوده تعریف می شود که امکان دریافت گواهی معاینه فنی را نداشته باشد و یا مشمول محدودیت های عمر فعالیت که هیات وزیران برای خودروهای شخصی، عمومی و دولتی تعیین کرده، شود.
نظر شما